Nejvyšší čas

Jaromír Procházka

V české společnosti chybí snaha o intelektuální uchopení stavu, k němuž jsme po listopadové revoluci dospěli. Převládá zde rovněž bezmyšlenkovité podléhání probíhajícímu dění.

Po impozantním vítězství pravice hrozí, že vedle ní se přes politický prostor zabydlí změť pseudopolitických subjektů, takových, které sice budou do politiky zasahovat, avšak bez možností ji spoluutvářet. Zvnějšku pro svou slabost, zejména však zevnitř pro své zaměření, jež jim brání pojmout problémy jako politiku, věc týkající se obce, občanů, jednotlivce, stejně jako jeho společnosti. Odtud neschopnost oslovit části i celek, stmelovat, ne rozkládat.

Masaryk mluvil o patologické sedlině, což lze vztáhnout na naše sládkovce, skiny, Dělnickou stranu, ale i na zemanovce třetí kategorie, podnik Bobošíkové. Zmíněná neschopnost skutečné politiky dává potom povstat postavě vůdce, kterému se podaří ovládnout pole. Stačí však, že je zaděláno na rozšiřující se okruh subjektů uzpůsobených na zabřednutí ve stávajících poměrech, na jejich recyklaci a neschopnosti stát se jejich alternativou.

Druhotné pak už je, zda tyto útvary mají či nemají vyhlídku utvořit vládu, či dostat se vůbec do parlamentu. Nejsou jen na periferii, ale také ji tvoří a jako takové, jak vidno, pronikají i do hlavního proudu.

Čím širší prostor pro tuto zónu, tím zúženější pro demokracii, která prostě bez alternativ neexistuje. Pohlcuje ji klientelismus, v pokročilé formě soustava stupňovitě ustavených závislostí, jež jedinci, když ztratil naději na nápravu ve veřejném prostoru, zprostředkují pocit jistoty, bezpečí, základních potřeb, ale i sounáležitosti s jistým seskupením. Nakonec totéž co totalitarismus, tentokráte ve volnější a tím účinněji poutající podobě.

×
Diskuse
August 4, 2010 v 8.15
laciné?
Nevím, jestli to tak autor zamýšlel (asi ne), ale spojení "laciná volební kampaň" je v tomto případě dosti sarkastický dvojsmysl...
August 4, 2010 v 13.50
Laciná volební kampaň
Méně peněz vynaložených na volební kampaně by nás ušetřilo hloupých až stupidních billboardů a naopak by donutilo kandidáty více cestovat a sdělovat lidem a diskutovat s nimi o svých politických záměrech a plánech. Zvláště sociální demokracii by prospělo, kdyby se více přiblížila lidem a přestala se spoléhat na podnikatele a sponzory, kteří zaplatí drahé kampaně, ale něco za to potom taky chtějí - každý ví, jak jsou billboardy drahé, věrohodnost soc.dem. je potom podstatně slabší.
SH
August 4, 2010 v 14.27
Dnešní strany
Základní problém současných politických stran spočívá ve financování svého provozu, čili sebeorganizace. V současnosti, kdy strany nejsou masové a nedokáží žít z příspěvků, musí na provoz, který kupříkladu celkem správně autor navrhuje ve svých posledních dvou odstavcích ČSSD, mít buďto prostředky pro profesionály, či alespoň poloprofesionály, nebo finančně zajištěné členy, kteří se budou v navrhovaném směru angažovat z přesvědčení. A tady je zakopáno druhé čertovo kopyto. Každý, kdo se dneska v politickém prostoru „zadarmo“ angažuje, očekává z toho pozdější zisk. Pravdou je, že v současnosti jsou členy strany převážně jen funkcionáři, ti kteří přes funkci ve straně se domohli nějakého profesně veřejného postu a samozřejmě ti, kdo první či druhé v budoucnosti od své angažovanosti očekávají. Dneska nejsou strany s masovým členstvím, kdo je ve straně, tak z toho chce něco mít. Provoz takové strany je nákladný a ve svých důsledcích logicky klientelistický. Možná, že jsem příliš skeptický, ale mé znalosti o bývalé situaci v ČSSD mi k tomu poskytují důvody.