Pražské elektroměry nasvítily problém

Jiří Hlavenka

Jak skloubit setrvalý přetlak na stěhování do měst a vzácnost městského bydlení, zájmy privátní a veřejné? To je otázka, na kterou je nutno dlouhodobě hledat odpovědi, nikoli bojovat proti „neomarxismu“.

Když se někde objeví sousloví „kauza, která hýbe Českem“, jedná se pravděpodobně o něco zcela bezvýznamného, avšak atraktivního. V tomto případě to výjimečně a naštěstí pravda není — pražské elektroměry nasvěcují velké a důležité téma. Jen se bohužel diskuse vede o jeho zcela nepodstatném aspektu.

Zatímco západní metropole přesně pojmenovaly problém (extrémně drahé městské bydlení) a hledají, jak ho řešit, u nás řádí zastydlé vášně, zda vésti o tom diskusi znamená jenom neomarxismus, nebo rovnou zakuklený komunismus. Že to použije koaliční (!) politik Jiří Pospíšil v rámci okopávání kotníků partnerům, ještě trochu chápu (jste-li politik bez talentu, nic jiného vám nezbývá), ale komentátoři i vír lidového běsnění na Facebooku už mohli mít víc rozumu.

K tématu se pěkně vyjádřil Martin Jaroš, já zkusím trochu vzdálenější perspektivu.

Stěhování lidí do měst je trend, který je obrovský a naprosto nezvratný jak v současné, tak i v dohledné době. Dnes žije ve městech asi polovina světové populace, za třicet let to má být 68 procent. Další dvě a půl miliardy se tedy přesunou do měst. Důvody jsou zřejmé: práce a zajímavější život.

Ptejme se, jak funguje daň z prázdných bytů ve městech, která už ji zavedla, například v kanadském Vancouveru. Foto Daniel Eynis

Důvod existence venkova byl v obhospodařování krajiny v blízkém okolí, ten ale s industriálním zemědělstvím mizí a bude mizet dál: až zemědělství přejde z fáze industriální do plně automatizované, obhospodaříte celé střední Čechy, aniž opustíte klimatizované kanceláře agropodniku na Chodově.

×
Diskuse
MP
April 9, 2019 v 8.49
Někdy se mi stýská
Největší zločin bájné obludy zvané marxismus spočívá v tom, že potlačil to pracné v původním marxismu a zbyly jen neuvěřitelné novinářské žvásty:

"...pokud totiž je „vlastník kapitálu“ tradičním kapitalistou, který něco vyrábí či prodává a zaměstnává na to lidi, pak se s nimi o svůj zisk dělí. Bohatne on a bohatnou i oni. Vlastník nemovitosti se s nikým nedělí: získává jenom on."

Kapitalista -- jakožto funkcionář výroby, nikoliv jak individuum -- se o zisk s lidmi, které zaměstnává, pochopitelně nedělí. Ani mzda, ani její plnění ve formě zaměstnanecklých benefitů (včetně zaměstnaneckých akcií) není zisk.

Majitel nemovisti může fungovat buď jako kapitalista, pak ovšem zaměstnává lidi a poskytuje služby, nebo jako rentiér. V tom se investice do nemovitostí neliší od investice třeba do pivovaru.

Marxismus vyžadoval konkrétní poznání. V Praze nevytváří 21. století se nevystačíme se schématem urbanizace a protikladu města a venkova podle schématu z 19. století, A nestačí na ni ani napasovat schéma převzaté z Londýna.

Pochopitelně, potřebujeme sociální bydlení včetně zohlednění stárnutí populace, potřebujeme bytovou výstavbu -- ale potřebujeme, aby se odehrávala podle potřeb současného města, nikoli podle žurnalistických mouder všeználkovského pisálka.