Rasismus a kapitalismus
Milan ValachAutor soudí, že jmenování Romana Jocha premiérovým poradcem je zákonitým projevem směřování kapitalismu k hierarchickému a nevyhnutelně rasistickému uspořádání společnosti.
Kapitalismus je založen na nerovnosti mezi lidmi, na tom, že malá menšina vlastní výrobní prostředky, banky, investiční fondy a všechny další, ekonomicky významné instituce. Jak již pochopil J. J. Rousseau, toto vlastnictví jim dává do rukou obrovskou moc.
Ostatní lidé, kterých je naprostá většina, pokud chtějí přežít, musí získat přístup ke zdrojům nezbytným pro toto přežití — potravě, oblečení, bydlení atd. Avšak například potravu nemůžete získat bez prostředků k jejímu pěstování, především bez půdy a obdobně to platí i o všech dalších životně důležitých potřebách.
Jenže půdu, stejně jako jiné důležité prostředky, vlastní soukromí vlastníci. Ovšem těm zase toto vlastnictví samotné k ničemu není. Bez lidské práce nic neprodukuje, a vlastník sám by zemřel hladem.
Za těchto podmínek nezbývá oné většině nic jiného než prosit vlastníky o zaměstnání, což velmi dobře zná každý uchazeč o práci a především množství dnešních nezaměstnaných. Vlastníci jsou ochotni přijmout část těchto uchazečů, svých budoucích zaměstnanců, pokud a v té míře, v níž jim to umožňuje zhodnocování jejich vlastnictví. Mezi vlastníkem a zaměstnanci tak vzniká vztah nerovnosti.
Rousseau proto identifikoval soukromé vlastnictví těchto základních prostředků k životu jako vlastní příčinu nerovnosti mezi lidmi a nesvobody, což vyjádřil ve slavné větě: Člověk se rodí svobodný, ale všude je v okovech.
Je třeba odlišit hierarchický nacionální (nebo etatistický) konzervativismus od fašismu v jeho původní nebo modifikované nacistické podobě. Obě tyto ideologie a oba režimy byly rovnostářské v tom smyslu, že byly plebejské. Oba režimy, nacismus více, agresivně odmítaly náročné projevy kultury, Goebbels sahal podle vlastních slov po pistoli, když slyšel slovo "kultura", díla významných spisovatelů se hromadně pálila. Režimům nešéfovali hierarchičtí vladaří čnící vysoko nad lidem, Byli to stylizovaní lidoví vůdcové, ostatně podobně jako vůdcové údajně proletářští ve své době.
Ostatně je zajímavé, jak jsou různé prvky tradičního fašismu rozloženy mezi nyní vládnoucí politické strany. ODS --> český nacionalismus uzavírající naší zemi před evropským kontextem; VV -->ještě ne zcela otevřené xenofóbní a protimenšinové výroky spojené s plebejským chlapáctvím; TOP --> přímá moc kapitálu stále méně brzděná státními institucemi.
Prvních pár let po černém pátku 1929 (skutečná krize se začala rozbíhat až v polovině r. 1930) naslouchali nízkopříjmové a střední vrstvy všem - jen ne levici ...
Nešlo jen o nástup Hitlera po 2,5 roce toho, čemu se NA EVROPSKLÉM kontinentě dalo říkat krize.
Teprve Francie Lidové fronty byla signálem, že lidem začíná ledacos docházet. Teprve v roce 1936, který už nebyl kulminací krize, ale kulminaci ale uvědomění třídy pour soi, se jeden velmi respektovaný ekonom vyjádřil, že cílem historicko-ekonomického vývoje má být společnost, kde samo vlastnictví výrobních prostředků neponese zisk/úrok.
Socialistická tendence nabírá obrátky - světoznámý polorakouský ekonom na Moravě rozený, konzervativec a zásadní nepřítel socialismu (a například Roosevelta) věří v budoucnost nekapitalistické společnosti a v zánik kapitalismu ...
Souhlasím s Vámi, ale:
1) již jsem zde několikrát psal, že Joch sám je nepodstatný. Takoví jedinci budou asi vždy. Co je na celém případu důležité, je fakt, že si vládnoucí moc vybírá právě lidi s takovými názory, to je ten podstatný posun.
2) zásadní rozdíl je v metodologii. Jak je z celého textu patrné, neodvozuji myšlenky z jiných myšlenek. Tradice, k níž se v tomto textu hlásím, domnívám se, že marxistická- materialistická, vychází z toho, že způsob života, systém vztahů mezi lidmi je tím, co vyvolává vznik určitých idejí a hodnot v naší mysli. Takový systém, jako je např. kapitalismus, pak v sobě obsahuje určitou potenci, která je aktivována v krizové situaci, tou potencí je agresivita a rasismus. V tomto kontextu je společenský vzestup lidí s názory, jaké má R. Joch, svědectvím o aktivaci tohoto potenciálu. On sám nemusí být dokonce ani zcela v souladu s tím, co se právě prostřednictvím jeho vzestupu projevuje.
"Svobodné tržní hospodářství s minimem regulací nutně vyprodukuje obrovskou majetkovou diferenciaci. "
Snad "Svobodné tržní hospodářství s nedostatkem vertikálního PŘEROZDĚLOVÁNÍ od bohatých k chudým nutně vyprodukuje obrovskou majetkovou diferenciaci."
Regulovat a dirigovat můžete na plné pecky a nerovnost můžete dopkonce zvětšovat.
Toto doufám socialisté pochopili - jestli ne, tak je bude stále provázet handicap čím dál individualističtější společnosti