Ostrava se musí zocelit!

Petr Minařík

Evropským městem kultury měla být Ostrava, v jejíchž možnostech je v roce 2015 Plzeň překonat i bez evropské podpory.

Pokusím se napsat několik vět, i když nebudou mít pochopitelně razanci a sílu slavné předlistopadové petice, kterými se pokusím vyrovnat se smutným faktem, že včera komisaři Evropské unie vybrali za Evropské hlavní město kultury Plzeň, ačkoliv vyhrát měla Ostrava.

V úvodu je třeba ještě uvést, že Plzeň moc rád nemám, podvědomě si dokonce myslím, že to není žádné pořádné město, ale jen jakási pražská periferie, ale to je nejspíš jen mírně zakomplexovaný pohled z Brna. Naopak Ostrava mi přirostla k srdci, když jsme tam letos pořádali Měsíc autorského čtení a lidi kolem projektu Ostrava 2015 osobně znám a lidsky i profesně si jich vážím.

V severomoravské metropoli byla léta doslova dušena jakákoliv jiná ambice, než ta, která souvisela s těžbou uhlí, v lepším případě výrobou oceli, což platí i dnes. Ostravská kultura jsou ovšem důležitá jména literatury, hudby, divadla.

Málokterá městská přehlídka by mohla nabídnout to, co přehlídka divadel Ostravar, kde vystupují jen místní soubory. Pražští kritici, kteří jednou za rok do Ostravy přijedou, nevěří svým očím, že je možné v tak zapadlém koutě republiky dělat tak dobré divadlo.

A přitom si ani neuvědomují jemnou ironii, že celý Ostravar se pořádá vlastně jen proto, aby do města vůbec přijeli a o jednotlivých inscenacích něco napsali.

×
Diskuse
ES
September 10, 2010 v 17.31
Ačkoli jsem se narodila v Plzni,
taky bych podporovala Ostravu! Ostravě, tomuto hlavnímu městu moravského divadla, patří budoucnost! Má svéráznou kulturu, jaké nemůže žádné z měst konkurovat. Ostravské projekty mne nadchly a aktivita fotbalových fanoušků dojala. Věřím, že se Ostravě podaří plány stejně uskutečnit.
September 11, 2010 v 2.16
Cílem je splnit kritéria, ne být nejlepší
Ač se kultuře až tak detailně nevěnuji, tak i já jsem silně očekával, že by to Ostrava mohla vyhrát, a to nejen proto, že přípravu měl "na povel" Čestmír Kopecký, ale proto, že Ostrava skutečně kulturou žije svébytně, protože má kulturní osobnosti. Potíž byla ale zřejmě v tomto (a P. Minařík to i naznačuje): Projekt byl tak originální, tak nekonveční, že se zdálo, že nemůže být splněn. Cílem podávání grantů (což je možná vynález Západu před Východem) prostě není být nejlepší či nejoriginálnější, ale "správně vyplnit" příslušné kolonky v žádosti. Průměrnost totiž znamená přesvědčivost, že se realizace podaří a nebude žádná blamáž. Průměrnost si dokáží představit hodnotitelé, kteří rozhodují. Prostě sázka na jistotu nikdy nezklame! Hlavně ne nějaké experimenty, protože to by se pak celá akce o "kulturní město Evropy" mohla vymknout z rukou. A navíc, cílovou skupinou jsou masy, ne underground či jiná kulturní elita. A jak z toho ven? Prostě českou (slezskou) cestou: Stát se kulturním městem Evropy i bez titulu - sveřepě pokračovat v projektu i bez toho "jejich" titulu a zkusit ukázat, že kultura není v betonu a v penězích, ale v lidech a jejich hlavách a rukou. A v srdcích, samozřejmě. Třeba to trochu pozmění ty kolonky v žádosti pro další města. A to by mohlo být druhé morální vítězství Ostravy pro Evropu - stát se městem kultury "druhé" Evropy a ještě změnit pravidla pro titul té "první". Evropě to osladíme, osolíme, opepříme, okmínujeme... :-)
September 11, 2010 v 15.25
Ještě by to mohl zachránit
Nohavica novou verzí písně Pane prezidente, kterou by našeho ředitele zeměgule vyburcoval k sjednání nápravy, nebo alespoň vystoupení z EU!