Temelín versus Chytrá energie

Vojtěch Kotecký

Autor reaguje na komentář Jiřího Gutha. Obhajuje plán „Chytrá energie", který by skutečně měl odpovědět na otázky, které si ohledně energetických koncepcí mnozí z nás kladou.

Ekologické organizace minulý týden představily Chytrou energii: konkrétní a propočtený plán, jak zelené inovace a nová odvětví mohou během čtyř desetiletí proměnit českou energetiku.

Pokud se uskuteční, exhalace oxidu uhličitého budou o 88 % menší a český dovoz ropy i zemního plynu klesne na polovinu. Kalkulace také potvrzují, že — a jak — lze zajistit dostatek energie pro domácnosti a průmysl bez rozšiřování uhelných dolů a dalších atomových reaktorů.

Program je založený hlavně na výsledcích Pačesovy komise. Vznikal několik let ve spolupráci s experty z renomovaného Wuppertalského institutu, kteří pro něj dělali nezávislé propočty.

Ale navržené „koncepce ignorují přípravu výstavby dalších jaderných bloků“, soudí Jiří Guth. Poukazuje na bezmála úplný konsensus české politiky na nových reaktorech v Temelíně. „Nemohu si pomoci, ale rozpor… se mi zdá nepřehlédnutelný.“ Námitka však, myslím, plyne z nedorozumění.

Nuže, ekologické organizace — i Jiří Guth — většinou s dalšími atomovými reaktory nesouhlasí. Chytrá energie vysvětluje hlavní důvody: ekologické škody z těžby uranu, výrobu radioaktivního odpadu, který bude nebezpečný stovky tisíc let a zabetonování energetiky v závislosti na mamutích centralizovaných zdrojích.

×
Diskuse
May 5, 2010 v 16.06
Kéž by versus
Vzhledem k tomu, jakou dávku legislativních změn Chytrá energie jako plán "předpokládá", je její protitemelínský efekt nevelký, na tom s jistou lítostí musím trvat. Můj odpor k jádru vůbec nesouvisí s mým bydlištěm, ostatně na Českobudějovicku. Je svatým právem Duhy i jiných skupin bojovat za to, co chtějí, a proti tomu, co nechtějí. V Chytré energii nepostrádám "popis politické současnosti" (takže nevím, proč o tom Vojtěch Kotecký píše), ale reálné návrhy na jakési přechodné období. Závěr tohoto komentáře to bohužel jen potvrzuje: "úspěšný britský vzor" zákona o snižování emisí oxidu uhličitého nezdá se být vůbec úspěšným nástrojem proti plánům na výstavbu (a vládní podporu) nových jaderných elektráren, viz např. http://uk.reuters.com/article/idUKTRE63T3XC20100430.
MM
June 23, 2010 v 8.44
strategie
Zásadní argument, který vidím v tom, proč se u nás ( a nejen u nás) těší jaderná energie takové podpoře veřejnosti je v tom, že představuje jakýsi back-up pro případný výpadek masivního energetického toku v podobě ropy a plynu. Bohužel se mi nepodařilo najít číslo časopisu Vesmír, věnované právě energetickým nárokům CR tak nemohu přesně citovat, nicméně velmi dobře se mi vybavuje přepočet současného automobilového provozu z ropy na elektřinu. K jeho pokrytí při zachování energetických nároků našich plechových miláčků by znamenalo postavit minimálně dalších 50 Temelínů. A to nemluvím o teplu. O tom, že AE není žádné dobro a představuje spoustu problémů do budoucna není třeba příliš diskutovat. Jenže strach z nedostatku energie je očividně mnohem silnější. Opravdu hlubokosáhlý přerod energetické politiky bez fatálních následků se musí udělat chytřeji než za každou cenu bojkotovat jakž takž fungující věc (myšleno AE). Například nikde jsem doposud neregistroval snahu, ideálně podpořenou tak často na DR navrhovanými projevy občanské neposlušnosti, za radikální snížení energetické náročnosti automobilového provozu. Letmý pohled na parkoviště u mě před domem – jeden Jeep a několik desítek SUV (a to nebydlím na horách!). A tom to celé je. Zatímco ekologisté bojují s větrným mlýnem tak lidská nenažranost a pýcha nás všechny nezadržitelně tlačí nikoliv k jednomu, ale k desítkám nových reaktorů a to v horizontu pár desetiletí. Boj proti JE musí ze strategických důvodů prostě počkat. Každý kdo hraje šachy ví, že nemůže hned zaútočit na protivníkova krále. Nejprve je potřeba lidi nasměrovat, nastolit nové paradigma o tom co je energeticky „in“. Již žádný pochybný boj proti žárovkám, ale dodat si odvahy a vzít ztečí nehoráznou nenažranost automobilů. Máš SUV – v tom případě jsi idiot a nepřítel (můj určitě). Zásadní uskromnění automobilové dopravy je jen první strategický krok jak začít zbavovat lidí strachu, že pokud odřízneme AE tak se svět nezhroutí.