Nové vládní logo — další drahý kočkopes na jedno použití
Martin T. PecinaTypograf Martin T. Pecina komentuje nové vládní logo, které ministra Havlíčka inspiruje k úvahám o jednotné vizuální identitě České republiky. Je to další drahá a nekoncepční hurá akce, jejíž produkt je nesrozumitelný a na jedno použití.
Český stát má nulovou představu o tom, jak se prezentovat dovnitř i navenek. Zatímco okolní země, například Německo nebo Nizozemsko, mají už léta jednotný vizuální styl státní správy, u nás se stále dokola vypisují nesmyslné soutěže na loga úřadů a na propagaci České republiky v zahraničí. Každé české ministerstvo pak pořádá bombastické tiskové konference, na kterých onanuje nad vlastním logem, pokaždé od jiného autora v úplně jiném duchu. Ba co hůř, ta loga se cyklicky obměňují, jak přicházejí a odcházejí ministři. Výsledkem prezentace státu je notně navinulý kočkopes, jenž nedává smysl nikomu ani na úřadech, natož pak občanům.
Stejné je to s propagací České republiky venku. V roce 2005 vypsalo Ministerstvo zahraničí soutěž o logo České republiky, v níž zvítězil variabilní vizuální styl od studia Side2 s komiksovými bublinami. Ten se bohužel nikdy pořádně nezavedl do praxe, protože jej torpédovali sami úředníci, kteří nebyli ochotni se s ním ztotožnit. Roku 2012 vyhlásila agentura CzechTourism vlastní soutěž v podstatě na totéž. Vítězné řešení od studia Marvil s odvážným konceptem Czech Republike CzechTourism po půl roce zahodil a později úplně vykastroval na Česko — země příběhů.
Aktuální logo Czech Republic: The Country for the Future, které navrhl Pavel Fuksa, si (bez soutěže) zadal Úřad vlády společně s Radou pro výzkum, vývoj a inovace jako podporu „inovační strategie České republiky 2019—2030“.
Těžko říct, komu je značka vlastně určena, ale skoro bych se vsadil, že za rok nebo za dva také zmizí v propadlišti dějin, že jde o jednoúčelový výkřik do tmy. Smysl mi logo moc nedává ani po přečtení explikace, v níž autor mimo jiné píše „české národní barvy jsou umístěny tak, aby evokovaly modrý klín i červený a bílý pruh“. Ve skutečnosti se značka v aplikacích objevuje skoro výhradně černá, takže o nějakém klínu nemůže být řeč.
Ke kampani existuje řada líbivých plakátů, jdou však úplně proti smyslu slova „inovace“, poněvadž se — podobně jako i většina ostatních Fuksových prací — neobracejí k inovativní budoucnosti, ale čerpají z vizuálního kódu 50. a 60. let. Ze všeho nejvíc evokují prehistorické reklamy na čisté ulice, mír, glutasol a amerického brouka. Nehledě na to, že totožný princip Pavel Fuksa aplikuje na televizní kanály, metropolitní plán nebo na pivo. Ve výsledku jsou potom jednotlivé výstupy naprosto zaměnitelné.
Ministr průmyslu Havlíček plánuje do budoucna jakési sjednocení ministerstev do jednoho systému: „Logickým krokem by v další fází byl tzv. rebranding — tedy vytvoření grafického manuálu, ze kterého by se vytvářela loga nová.“ To je úvaha nad jiné chvályhodná, protože Česká republika si jednotnou prezentaci zaslouží.
Ale s největší pravděpodobností se nic takového nestane; jde jen o další z pěkných marketingových hesel, co nemají reálný základ. Navíc pro takové úvahy stávající Fuksovu značku vůbec nelze použít, ta má svůj konkrétní účel ve smyslu oné „inovativní strategie“, jenže v ostatních kontextech fungovat nebude. Muselo by se nutně jednat o úplně jinou zakázku s dramaticky odlišným zadáním a logicky i výsledkem. Je zřejmé, že jsme svědky dalšího plácání do větru, jež připomíná vládní sliby bilionových investic.
Současná česká vláda „odborníků“ (a estébáků) sveřepě pokračuje v nekompetentním přístupu a amatérismu předchozích politických reprezentací, které vyhazovaly peníze za hloupé soutěže a desítky zbytečných log. Andrej Babiš to nakonec vystihl přesně, když říkal, že „jsme schopný národ, jen nás řídí nemehla“.
Koneckonců nehmotné služby jsou nejlepší způsob, jak takové manipulace zamaskovat, a to platí i pro móresy některých údajně poctivých německých mateřských společností s českými dcerami...