Co chystá česká pravice aneb důsledky pravicových reforem v zahraničí

Adam Votruba

Prohlásil-li Karel Schwarzenberg, že jsme po těchto volbách zamířili do Skandinávie, pak se usvědčuje z toho, že nezná buď ekonomický program vlastní strany, nebo ekonomický zeměpis.

Po přesvědčivém vítězství pravicových stran je nyní pravicová koalice takřka hotovou věcí. Z předvolebních programů a prohlášení je možné snadno vyčíst záměry těchto stran. Jaké však budou jejich důsledky? Zkusme se podívat do zemí, kde se již podařilo v minulosti podobnou politiku realizovat.

Česká pravice vychází z vlivné neoliberální ideologie. V tuto chvíli je jedno, že sami představitelé těchto stran se označují mnohem neurčitějšími pojmy konzervativci a liberálové. (Tyto dva termíny se u nás používají bohužel dvojznačně, někdy podle evropské, jindy podle anglosaské tradice.) V ekonomické rovině odráží programy ODS a TOP 09 neoliberální politickou doktrínu, označovanou někdy též jako washingtonský konsenzus.

Neoliberalismus klade důraz na deregulaci trhu, která má být zárukou prosperity. V konkrétní rovině prosazuje např. privatizaci státního sektoru, rovné daně, nižší sociální výdaje, tzv. menší regulaci trhu práce — tj. odstranění zákonných omezení jako minimální mzda, výpovědní lhůta, maximální pracovní doba apod. To vše se děje především pod heslem konkurenceschopnosti ekonomiky na světových trzích a pod heslem minimálního státu.

Neoliberální rétorika prezentuje svobodné trhy jako přirozený stav, který nastane, pokud odstraníme umělé překážky. Ve skutečnosti jde o ambiciózní sociální experiment, který může uskutečnit pouze silná centrální vláda. Na tuto skutečnost upozorňuje např. anglický profesor ekonomie John Gray, podle něhož se naopak každá společnost přirozeně brání působení neregulovaného trhu.

×
Diskuse
MM
June 9, 2010 v 11.51
Nový Zéland jako příklad bídy?
Ta argumentace Novým Zélandem mi v kontextu kritiky aplikace neoliberalismu na Českou republiku přijde poněkud zcestná a to z následujících důvodů:
Na NZ jsem rok žil a pracoval jako lesní dělník v roce 1999 a myslím, že se mi za tu dobu skutečně podařilo nakouknout pod pokličku. NZ je zcela specifická země s minimálním průmyslem (vyjma odvětví založených na exploataci obdělávatelné půdy jako jsou intenzivní lesnictví a zemědělství). Pominu-li trend posledních let obratu průmyslu k cestovním ruchu byl v nedávné minulosti NZ ve významném konkurenčním tlaku Austrálie a hlavně Japonska. Průmyslový tlak se navíc kombinoval s dalšími specifiky této země jimiž je značná geografická izolace, subtropické podnebí (platí sice jen pro severní ostrov ale ten je z hlediska ekonomiky významnější) a také silná menšina původního obyvatelstva Maorů. Tito bezesporu krásní lidé vykazují typické vlastnosti odlišného životního stylu jako je vystačení si s málem a rozhodně nepatří mezi náruživé pracanty (Myslím, že se velkou měrou podílí na oněch nelichotivých číslech nezaměstnanosti a chudoby). V takovýchto podmínkám mi budování sociálního státu přijde poněkud utopické a nedivím se, že se zde nakonec uplatnil neoliberální přístup k ekonomice. Bohužel nemáme srovnání jak by NZ vypadal pokud by nebyl pod kuratelou „biče“ trhu. Podle vlastní zkušenosti nemohu souhlasit s tím, že by NZ v roce 1999 vypadal jako zbídačená země. Naopak, viděl jsem zemi plnou optimistických lidí spokojených se svými životy (podotýkám, že jsem žil a pracoval celkem na čtyřech místech včetně jižního ostrova v různých lesáckých partách ponejvíce s těmi nejchudšími).
AV
June 9, 2010 v 12.29
Děkuji za zajímavou osobní zkušenost i odlišný úhel pohledu. Pro informaci připojuji, že jsem vycházel z analýzy britského ekonoma Johna Graye, která vznikala koncem 90-tých let a vychází ze statistických trendů od roku 1980 do 1. pol. 90-tých let, další vývoj tedy už nezohledňuje. Předpokládám, že uvedený statistický údaj o úrovni chudoby konfrontoval se srovnatelnými údaji kolem roku 1980.
June 9, 2010 v 20.36
Nový Zéland je dobrý příklad
K dokreslení výše popisované situace patří paralení proces na Novozelandském poli elektronických médií - v dotyčné době tedy televize. Televize veřejné služby existovala na Novém Zélandu od počátku 60. let, od nástupu neoliberálních reforem v 80. letech došlo k její postupné komercionalizaci (nejprve postupnou změnou proporcí financování z reklamy a poplatků, začátkem 90. let byla televizní veřejná služba tzv. deregulována, když z televizních poplatků mohly čerpat i četné soukromé subjekty). Existuje řada studií, jak se z televize veřejné služby během osmdesátých let stala z hlediska programové skladby komerční televize, sledující pouze hledisko sledovanosti - tedy zmizely diskusní pořady, dokumenty, tzv. pořady pro menšiny ap. - televize byla ovšem plná zábavy a měla slušnou sledovanost. V roce 1990 byla připravena její privatizace, k níž nakonec vlivem změny politických poměrů nedošlo. Do dnešních dnů - tedy 20 let po změně kurzu - se na NZ pomalými kroky pokoušejí obnovit místo pro medium veřejné služby se všemi jeho specifiky - zejména stran lokální produkce původního obsahu v libolných tv žánrech, která utrpěla nejvíc.
Tato mediální situace ale není až tak vzdálená české zkušenosti 90. let, kde sice televize veřejné služby udržela své financování z poplatků (toto téma se v agendě nové trojkoalice ještě neobjevuje, ale jistě na něj dojde), ale způsob jakým došlo k zavedení tzv. duálního systému není zas tak vzdálený novozelanské "deregulaci". S trochou utopie jsem se o tom trochu pokoušel psát v DR zde: http://www.denikreferendum.cz/clanek/393-kdyby-skutecne-rozhodoval-verejny-zajem-existovala-by-pouze-televize-verejne-sluzby