Štěňátka, James Bond a křupavé kuře. Influencer Babiš loví voliče na sítích
Jan ŽabkaBabišova veřejná prezentace začíná stále víc připomínat chování influencerů. Vedle kritiky vlády se na jeho sociálních profilech nápadně často objevují fotky se štěňátky, výzvy k soutěžím o lístky do kina nebo reklama na vlastní restauraci.
„To nevyšel prezident, tak je další na řadě v pokusech influencer?“ zeptal se Andreje Babiše jeden z jeho sledujících na Instagramu, když tam v březnu publikoval video, jak přijíždí ve svém Mercedesu na inauguraci prezidenta Petra Pavla a v pozadí hraje hudba z filmové série James Bond.
Předseda hnutí ANO na dotaz neodpověděl, jeho profil se však od té doby začal proměňovat, jako by se skutečně na influencerskou dráhu vydal. Jeho sítě zaplnila krátká, několikavteřinová videa, na kterých Babiš kopíruje trendy ze sociálních sítí, mluví o oblíbených jídlech či glosuje kroky vlády Petra Fialy (ODS).
Dokonce si založil účet na platformě TikTok, před kterou v březnu varoval Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost kvůli jejímu čínskému vlastnictví a tak i možnému vlivu totalitní země. Na TikToku má přes sto tisíc sledujících, obdobně jako na Instagramu.
Kino se od Babiše distancuje
Na fotografii z tohoto pondělí sedí Babiš v restauraci KFC a před ním leží menu s kuřecími stripsy. „Odměna v KFC po dnešním vyříznutí podezřelého znaménka. Chodíte si kontrolovat znaménka a pihy? Je to strašně důležité!“ napsal k příspěvku, který podobně jako řada dalších na jeho profilu připomíná marketingové spolupráce influencerů s různými značkami a firmami.
Babišův profil zaplnil umělý product placement — forma reklamy, při níž je konkrétní výrobek nebo služba umístěna do filmu, pořadu či na fotografii, který sám o sobě nemá reklamní charakter. Přestože podle mluvčího ANO Martina Vodičky „Babiš pochopitelně nespolupracuje s žádnou značkou či společností“, snímky takový dojem mohou vzbuzovat.
Na jednom z videí nechává papouška otvírat plechovku značky Birell. Jindy zase kritizuje Evropskou unii za víčka připevněná na plastových lahvích od Coca Coly, ukazuje boty Nike nebo pije kávu z kavárenského řetězce Costa Coffee. Za takové spolupráce by se nemuseli stydět ani nejúspěšnější čeští influenceři.
Vedle toho pravidelně dělá reklamu na restauraci v čerpací stanici Pumpa. Tu vlastní přes společnost Imoba ze svého svěřenského fondu. Babiš také na Pumpě pravidelně natáčí svá videa, ve kterých komentuje současnou tuzemskou i mezinárodní politiku, jindy jen upozorňuje na existenci samotného podniku u dálnice na kraji Prahy.
A stejně jako influenceři, i Babiš pořádá pro své fanoušky soutěže. „Soutěž! Zajdeme zase do kina? Napište mi do komentářů, co děláte ve volném čase, a dejte mi follow. Za týden vyberu patnáct z vás a půjdeme,“ píše k fotografii z multikina Cinema City, s popcornem a Pepsi Colou v ruce.
I v tomto případě ale jde o jeho soukromou iniciativu. Na dotaz HlídacíPes.org se společnost Cinema City od jakékoli spolupráce s Babišem v tomto případě distancovala: „Z naší strany se nejedná o spolupráci s panem Babišem ani hnutím ANO. Jde o individuální aktivitu, která nebyla přes naši společnost oficiálně komunikována.“
„Jsme apolitická společnost, proto si nepřejeme být spojováni s žádnou politickou stranou či jejich aktivitami. Použitá fotografie v příspěvku pana Babiše je pouze ilustrační a nikde není zmíněno nebo komunikováno, že se jedná o oficiální spolupráci ani žádné jiné podobné označení,“ dodala firma.
„Pokud jde o lístky do kin, soutěže a další podobné akce, tak ty si samozřejmě hradí sám,“ potvrzuje Vodička.
Lidový miliardář
Babiš se při své vlastní veřejné prezentaci do pozice člověka z lidu staví dlouhodobě. A to přesto, že je majitelem největšího zemědělského koncernu v Česku a jedním z nejbohatších Čechů s majetkem okolo 300 miliard.
Ukazuje to i další namátkový výběr z jeho příspěvků na sociálních sítích: Adoptoval si psa z útulku, hledá lenochoda či drbe prase koštětem. Peče bublaninu, jí řízek přes celý talíř, chodí do barber shopu, na hudební festivaly nebo na zápasy MMA. Během toho hubne a sportuje. A jindy zase umývá auto v ruční myčce.
Na dřívějším snímku se opírá o strom a na sobě má černou oversized mikinu s nápisem „Chaos?“. To doplnil emotikonem se srdci místo očí a komentářem: „Víkend mimo město.“ Babišovy pestré volnočasové aktivity, kterými se chlubí na sítích, ostře kontrastují s jeho absencemi při hlasováních v Poslanecké sněmovně. Celkově se podle dostupných dat zúčastnil 43 % hlasování.
Image „obyčejného miliardáře“ posledních pět let pomáhala Babišovi zejména před volbami budovat také jeho média, hlavně volnočasové tituly z vydavatelství Mafra. HlídacíPes.org opakovaně popsal, jak především v předvolebních obdobích publikovaly tyto převážně ženské magazíny texty, které se sice tvářily jako redakční obsah, ve skutečnosti však dělaly reklamu právě svému majiteli.
Babiše články vykreslovaly jako vzorného otce milujícího svou rodinu, milovníka tradiční české kuchyně, nadšeného účastníka letních festivalů nebo sympatického „hříšníka“, který na Vánoce doma krade cukroví. Tato neplacená reklama byla součástí i Babišovy letošní prezidentské kampaně. V té příští parlamentní už se však na Mafru spoléhat nemůže. Vydavatelství v létě prodal miliardáři Karlu Pražákovi.
Text vyšel původně na serveru HlidaciPes.org. V DR vychází v rámci spolupráce obou redakcí.