Slovanskou epopej na turné do Asie vyprovázejí protesty

Petra Dvořáková

Cyklus Alfonse Muchy Slovanská epopej se vydává na cestu do Asie s rozruchem. Starosta Moravského Krumlova žádá, aby stát nedovolil přepravu obrazů z Japonska i do Číny. A aktivisté volají po hlavě ředitelky Galerie hlavního města Prahy.

Asociace pro rozvoj kulturního a památkového dědictví České republiky zaslala pražskému radnímu pro kulturu Janu Wolfovi výzvu k odvolání ředitelky Galerie Hlavního města Prahy Magdaleny Juříkové. Důvodem je její souhlas s cestou malířského cyklu Alfonse Muchy Slovanská epopej do Japonska, kde má být vystaven po dobu tří měsíců v tokijském Národním uměleckém centru.

Následně má dílo putovat do uměleckých galerií v Číně a možná i do Jižní Koreje a do Ameriky — dohromady by tak mohla Slovanská epopej strávit na „turné“ přibližně dva roky. Podle viceprezidenta Asociace pro rozvoj kulturního a památkového dědictví Martina J. Kadrmana se ředitelka Galerie Hlavního města Prahy svým postojem k přesunu Slovanské epopeje do zahraničí „profiluje ve výstavnictví čistě expanzivně, nepečuje řádně s erudicí o svěřenou kulturní památku, zamlčuje skutečnosti a nerespektuje daná odborná doporučení“.

Kadrman mimo jiné kritizuje, že Juříková během svého působení nevydala pokyn k restaurátorskému průzkumu cyklu a stav díla tak nebyl před transportem důkladně posouzen. Restaurátor, který se o dílo stará, přitom o provedení průzkumu několikrát žádal, pokaždé mu však z finančních důvodů vedení Galerie hlavního města Prahy žádost zamítlo.

Místo toho z iniciativy ministerstva kultury stav díla letos v listopadu zkoumal malíř a restaurátor Michal Tomek. I to však Asociace pro rozvoj kulturního a památkového dědictví považuje za nedostatečné — Tomek totiž strávil prohlížením dvaceti velkoformátových obrazů, jejichž rozměry dohromady čítají téměř 640 metrů čtverečních, pouhé tři hodiny a jím následně vypracovaný záznam o prohlídce má pouhých jednadvacet řádků.

×