Kritika sociálního státu zleva
Michael HauserJe možné disharmonii kapitalismu trvale harmonizovat? Nebo jeho autodestruktivní sklony trvale převáží? V tom je jádro dnešních sporů o sociální stát a kapitalismus.
Sociální stát a keynesiánské kočírování kapitalismu je jedna z hlavních otázek, které po sobě zanechalo minulé století. Keynes svého času vystoupil s tím, že se mu podařilo vyvrátit Marxe. Dají se zavést opatření (regulace, pobídky, státní ekonomická politika), které zmírní rozpory kapitalismu a kapitalismus bude věčný.
Velká hospodářská krize třicátých let dávala za pravdu Marxovi. Kapitalismus sám ze sebe vytváří tendence (centralizace kapitálu, zespolečenštění práce, klesající míru zisku, krize), které vyvolávají jeho chronické nemoci a kopou mu hrob. Kapitalismus je sám sobě hrobařem.
Rozdíl mezi Keynesem a Marxem není v tom, že by Keynes neviděl disharmonii kapitalismu, nýbrž v jejím výkladu. Podle Keynese tuto disharmonii lze trvale harmonizovat. Marx naopak tvrdí, že kapitalismus sice čas od času dospěje do vyváženého stavu (a vznikne sociální stát), ale jeho autodestruktivní sklony nakonec vždy převáží.
Nám, nám ... to už říkal Venda Benda.
Za to, že byla v bývalém zřízení pošlapána naše lidská práva v těžko může marxismus, ale to, že se moci chopila taková parta (navíc z vnějšku dosazená a podporovaná), co si od nikoho do ničeho nenechala mluvit. Z marxismu si "osvojili" něco pouček z příruček VUMLu. Jak by měli postupovat v organisování života společnosti neměli ani tušení. Jejich jediným cílem bylo udržet se za každou cenu u moci. A jednoho dne zjistili, že opravdu nevědí jak dál. A přišly známé společenské změny, v kterých řada z nich udělala kotoul vzad, aby se v podnikatele a pravicové politiky proměnila...Tak za co vlastně může ten marxismus ?
Takovým, na svou dobu úspěšným pokusem byl Rooseveltův National Industrial Recovery Act z roku 1933. Roku 1944 v Bretton Woods už Keynesovi tak moc nenaslouchali a šli proti jeho návrhům.
Dnes píšeme rok 2010, Obama není Roosevelt, v Berlíně nesedí Hitler a v Moskvě Stalin.
(Studená válka přesto radostně zuří dál.)
Stát, je-li to instituce rozumu, s čímž souhlasím, pak musí s ohledem na mnou předem napsané, regulovat činnost společenství, čili, minimálně hledat principy a instituty vyrovnávání všech nerovností, nebo alespoň těch, co vznikající svobodným trhem. Jenže to je doba minulá. Jsem toho přesvědčení, že stát budoucnosti, musí regulovat v prvé řadě soukromé vlastnění. K tomu ovšem potřebuje filosoficky mít dokázáno, že vlastnictví nepatří mezi přirozená lidská práva, ale pouze mezi občanské svobody, že tedy není kategorií vyšší, než právo každého na existenci. A podle mého soudu právě kolem tohoto problému všichni chodíme jako kolem horké kaše. Podléháme asi stereotypu všech těch revolučních deklarací lidských práv, které hovoří o vlastnictví jako o přirozeném právu člověka. Tvrdím, že jde o omyl, nebo ještě lépe o záměr těch vrstev, jejichž protagonisté zmíněné deklarace tvořili. Vlastnění není přirozeným všelidským právem, ale pouze liberálními mysliteli šířené občanské právo kdysi především měšťanů.