Úvod do čarodějnictví v pozdním kapitalismu

Jezabel de Beauvoir

Na dušičko-halloweenský víkend naše redakce obdržela svědectví přímo zevnitř čarodějnické komunity. Za jaký svět se dnešní čarodějnice angažují a jaká témata otřásají čarodějnickou debatou?

Na dušičky, kdy se mají otevírat brány mezi světy a krátce po keltském samhainu, z nějž vzešel Halloween, se sluší připomenout, že i dnes může být čarodějnictví víc než komerční, prázdnou schránkou jako vydlabané dýně.

Naše noviny stojí v první linii boje za svobodnou novinařinu a lidská práva. Podpořte nás a přidejte se k nám!
×

Konzumerismus se nezastaví před ničím. Po greenwashingu, pinkwashingu a dalších projevech komodifikace a kulturního vykrádání došlo i na witchwashing. Jak na to reagují skutečné čarodějnice?

Kosmetická firma Sephora měla ve spolupráci se značkou Pinrose v říjnu zahájit prodej „čarodějnického balíčku pro začátečnice“. Roztomilá krabička vyvedená v pastelových barvách skrývala sadu tarotových karet, růženín, svazek šalvěje a několik vůní. Proti balíčku v ceně 42 dolarů se ještě před uvedením na trh zvedl hlasitý odpor. „Titíž lidé, kteří před stoletími upalovali naše sestry na hranicích, se dnes snaží profitovat na naší moudrosti a práci,“ namítá Karlota Alevosía. „Dennodenně usilujeme o ukončení nespravedlnosti, systémového násilí a útlaku, které VY udržujete prostřednictvím neoliberalismu,“ stojí mimo jiné v jejím otevřeném dopisu pro Sephoru. Nic nového, jak se zdá — spor mocní bohatí bílí muži versus čarodějnice už se táhne pěkných pár staletí.

Ale Sephora je jen částí problému, protože není první a poslední, kdo se na neutuchající popularitě esoteriky snaží vydělat. Obliba moderních variant novopohanství, čarodějnictví a šamanství v nejrůznějších podobách na západě posiluje už od šedesátých let.

Ezo vlna už dorazila i k nám a nezdá se, že by měl příboj opadat, naopak. Tváří v tvář hrozbám současného světa — od změny klimatu a devastace životního prostředí, přes prohlubování sociálních nerovností až po proměny komunikace a mezilidských vztahů umocňované sociálními sítěmi — se zdá nanejvýš přirozené a smysluplné obracet se k tradičním (nebo tradicí inspirovaným) vírám a učením, které se obvykle vyznačují úctou a vděkem vůči Zemi, respektem k ostatním bytostem a budování bezpečné, ohleduplné komunity.

Povrchní přístup k těmto učením poháněný mediálním obrazem atraktivní, cool čarodějnice a komercionalizací toho, co se považuje za nezbytnou magickou výbavu, nicméně vede k paradoxním situacím. Představte si, že se stanete „čarodějkou“ nebo „čarodějem“, abyste se propojili s matkou Zemí a vykouzlili lásku. Jenže k tomu používáte minerály, u nichž se často ani nedá dopátrat původ a jejichž těžba je často spojená s nadměrnou zátěží pro životní prostředí a dost možná i příšernými pracovními podmínkami.

Sběr nebo těžba magických krystalů a kamenů málokdy probíhá samostatně, typičtější je jejich spojení s těžbou dalších minerálů či kovů. Konkrétně oblíbené brazilské růženíny se obvykle těží ve velkých zlatých dolech, případně v menší míře hluboko v Amazonii, což se pojí s ničením krajiny, odlesňováním, znečištěním vody a ohrožením pro okolní život včetně lidí a jejich zdraví.

Radost Matce Zemi nedělá ani vzrůstající zájem o šalvěj bílou, rostlinu tradičně užívanou domorodými obyvateli Ameriky k rituální očistě a zažehnání zlých vlivů. Ta se proslavila natolik, že dochází k jejímu masivnímu plenění. Čím dál častěji se tak objevují varování před nešetrným sklízením a rady, jak šalvěj vypěstovat nebo nahradit lokálními alternativami, aby se zabránilo jejímu decimování.

Trh ale rozhodl, že když se našlo něco tak skvělého prospěšného, bylo by vhodné se na to masově vrhnout, rozvážet po celém širém světě a nechat na tom profitovat kdekoho — samozřejmě s výjimkou těch, kdo se o objev onoho zázraku zasadili a dlouhá staletí ho používali s umírněností a úctou. Šalvěj bílá is the new avokádo.

Představa trendy čarodějky, která se propojuje se srdcem Matky Země třímajíc v jedné ruce krystal, kvůli jehož těžbě se vykácel kus pralesa nebo nasadila dětská práce, a v druhé povadlou bylinu, která se v plastovém obalu prolétla nad půlkou planety, smutně vypovídá o tom, jaký vztah doopravdy k planetě máme. Pokud ovšem bylo cílem firem, které se do tohoto ezo byznysu pouštějí, posílit tu nejčernější a nejkapitalističtější magii, dá se to pokládat za úspěšný krok vstříc peklu.

Čarodějnicí, než to bylo cool

Absurdita komercializované esoteriky je trochu k smíchu a hodně k pláči. Mnohem zajímavější je ale otázka, co dělají ty čarodějnice, které čarodějnicemi byly dřív, než to začalo být cool v nákupních centrech. Odpověď zní: to, co odjakživa. Organizují se a staví se proti systému. A mnohdy tak, že by stálo za to se jimi inspirovat.

Americký spolek W.I.T.C.H. navázal v roce 2016 svým manifestem na ducha a cíle stejnojmenné organizace založené v šedesátých letech. Název odkazuje na anglický výraz pro čarodějnici, má ale i řadu dalších výkladů — například „Witches‘ International Troublemaker Conspiracy from Hell“ („Čarodějnická mezinárodní buřičská konspirace z pekla“), „Women Inspired to Tear down Constructs of Hate“ („Ženy inspirované ke strhávání nenávistných konstruktů“) nebo revoluční slogan „Wildly Interrupting Tyranical Capitalist Hierarchies“ („Směle narušujeme tyranské kapitalistické hierarchie“). W.I.T.C.H. působí anonymně v černých kostýmech se špičatými klobouky a hlásí se k antifašismu, antirasismu, intersekcionálnímu feminismu, ochraně životního prostředí a ochraně práv sexuálních menšin, hendikepovaných, imigrantů nebo pracujících.

W.I.T.C.H. neboli „Čarodějnická mezinárodní buřičská konspirace z pekla“. Foto Witchpdx.com

Vliv magické lobby už se před lety ukázal i v Rumunsku, kde se místním čarodějkám a věštkyním povedlo na nějakou dobu odložit přijetí zákona, který jim a některým dalším profesím měl nově vyměřit daň z příjmu a povinné zdravotní a sociální pojištění. Mohlo by se zdát, že zákonodárci jsou na proklínání ze strany veřejnosti zvyklí a imunní, v tomto případě byly však obavy z kleteb evidentně udělaly své.

Zákon byl po odložení jednání přijat až v roce 2011 a některé rumunské čarodějky ho nakonec přivítaly, protože zařazením mezi oficiální živnosti stát de facto legitimizoval jejich pozici.

Organizací W.I.T.C.H. se letos inspiroval i texaský coven sdružující místní čarodějky, grassroot aktivistky, léčitelky a porodní asistentky, které protestovaly proti Trumpově imigrační politice u detenčního centra Ursula. Současný americký prezident je vůbec oblíbeným terčem čarodějnic a k protitrumpovským magickým aktivitám se otevřeně hlásí čím dál víc lidí — nedávno k zapojení do rituálů proti Donaldu Trumpovi své publikum vyzvala i zpěvačka Lana Del Ray.

Dalším příkladem aktuálního kolektivního kouzlení je akce newyorských čarodějnic proti Brettu Kavanaughovi, soudci nejvyššího soudu obviněnému ze sexuálního násilí. Do protiútoku proti brooklynským čarodějnicím se současně pustil kalifornský exorcista, který světil mši na Kavanaughovu obranu. Připomíná to trochu Harryho Pottera, kde se civilní politika odehrávala na pozadí a pod vlivem kouzelnicko-mocenských soubojů. Jenže realita je možná ještě zajímavější. Je známou skutečností, že řada politiků i představitelů byznysu využívá výkladů karet, astrologie nebo numerologie. Náš svět je magií prorostlý, jen se nějakou dobu dařilo tyto projevy skrývat. Ale čím dál víc jich probublává na povrch.

Na planetě, která urgentně potřebuje, abychom obrátili pozornost k jejímu stavu a přestali ohrožovat život na ní svou bezohledností, možná není od věci pustit se do čarování. Znovu hledat skutečné spojení se Zemí, s živly, rostlinným a zvířecím světem i sounáležitost s dalšími lidmi. Namísto nepotřebných rekvizit v dárkovém balení použít selský rozum a intuici, které radí využívat pokud možno místní produkty, v rozumném množství a bez zbytečného plýtvání, vzniklé ohleduplně a za férových podmínek — ať jde o čarodějnické pomůcky, potraviny nebo cokoliv jiného.

To ovšem nestačí. Zároveň je třeba nezůstávat jen u sebe, ale propojovat se s ostatními , tak jako čarodějky v covenech, a zasahovat tam, kde se děje jakékoliv bezpráví a kde jsou naše kouzla potřeba. 

    Diskuse
    Znal jsem jednu čarodějku (tedy vlastně: duchovní léčitelku, čarodějkou jsem ji z určitou mírou zlomyslné provokativnosti nazýval já), na kterou by především ty poslední odstavce docela platily.

    Její spirituálně-magický pohled na tento svět nebyl ovšem kompatibilní s mým principiálním materialismem a racionalismem; ale ukázalo se, že ona svým - dejme tomu holistickým - pojetím světa stejně tak míří k jeho obrodě, jako já na poli procesů materiálně-společenských.

    Zdá se tedy, že ke společnému cíli je skutečně možno dojít velice rozdílnými cestami; rozhodujícím momentem je poctivé hledání pravd tohoto světa.
    November 4, 2018 v 15.21
    Pokud jde o homeopatii, tak to byste si, pane Krupičko, možná rozuměl jak s racionalisty, kteří homeopatii považují za placebo, tak s některými konzervativními křesťany.
    November 4, 2018 v 16.30
    A jak byste ty sociální rozdíly vyrovnával?
    November 4, 2018 v 17.18
    A jak přišla k tomu jménu?
    Možná je to její vlastní jméno. Ale já bych spíš hádala, že se jedná o kombinaci jmen známé feministky Simone Beauvoir a biblické postavy Jezabel. Nicméně, protože v Bibli jsou dvě postavy toho jména, tak počítám, že zřejmě nepůjde o tu starozákonní Jezábel, co dala vyhladit Hospodinovy proroky, nýbrž o Jezabel z Apokalypsy.
    Když to lidem dělá dobře, tak jim to přeju. Homeopatii, ezoteriku, magii, víru v božstva všeho druhu.
    Když to neubližuje jejich okolí....
    Pane Krupičko, musím Vás asi zklamat: mé osobní zkušenosti s homeopatií jsou natolik jednoznačné, že si troufám s plnou odpovědností prohlásit, že její účinky jsou naprosto reálné a nepopiratelné.

    Je mi líto, ale je tomu opravdu tak.

    November 5, 2018 v 12.2
    Paní Zemanové
    Myslím, že spor byl hlavně o to, zda mají homeopatika hradit pojišťovny.
    HZ
    November 5, 2018 v 12.7
    Pane Poláčku,
    homeopatie samozřejmě jisté účinky má.
    Spor se vede o jejich příčinu.
    Vědci popírají léčebný mechanismus, kterým operují zastánci homeopatie.
    Několikrát opakované studie, opírající se o dvojitý slepý pokus, to potvrzují. Dávají tak zapravdu teorii, že úspěch homeopatické léčby stojí a padá s lidskou psychikou a že látka, kterou nemocní užívají, nemá sama o sobě víc léčebné síly než destilovaná voda.
    JP
    November 5, 2018 v 12.11
    Když to neubližuje okolí
    To ovšem není tak jednoduché, paní Zemanová. Záleží na tom, co si představujeme pod formulací "když to neubližuje jejich okolí".

    Samozřejmě naprosto jasný případ je, když třeba nějaký alternativní léčitel odrazuje nemocného rakovinou od léčby cytostatiky, a namlouvá mu, že postačí několik magických formulek, a rakovina zmizí. Takové jednání je bezpochyby přímo zločinné.

    Na straně druhé ale - zůstaňme třeba zrovna u té homeopatie.

    Jsou principiálně jenom dvě možnosti: buďto homeopatie má reálné léčivé výsledky - anebo ne.

    Pokud ne - pak všichni ti kteří veřejně šíří víru v její působnost principiálně škodí všem, které se jim o tom podaří přesvědčit. Protože nakonec - i když třeba nepůjde o tak příkrý případ jako s rakovinou - nakonec vždy dojde k tomu, že tito lidé se budou "léčit" naprosto fiktivními prostředky.

    Anebo ale homeopatie působí - a pak zase naopak veřejnými škůdci jsou všichni ti, kteří její působení popírají, protože mnoha nemocným lidem fakticky berou zcela reálnou možnost jejich uzdravení.

    Jak už jsem napsal, sám jsem se o působnosti homeopatie opakovaně přesvědčil; proto skutečně pokládám za doslovně zločinnou tu snahu ze strany "oficiální" medicíny zbavit se tohoto svého nevítaného konkurenta tím, že se paušálně popírá účinnost homeopatické léčby.

    Jde totiž nejenom o to že homeopatie působí; ale jde o to že v mnoha případech působí m n o h e m l é p e a intenzivněji nežli ta klasická "školní" medicína. Obrovskému množství nemocných by bylo možno pomoci od jejich potíží, kdyby se homoeopatie konečně uznala, a začala se praktikovat všeobecně jako zcela legitimní způsob terapie. Takto zůstává stále ještě jenom jakýmsi "pokoutním" způsobem léčby, přístupným jenom malému okruhu vyznavačů alternativních způsobů léčby.

    A to se netýká ani zdaleka jenom homeopatie, nýbrž celé řady dalších "alternativních" způsobů léčby. To že prakticky veškeré veřejné zdravotnictví je doslova okupováno jenom jedním jediným "vědeckým" způsobem terapie, to je doslova zločin na zdraví lidí. Tento vposledku mechanistický způsob léčby plně odpovídá jak mechanistickému pojetí člověka v současné době, tak ale i vůbec zmechanizovanému způsobu života, kterým tento svět žije.
    Paní Zemanová, já opravdu n e v í m, jak působí homeopatie. Ale z vlastní zkušenosti mohu prakticky s jistotou tvrdit, že její působení naprosto není založeno pouze na tom proslulém placebo-efektu.

    Já jsem totiž - při svém prvním setkání s homeopatií - vlastně vůbec n e v ě d ě l o tom, že tato terapie už začala. On to byl tehdy poněkud komplikovaný případ, já jsem samozřejmě věděl že mi má terapeutka dala nějaké globuli které jsem také užil; jenže já jsem se domníval že ty mi dala jenom proto aby tím zrušila negativní účinky nějakého předchozího vlivu (už je to hodně dávno, už si sám přesně nevybavím, o co se vlastně jednalo).

    Ale v každém případě: opravdu jsem vůbec nevěděl, že už byla započata v l a s t n í terapie mých potíží. To jsem se dozvěděl až vlastně po několika týdnech, kdy už u mě dávno propukla naprosto klasická "prvotní reakce", respektive "prvotní zhoršení" na homeopatickou léčbu.

    Mimochodem: kdyby se účinky homeopatické léčby zakládaly jenom na čiré sugesci: jak a odkud by všichni ti pacienti mohli vědět, jaké k o n k r é t n í příznaky má jejich fantazie vyprodukovat?!...

    To "prvotní zhoršení" má totiž své zcela jednoznačné příznaky, podle kterých zkušený terapeut naprosto přesně pozná, že zvolený prostředek byl ten správný, a že začal působit.

    Mimochodem, v homeopatii jsou ty prostředky vždy přísně individualizované; proto jsou tady velice pochybné jakékoli paušální metody jejich kontroly. Vyprávěla mi například kdysi jedna má kolegyně v práci, že její matka trpící těžkými depresemi se - poté co jí klasická medicína nedokázala pomoci - obrátila na psychoterapeuta, který léčil také homeopatiky. A - napřed nedošlo k žádnému účinku, až teprve při podání u r č i t é potence (koncentrace) homeopatického prostředku náhle nastala ona reakce.

    Takže: kdyby se opravdu jednalo jenom o placebo - jak to že to nepůsobilo hned, ještě když ona paní mohla být plna očekávání v účinek toho prostředku? Jak to že náhle začal působit až později - když už po počátečních neúspěších tato její důvěra už nevyhnutelně přinejmenším zčásti opadla?...

    --------------------------------------

    Co se pak těch "studií" týče, které prý vyvracejí působnost homeopatických prostředků: protistrana oproti tomu zase předkládá své vlastní studie, které tuto působnost dokládají.

    Abych mohl posoudit serióznost těchto "vědeckých studií", musel bych napřed zcela konkrétně vědět, jak a za jakých podmínek byly prováděny.

    Za prvé, jak už jsem řekl, pravá homeopatická terapie je vždy nevyhnutelně zcela individualizovaná. V homeopatii tomu naprosto není tak jako v klasické medicíně, kde se léčí v podstatě podle katalogu: tady je taková a taková nemoc, a tak na ni nasadíme takový a takový lék.

    V homeopatii naopak platí: na tu samou nemoc je zapotřebí u r ů z n ý c h pacientů nasadit zcela o d l i š n ý homeopatický preparát - protože právě ten odpovídá jeho celkové jak tělesné, tak i psychické konstituci. (Proto také pravá homeopatická terapie se nazývá "konstituční terapie".) Pokud tedy ty studie byly prováděny podle pravidel klasické klinické medicíny (tedy paušální prostředek na jednu nemoc) - pak je jenom samozřejmé že takovéto studie "dokazují" chybějící působnost homeopatických preparátů, protože tady jsou ty preparáty nasazovány zcela v rozporu se základními pravidly homeopatické léčby. Je to v podstatě totéž, jako by se v klasické medicíně podávaly pacientům léky podle principu naprosté nahodilosti - a pak se z toho "dokazovalo", že tyto preparáty nepůsobí.
    + Další komentáře