Prkna, která znamenají Ordinaci v růžové zahradě

Petr Bittner

Jihomoravský kraj odmítl financovat hry Olivera Frljiče kvůli jejich kontroverzi. Vyhověl tak neonacistům, což vůbec kontroverzní není. Zvítězí-li normalizační myšlení, zbudou tu za chvíli jen divadla plná frašek v podání dua Paulová Zedníček.

Po kontroverzích s hrou Naše násilí a vaše násilí Olivera Frljiče, jejíž premiéru v Divadle Husa na provázku přerušila skupina neonacistů, hrozilo, že festival Divadelní svět přijde o krajskou dotaci. Hejtman Jihomoravského kraje Bohumil Šimek (ANO) se v reakci na dění vyjádřil, že „kraj by rád podporoval projekty, které nerozdělují společnost a nevyvolávají negativní emoce“.

Jihomoravský kraj nakonec brněnskému festivalu dotaci nevezme, nesmí se však vztahovat na dvě „kontroverzní hry Olivera Frljiče“. Se svou nátlakovou akcí tak uspěla militantní neonacistická skupinka rváčů, což v zemi s trestně stíhaným premiérem a popíračem holokaustu coby místopředsedou Sněmovny už zjevně kontroverzní není.

Náckové se již po několikáté za poslední měsíce mohli spolehnout na svatou podporu kardinála Duky, který se hned začal ohánět „neomarxismem“ a varoval před nástupem „totality menšin“. Dávný bojovník za demokracii by však současně rád shora nařizoval, co se smí a nesmí hrát v divadlech, a sám při tom z pozice mluvčího katolické menšiny v ateistické zemi uzavírá koalici s ještě menšinovatější menšinou jednoho pofidérního militantního spolku.

Skoro se z toho zdá, jako by slavnému disidentovi ani nikdy nešlo o samotný pád totality, která si konec konců v podobném nařizování libovala, ale spíš o církevní majetky s tímto koncem spjaté.

×