Ekologové Drobilovi: Nastolte jasná ekonomická pravidla

Hana Holcnerová

Úterní návrh novely zákona na ochranu ovzduší předložený ministrem Drobilem, poslankyní Kočí a poslancem Lukšou vzápětí zkritizovaly ekologické organizace. Nabízí podle nich jen nedostatečná řešení.

Ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS), poslankyně Věcí veřejných Kristýna Kočí a poslanec TOP 09 Pavol Lukša, kteří v Poslanecké sněmovně zastupují Moravskoslezský region, v úterý v Ostravě představili návrh malé novely zákona o ochraně ovzduší.

Ekologické organizace reagovaly na jejich vystoupení tiskovou zprávou, ve které upozorňují, že návrh novely řeší pouze automobilovou dopravu, nikoli velké znečišťovatele. Píší, že návrh jen částečně doplňuje už existující administrativní nástroje k omezování průmyslových emisí.

Ekologové požadují, aby ministr Drobil předložil komplexní návrh zákona o ochraně ovzduší, nachystaný ministerstvem životního prostředí už před několika lety.

V úterý předložený návrh novely umožňuje obcím zavést nízkoemisní zóny k regulaci dopravy. „Tento dobrovolný nástroj je užitečný, zabývá se ale jen jednou ze tří hlavních příčin znečištění a není známo, nakolik jej budou obce využívat,“ píší ekologové v tiskové zprávě.

Jan Šrytr z Ekologického právního servisu k tomu v rozhovoru pro Deník Referendum uvedl: „Vláda postupuje nestandardní cestou poslaneckého návrhu, který je vykuchanou částí už hotového návrhu zákona o ochraně ovzduší. Navrhovatelé z něho použili věci, které nejdou proti největším průmyslovým znečišťovatelům.“

Ekologové v tiskové zprávě upozorňují, že hlavním zdrojem znečištění v Moravskoslezském kraji není doprava, ale velký průmysl. Už připravený zákon o ochraně ovzduší by zrušil poplatky menším zdrojům a výrazně je zvýšil těm velkým, což podle ekologů souzní s dříve předloženým Drobilovým návrhem „zaměřit se na velké znečišťovatele a nepostihovat zbytečně ty malé“.

Podle Jana Šrytra budou mít změny navrhované novelou jen malý vliv na zlepšení situace, navíc nízkoemisní zóny podle něj nevzniknou dříve než v roce 2012. Šrytr upozorňuje také na to, že například krajské emisní stropy už existují, úřady je ale nevyužívají.

„Rychlejší změnou by byla reforma poplatků za znečištění ovzduší, neboť ekonomické nástroje jsou nezávislé na úředním uvážení a využívají se už například ke snižování znečištění vod či omezení skládek,“ řekl Deníku Referendum Jan Šrytr. Závěrem dodal, že za současné situace považuje úterní návrh novely pouze za populistický krok před komunálními volbami. „Přesto to jistý pozitivní posun je,“ uzavřel Šrytr.

Pod tiskovou zprávu se podepsaly organizace Zelený kruh, Arnika, Greepeace ČR, Ateliér pro životní prostředí a Ekologický právní servis.