Z francouzských mol zmizí po anorektických modelkách i šaty nejmenších velikostí
Radek KubalaFirmy vlastnící značky Gucci, Christian Dior či Louis Vuitton se rozhodly přestat s předváděním oděvů velikosti nula, respektive XXS. Dle vlastních prohládření tak vyjadřují respekt k ženám. Podle pozorovatelů reagují spíše na vnější tlak.
Z reklam a přehlídkových mol, na nichž pózují modelky najímané společnostmi Kering a LVMH — francouzskými módními giganty vlastnícími značky jako Christian Dior, Gucci nebo Louis Vuitton —, zmizí po anorekticky vyhlížejících modelkách také oblečení v nejmenších, respektive ultra-úzkých velikostech. Oznámily to ve středu zástupci řečených firem ve společném prohlášení.
Firmy Kering a LVMH se nechtějí podle vlastních slov podílet na vytváření nereálného obrazu o správné podobě ženského těla. Samy se tak prý v reakci na kritiku, že módní průmysl přispívá k šíření anorexie či bulimie u mladých dívek, rozhodly už nepředvádět oblečení menší, než odpovídá francouzské velikosti 32, tedy modelům velikosti nula, respektive XXS.
Obě společnosti také prohlásily, že již nebudou najímat modelky mladší šestnácti let.
„Respekt k ženské důstojnosti byl vždy mým osobním cílem, stejně jako snahou společnosti Kering. Snad budeme inspirací pro celý módní průmysl,“ řekl BBC generální ředitel Keringu François-Henri Pinault.
Za výhru považují středeční rozhodnutí kritici firem, kteří na neblahé dopady módního průmyslu upozorňují dlouhodobě. Ředitelka mládežnické organizace YMCA England & Wales a zároveň zakladatelka kampaně The Be Real Campaign Denise Hattonová oznámila, že společnosti udělaly konečně krok správným směrem.
„Na módních přehlídkách bychom rádi do budoucna viděli větší pestrost, takovou, která opravdově odráží naši společnost. Nejen co se týče velikostí a tvarů, ale i například etnicity,“ řekla BBC Hattonová.
Skandály a zneužívání
Podle pozorovatelů přispěla k rozhodnutí firem i změna zákona z května letošního roku, která povinně ukládá módním společnostem působícím ve Francii opatřit všem modelkám zdravotní certifikát se speciálním důrazem na Index tělesné hmotnosti (BMI).
Kromě výše popsaných opatření chtějí firmy zvýšit i standardy zacházení s modelkami. Například zavedly striktní zákaz podávání alkoholu nezletilým modelkám, o které se navíc bude povinně starat dospělá osoba.
Agentury připomínají, že svět francouzské módy prožívá stále skandál z letošního února, kdy během každoročního Pařížského týdnu módy vyšlo najevo, že castingové agentury často modelky vykořisťují. Nutí je k drastickým dietám, ojedinělé nejsou ani případy sexuálního zneužívání.
Silnou odezvu vyvolala i kniha bývalé supermodelky Victoire Dauxerrové z loňského roku, ve které popisuje běžné praktiky v módním průmyslu. Například proto, aby se vešla do ultra tenkých modelů, směla sníst jen tři jablka denně.
Podle komentářů ze zpráv anglojazyčných agentur jsou tak současné kroky módních firem reakcí na mnohačetné skandály, na změny ve francouzském zákoně i na rostoucí tlak společnosti zároveň.
Další informace:
BBC News Christian Dior and Gucci owners drop super-skinny models
France 24 French fashion giants ban ultra-thin models
The Telegraph French fashion giants ban super-skinny models from catwalks and adverts