Etnicky segregované školství

Saša Uhlová

Zvláštní školy se přejmenovaly na praktické, ale reálně se stav příliš nezměnil. Řada romských dětí tak stále vyrůstá bez plnohodnotného vzdělání.

Když se řekne „romská problematika" nebo „soužití Čechů a Romů" jedno z prvních témat, které se v této souvislosti nabízí, je vzdělávání. Skrz vzdělání zdá se, by bylo možné řešit problémy česko romského soužití. Problém ovšem je, že řada romských dětí navštěvuje školy pro děti s mentální retardací. V důsledku toho se nemohou uplatnit na trhu práce a etnicky segregované školy nebo třídy navíc jen prohlubují xenofobní postoje etnických Čechů vůči Romům.

Důvody segregace

Důvodů, proč jsou romské děti zařazovány do zvláštních škol, je celá řada. Patří k nim historická setrvačnost, snaha vytvořit pro děti příjemné prostředí, kam budou rády chodit a nebudou obtěžovány nepřátelským chováním neromských spolužáků, potřeba uplatnit speciální pedagogické vzdělání bez snahy reálně žáky vzdělávat... Základní školy se rovněž často zbavují romských žáků s poukazem na to, že zlobí nebo zas ředitelé mnohdy podléhají tlaku ze strany rodičů neromských žáků a odmítají proto přijmout romské žáky, aby nepřišli o ty neromské, a jejich škola se tak nestala etnicky romskou školou.

Neustále se opakující argumentace ze strany zastánců segregovaného školství v sobě obsahuje značně paternalistický přístup, jeví se na první pohled jako by byla k romským dětem přátelská. Romské děti nejsou vystavovány rasistickému chování, jsou „mezi sebou", je jim ve zvláštních/praktických školách prý „lépe". To jsou časté argumenty psychologů, učitelů a ředitelů škol. Způsob uvažování se navíc během dvaceti let příliš nezměnil. Přestože vznikla celá řada projektů, které se snažily zaběhanou praxi popřít, chybí jasný přístup ze strany státu, který by danou situaci popsal jako nepřípustnou a nabídl razantní řešení.

Trocha historie

×
Diskuse
SH
July 6, 2010 v 7.50
A co církve?
Vyřešení rozsudku Evropského soudu pro lidská práva je typickou ukázkou chápání právního řádu ze strany státních úředníků. Rozsudek je formálně naplněn, aniž se věcně cokoliv změní. Nedivme se proto, když se občané chovají stejně i k zákonům, čili k celému právnímu řádu.
Znám dobré příklady práce s romskými dětmi v jedné církvi. A myslím, že právě to je oblast, kde by se všechny církve ze samé své podstaty měly angažovat, včetně té nejbohatší, místo toho, aby se rvala o majetky.
July 6, 2010 v 9.17
soužití v Evropě
Ano, i to je výzva pro nastupující vládu. Jak to bude zapracováno do koaličního programu ve smyslu výzvy TOP 09 k „vládě práva“? Budou (jsou?) na příslušných ministerstvech odborníci dobře obeznámení se zkušenostmi affirmative action v USA? Jaké místo bude mít toto téma v programech školení učitelů? Kolik prostředků mu věnuje radnice Prahy 3? (V jejích bulletinech o tom nic není.) Mnoho otázek.
V neposlední řadě také otázka, jak se politici a odborníci (včetně sociálních pracovníků) vyrovnávají s problémem xenofobie romské komunity. K obtížnosti problému segregace, desegregace a sociálního vyloučení chci v této souvislosti upozornit také na širší souvislosti, např. na problém třetí generace tureckých (anatolských) přistěhovalců s nímž dnes zápolí rakouská metropole. To je problém, který se objevuje teprve v posledních 10-15 letech. Ve Vídni je to problém vynořující se ovšem už déle. Lze poukázat třeba na to, že rodiče posílají své děti ve velkém počtu na gymnasia (kde neobstojí) namísto na druhý stupeň základních škol z jediného důvodu: aby nebyly ve třídě s dětmi přistěhovalců. Což potvrzuje názor autorky, že „nelze abstrahovat vzdělání jako samostatnou jednotku a snažit se vyřešit je odděleně“.
pro Stanislava Hoška:
Na pražském Žižkově se romské mládeži řadu let věnoval evangelický pastor, který --- se přistěhoval z Německa.
Ano, jsem pro integraci romských dětí a o maximální pomoc ze strany škol i institucí (nejen peněžními dávkami, ale prioritně a především s výchovou, péčí, vzděláváním, zázemím, volnočasovými aktivitami).

Jinak souhlasím s panem Hoškem o potřebě práce s těmito dětmi právě v církvi, i když bohužel právě ani tam nebývají tyto děti všemi věřícími rovnocenně vždy přijímány. Mám mimochodem s pokusy o integraci romských (i dalších jinonárodnostních) dětí v církevním prostředí celkem bohaté osobní zkušenosti, ale bohužel i část křesťanských rodičů o vzájemnou integrací svých dětí s romskými či jinak se odlišujícími se dětmi výrazně nestojí (spíš bývají prioritami opravdu ty majetky a jiné věci)...

Zajímavý článek, díky.