Bez posunů v myšlení je cesta k nápravě iluzorní
Saša UhlováRomští žáci jsou často zařazováni do škol pro děti s mentálním postižením. O pokračující segregaci a možných východiscích jsme hovořili s Janem Stejskalem z koalice „Společně do školy".
Jak bys stručně shrnul situaci v českém školství s ohledem na romské žáky za posledních dvacet let. Je patrný nějaký vývoj?
Za poslední dvě dekády je, alespoň z hlediska důsledků diskriminace romských žáků, jasně patrný vývoj k horšímu. Je to pochopitelné: zatímco před rokem 89 tlumila systematické nálepkování zdravých romských dětí coby „mentálně postižených“ paternalistická politika totalitního státu, dnes tatáž praxe znamená ortel života na margu společnosti. Společenská role vzdělání se změnila a aktuální data — například z analýz Světové banky — ukazují, že se vzdělávací systém jednak významně podílí na produkci etnicky profilované sociální exkluze, jednak z hlediska romské menšiny generuje spíš sestupnou než vzestupnou mezigenerační mobilitu.
Přitom je třeba zmínit, že školský zákon, účinný od ledna 2005, v normativní rovině pozitivní posun přinesl. Zrušil například nepřímo diskriminační zvláštní školy, zakotvil princip rovného přístupu k vzdělání a zohledňování individuálních vzdělávacích potřeb, zavedl integrační kategorii sociálního znevýhodnění. Bohužel trvá propastný nepoměr mezi dikcí normy a systémovou praxí: šetření České školní inspekce, jehož jsme se v tomto školním roce jako koalice „Společně do školy“ účastnili, zřetelně ukázalo, že 83 % bývalých zvláštních škol si se školským zákonem hlavu příliš neláme — tyto školy fungují dál jako skryté zvláštní školy. A ačkoliv jsou v každé populaci asi 2 % dětí s lehkým mentálním hendikepem, v některých krajích tvoří romské děti více než polovinu žáků, kteří si tuto diagnózu nesou.
V tiskové zprávě koalice Společně do školy píšete o připravených legislativních změnách, o jaké změny konkrétně se jedná?
Uvedu do kontextu: v roce 2007 judikoval diskriminaci romských žáků v ČR Evropský soud pro lidská práva a ministerstvo školství se alespoň mentálně posunulo z předchozí fáze popírání problému. Verdikt ESLP, který českou vládu zavázal k nápravným opatřením a měl znamenat zásadní systémový průlom, však přináší jakési plody až v posledních dvou letech.
V současné době pedagogicko-psychologické poradny musí velmi přísně dbát na hranici výše intelektu, která určuje zařazení do zvláštní dnes praktické školy. Diagnostické metody na zjišťování výše intelektu jsou verifikované, tím pádem i ověřitelné. S diagnostikou intelektu romských dětí může být ale nadále potíž. Testy jsou totiž konstruované spíše pro "bílé a chytré" děti, používají klasické školské znalosti a verbální dovednosti, které jsou postavené na hodnotách a principech většinové společnosti. Myslím si, že právě ve verbální složce inteligence, jak je pojatá v dnešní psychologické diagnostice, mohou romské děti výrazně selhávat. Tím si také ovlivňují celkovou výši svého intelektu a rozhodují (kdo vlastně?!) o (ne)zařazení do běžné ZŠ. Určitě spousta psychologů tento fakt ve své práci bere na vědomí a doplňují svoje závěry použitím dalších testů, které zjišťují inteligenci s ohledem na "sociokulturní" znevýhodnění.
Klasická česká škola funguje spíše v systému "Je tento žák dost dobrý pro naši školu?", tím očekává plné přizpůsobení se dětí škole a jejím požadavkům. Reforma základního školství by však spíše měla vycházet z myšlenky, zda je ta konkrétní škola dost dobrá pro daného žáka, ať je výrazně nadaný, nebo tělesně postižený, nebo sociokulturně znevýhodněný. Tedy měla by vést k inkluzivním vzdělávacím strategiím.
Petra Vaníčková