Věci veřejné rozkládají ministerstvo školství
Dušan RadovanovičRozpad sekce pro čerpání fondů EU, nebo brutální nátlak na VŠTE v Českých Budějovicích. To jsou ukazatele naznačující, jakým způsobem Věci veřejné spravují ministerstvo školství. Podle dobře informovaného zdroje z ministerstva se přitom jedná jen o špičku ledovce chaosu, který Věci veřejné na MŠMT rozpoutaly.
Podle zdroje Deníku Referendum určují současné směřování ministerstva především náměstci, které si ministr Josef Dobeš s sebou do úřadu přivedl z ABL. „Když agendě ministerstva dostatečně nerozumí ministr, není to nic neobvyklého. Většinou si s sebou ovšem přivede schopné náměstky, kteří problematice rozumějí,“ vysvětluje princip fungování ministerstva zdroj.
Dobeš si ovšem přivedl jako náměstka bývalého místopředsedu představenstva bezpečnostní firmy ABL Kryštofa Hajna, jehož jedinou kvalifikací je dvouleté působení v akademickém senátu ČVUT v dobách jeho studií. O fungování ministerstva však nemá nejmenší povědomí. „Například z počátku vůbec netušil, že pod ministerstvo školství spadá také výzkum,“ popisuje Hajnovy znalosti zdroj z ministerstva.
Vzhledem k faktu, že náměstkyně Bartoňová měla silnou politickou pozici díky ODS stejně jako další náměstek Jan Kocourek, jenž je bratrem ministra průmyslu a obchodu Martina Koucourka, musel Hajnovi uvolnit místo Vlastimil Růžička, jenž byl sice respektovaným odborníkem, neměl ale potřebnou politickou záštitu.
Druhou šedou eminencí ministerstva je bývalý personalista ABL Šimon Mastný, který působí jako vrchní ředitel kabinetu ministra. Právě Hajn a jeho kolega jsou přes všechnu neznalost skutečnými vládci ministerstva. „Projde jen to, co Hajn schválí, cokoli se mu nelíbí, Dobeš automaticky odmítá. V podstatě to tu řídí ABL. Jejich chování je navíc nesmírně arogantní, jak vůči řadovým zaměstnancům, tak vůči ředitelům sekcí,“ popisuje zdroj.
Prvním, kdo se dostal do otevřeného konfliktu s novým vedením, byl ředitel Sekce řízení operačních programů Evropské unie Jan Vitula z TOP 09. Vitula nakonec boj s Věcmi veřejnými o kontrolu peněz z evropských strukturálních fondů prohrál a byl odejit. Že se jednalo především o mocenský boj, potvrzuje i fakt, že audit, na základě něhož byl Vitula odvolán, nikdo mimo Věci veřejné neviděl. Spolu s Vitulou však odešla většina členů sekce a Věci veřejné nyní nemají nikoho, kdo by byl schopen jejich práci zastat.
Podle Vitulových slov noví manažeři ministerstva školství absolutně netuší, jak čerpat peníze z fondů. „Problém je v tom, že jsme ze dne na den ztratili tým odborníků budovaný více než dva roky a že nové takzvaně krizové vedení absolutně netuší, jak oba operační programy MŠMT fungují," prohlásil Vitula. Podle něj jsou tak ohroženy desítky miliard korun z EU určené pro české školství.
Vývojem zneklidnění úředníci v Bruselu si proto pozvali českého ministra na kobereček. Jelikož však Dobeš neumí anglicky, podnikl za něj cestu náměstek Hajn. Závěry jednání nechtěl Hajn nikde prezentovat, podle našeho zdroje je však čerpání fondů závažně ohroženo.
„V současné době visí v Bruselu asi 2,5 miliardy eur, tedy více než padesát miliard korun. Hajnovi mělo být řečeno, že pokud peníze neodejdou rychle, neodejdou nakonec vůbec. Jenže Hajn teď nemá nikoho, kdo by se v problematice orientoval,“ vysvětluje zdroj Deníku Referendum.
Lidé z ABL se nyní snaží pod sebe stáhnout kompletní kontrolu toku evropských peněz. Ministr Dobeš si zavedl nové schvalovací kolečko, jímž musejí projít všechny projekty. Rozhodovat o nich mají prakticky výlučně lidé z VV. „Záměr byl zjevně ten, že si VV budou kontrolovat tok strukturálních fondů a budou moci rozhodovat, komu a kam peníze půjdou.“
Že si Dobešovi náměstci dělají z ministerstva vlastní pašalík, dokládá i poslední aféra Vysoké školy technické a ekonomické v Českých Budějovicích (VŠTE). Náměstek Hajn chtěl prosadit její zrušení a nevybíravým způsobem na ni tlačil. Vedení školy prý dokonce vyhrožoval. To zareagovalo tím, že na náměstka podalo trestní oznámení pro zneužití pravomoci úřední osoby a vydírání.
„Šokoval nás způsob, jakým s námi náměstek jednal. Doslova nám řekl: Pokud nebudete jednat ve smyslu dnešního zadání a bude to konfrontační, pro vás z toho vyplynou osobní důsledky. Pokud máte pocit, že vás vydírám, tak se vůbec nemýlíte," popsal Hajnovo chování pověřený rektor Marek Vochozka.
Ministr Dobeš v reakci uvedl, že ke schůzce nemělo vůbec dojít. Z jeho vyjádření ovšem de facto vyplývá, že Hajn jednal o své vůli a s ministrem problematiku vůbec nekonzultoval. Tato situace opět dokresluje fungování MŠMT a moc náměstka Hajna.
Hajnovo působení už odsoudila i stínová ministryně školství za ČSSD Vlasta Bohdalová. „Situaci považuje ČSSD za naprosto skandální a dokazující míru erudice spolupracovníků ministra Dobeše. Zprávy o arogantním až hulvátském způsobu komunikace pana náměstka Hajna s vysokými školami se šíří napříč školským prostředím,“ uvedla Bohdalová.
Náměstek Hajn by měl podle jejího názoru ve funkci okamžitě skončit. „Jediným řešením současné situace je razantní ukončení spolupráce ministra s člověkem, který v průběhu několika uplynulých týdnů už jasně prokázal, že není schopen výkonu pro ministerstvo a ministra takto klíčové funkce,“ domnívá se Bohdalová.
Tak strany jako VV použily úspěšně podobnou strategii na trhu politických stran. Nevýhodou je, že se nedá použít ve stejné podobě znova - přeci jen za 4 roky se výrobek okouká. A protože je na očích, jsou vidět různé mouchy. (Některé strany chtějí uchovat zdání novosti výměnou svého vedení, ale to spíše na západ od nás, neb u nás se dobrovolně nikomu z výsluní nechce.)
Pokud se tedy někdo z rychlokvašených chce opeřit, moc času mu nezbývá.
Nejhorší na celé věci je, že se na MŠMT dostaly osoby, které o školství, mládeži a tělovýchově nemají ani páru. No, každopádně to bude znamenat další uvadání vzdělanosti v Čechách; posílí se byrokratická perzekuce všech rovin -základního, středního a vysokého školství a důraz na tvorbu polointeligentů s univerzitním diplomem. A výzkum? No, o ten tu již přeci vůbec nejde.
I v případě, že je situace v cizí zemí lepší (jakože tomu tak je ve většině západních zemí), zase většinou nemáte stejná práva (formálně třeba ano, ale fakticky ne) a stejnou startovní čáru jako domorodci.
Za svého pobytu v Anglii jsem si udělal vlastní průzkum trhu práce v UK - většinou na pozice učitele - takže vím, o čem mluvím...
Ano, člověk stále kupuje mléko, chleba, okurky, kečup atd. ale v kolika nových obalech?
Jsou však na druhé straně také výrobci, kteří z různých důvodů (např. serióznosti, nostalgie apod.) naopak zdůrazňují tradici svého výrobku (pivo, kofola).
Podobně postupovala ve volbách ODS, a do jisté míry někde i ČSSD a dopadly tak jak dopadly. (ČSSD v Praze zachránilo nasazení Jiřího Dienstbiera ml. na poslední chvíli před volbami.)
Problém s tradicí je zase ten, že součástí oné tradice může být i historické znemožnění určité strany (někdy i opkované), na které ne každý je schopen a ochoten zapomenout. A pokud ano, média v politickém boji mu to rádi připomenou. (Možná i proto stagnují výsledky KSČM, ale i lidovců - tedy stran vnímaných všeobecně jako tradiční.)