Proč prodlužovat povinnou školní docházku k dospělosti

Ivan Langr

Tisíce českých dětí končí ihned po ukončení školní docházky v evidenci úřadu práce, zaměstnání však najdou málokdy. Bylo by řešením, kdyby v docházce pokračovaly a získaly rovnou například výuční list?

Dětí, které hned po ukončení povinné školní docházky — zjednodušeně řečeno po absolvování celé nebo i jen části základní školy — zamíří rovnou a plánovaně na úřad práce, stále přibývá. Jen v loňském roce bylo takových mladistvých bez kvalifikace v Libereckém kraji evidováno přes 220, republikově jde o tisíce dětí, které jsou pak takřka nezaměstnatelné. Pocházejí povětšinou ze sociálně slabých rodin (mnohdy s menšinovým zastoupením), které na základě dlouhodobě předávaných generačních vzorců preferují systém sociální podpory a příslušnost k takzvané underclass před tím motivovat své děti k dosažení (odborné) kvalifikace a zvýšení jejich šance na následné uplatnění.

Prodloužená školní docházka by umožnila absolvovat po základní škole nejméně dvouletý nebo tříletý učební obor. Repro DR

Zacyklované generační vzorce si přitom svou daň vybírají už v útlém věku dítěte. Příkladem může být třeba čerstvá zkušenost pedagogů z jedné mateřské školy v Liberci (patrně nikoli ojedinělá), kteří u tříletého dítěte ze sociálně slabé rodiny pozorovali, jak si přirozeně hraje nikoli na obchod nebo na školu, ale na „sociální úřad“ a vyplácení dávek, tedy na reálnou zkušenost zažitou ve své rodině. Ostatní děti ve třídě přitom nedokázaly obsah této hry vůbec pochopit.

×