Do Saúdské Arábie se vrací zábavní průmysl: První kino se otevře už příští týden

František Kalenda

Veřejné promítání filmů se po desetiletích vrací do Saúdské Arábie. Už příští týden se v konzervativním království otevře první kino. Je to součást reformního úsilí korunního prince, který chce uspokojit mladou populaci a oživit ekonomiku.

Dne 18. dubna se obyvatelé Saúdské Arábie dočkají otevření prvního komerčního kina. Po dlouhých desítkách let, kdy bylo promítání filmů na veřejnosti z náboženských důvodů zakázáno, proběhne v hlavním městě Rijádu premiéra světového komerčního hitu Black Panther ze studia Marvel.

Unikátní výběr informací ze světa, které v češtině nenajdete nikde jinde. Podpořte Deník Referendum!
×

Budova kina otevřená ve vznikající luxusní Finanční čtvrti krále Abdulláha je prvním krokem k naplnění dohody uzavřené s čínsko-americkou společnosti AMC Theatres, na jejímž základě by v Saúdské Arábii mělo v příštích pěti letech vzniknout čtyřicet kin v patnácti velkých městech.

V dlouhodobém plánu do roku 2030 se počítá se vznikem padesáti až sto kinosálů ve 25 městech po celé zemi. Promítat se bude pravděpodobně kromě hollywoodského repertoáru i rostoucí domácí produkce, na rozdíl od jiných budov se nepočítá s oddělením podle pohlaví.

Konzervativní kontrarevoluce

Filmy se v Saúdské Arábii veřejně promítaly až do konce 70. let, kdy se výrazně utužily společenské poměry. Po obsazení Velké mešity v Mekce islámskými radikály v roce 1979 a v reakci na revoluci v sousedním Íránu uzavřel tehdejší král Chálid nepsanou dohodu s náboženským establishmentem, na jejímž základě začala být na veřejnosti vynucována pravidla inspirovaná nejpřísnějším výkladem islámu.

Saúdskoarabští vojáci se chystají vstoupit do Velké mešity obsazené radikály (1979). Foto Wikipedia

Postupně tak například ze stránek novin zmizely fotografie žen, přestaly se pořádat koncerty a hudební vystoupení, tanec byl zcela zakázán. Nábožensky nepřijatelnými se staly rovněž kinosály, které se jeden po druhém uzavřely. Jedinou výjimkou zůstalo širokoúhlé plátno IMAX ve Vědeckém a technologickém centru sultána ibn Abd al-Azíze ve městě Al-Khubar, to však promítalo výhradně dokumentární filmy.

Neznamená to ovšem, že by obyvatelé Saúdské Arábie přestali konzumovat západní filmovou produkci. Uzavření kin přispělo k rapidnímu rozšíření placených satelitních kanálů, populární filmy se šířily na černém trhu a v poslední době prakticky volně na internetu. Saúdští Arabové kromě toho mohli navštěvovat moderní multikina v sousedním Bahrajnu či ve Spojených arabských emirátech.

Pomalé uvolňování striktních poměrů také v minulých letech umožnilo určitý rozvoj saúdskoarabského filmového průmyslu a vznik několika domácích filmů s omezeným rozpočtem. Za průlomovou je možné považovat romantickou komedii z roku 2016 Barakah yoqabil Barakah („Když Barakah potkal Barakah“), která se jako první saúdskoarabský film vůbec objevila na řadě mezinárodních festivalů včetně Berlinale a jako druhý film v historii byla svou domovskou zemí nominována na Cenu Akademie.

Princ-reformátor

Plánované znovuotevření a masivní rozšíření kinosálů se odehrává v kontextu rozsáhlých společenských a ekonomických reforem, k nimž se Saúdská Arábie odhodlala pod vedením korunního prince Muhammada bin Salmána.

Energický dvaatřicátník se stal následníkem trůnu loni v červnu a od té doby je považován za faktického vládce země. Koncentraci moci ve svých rukou utužil na podzim, když nechal s odkazem na podezření z korupce pozatýkat na čtyřicet členů královské rodiny včetně několika ministrů a vysokých představitelů armády.

Muhammad se od svého nástupu do funkce pokouší dát tradicionalistické monarchii punc pokrokovosti. Ve svých veřejných vystoupeních se mimo jiné zavázal „navrátit“ Saúdskou Arábii k umírněnému pojetí islámu, pro účely změny obrazu své země hojně využívá rozhovorů se západními novináři a blízkých vztahů s vlivnými evropskými a americkými politiky.

Zahájené reformní kroky mají především symbolickou váhu. Jednou z prvních změn, které Muhammad ohlásil, bylo zrušení globálně kritizovaného zákazu řízení motorových vozidel ženami. Saúdské Arabky by díky tomu měly mít možnost legálně usednout za volant letos v létě. Princ také pokračuje v omezování pravomocí náboženské policie, významnou součástí propagovaných změn jsou pak uvolnění právě v oblasti zábavy.

„Považujeme kulturu a zábavu za neoddělitelnou součást kvality života. Jsme si vědomi, že současná nabídka v těchto oblastech nereflektuje potřeby našich občanů a obyvatel,“ píše se v Muhammadem zaštítěném dokumentu známém jako Vize 2030, jež popisuje plány na modernizaci království.

Aktivistka Manal aš-Šarífová opakovaně zadržená za řízení automobilu. Foto Wikipedia

V prosinci se tak v hlavním městě uskutečnil vůbec první sólový koncert ženské zpěvačky a do Saúdské Arábie začínají být zváni populární zahraniční interpreti, jako je americký rapper Nelly nebo řecký skladatel Yanni. Pro rozvoj kultury a zábavního průmyslu byl dokonce zřízen zvláštní státní úřad.

Dva faktory: mládež a ekonomika

Důraz kladený současnou saúdskoarabskou vládou na zábavní průmysl vychází ze dvou základních motivací. Tou první je mimořádně vysoký podíl mladých lidí na populaci monarchie. V říjnovém rozhovoru pro deník The Guardian Muhammad upozornil, že muži a ženy pod třicet let tvoří celých sedmdesát procent obyvatel Saúdské Arábie — sám mladý princ je tedy paradoxně již ve zmíněné třicetiprocentní menšině.

Tak mladá populace představuje potenciál a zároveň je výzvou nastavenému rigidnímu systému donedávna ovládanému nejstarší generací královské rodiny. Určité uvolnění společenských poměrů a poskytnutí moderních zábavních prostředků je tímto prizmatem možné považovat za naprosté minimum k udržení absolutistického modelu vlády, o jehož rozmělňování podle lidskoprávních organizací v tuto chvíli nemůže být řeč.

Rozestavěná luxusní Finanční čtvrť krále Abdulláha v hlavním městě Rijádu. Foto Argaam

Druhou a neskrývanou motivací jsou peníze. Saúdská Arábie dlouho bohatnoucí z ropných příjmů se nachází v ekonomických obtížích kvůli nestabilním cenám ropy, vyhlídky budoucí prosperity navíc v blízké budoucnosti ohrožuje rodící se obchodní válka mezi Čínou a Spojenými státy a dlouhodobě samozřejmě obnovitelné zdroje energie.

Muhammadova Vize 2030 má na prvním místě zajistit snížení závislosti na ropě prostřednictvím masivních investic do jiných odvětví. Jedním z dosud nevyužívaných zdrojů příjmu může být i zábavní průmysl, který by měl podle vládních odhadů do roku 2030 generovat zisk ve výši pěti set miliard korun a vytvořit na třicet tisíc pracovních míst.

Podpora domácího filmového průmyslu s tím úzce souvisí; Saúdská Arábie by se ráda stala filmovou velmocí v oblasti Blízkého východu po vzoru Nigérie v Africe nebo Indie v jižní Asii.

„Otevření kin bude sloužit jako katalyzátor ekonomického růstu a diverzifikace zdrojů,“ vysvětluje saúdskoarabský ministr informací a kultury Awwad Alawwad. „Rozvinutím širšího kulturního sektoru vytvoříme nová pracovní místa a rozšíříme možnosti našeho zábavního průmyslu.“