Babišovy výjimky z EET jsou projevem paniky
Michal PíclEkonomický expert ČSSD Michal Pícl popisuje chaos, který vnáší do jednání o elektronické evidenci tržeb Andrej Babiš. Neprofesionální jednání ze strany hnutí ANO vede k nejistotě a rozděluje společnost.
Zákon o elektronické evidenci tržeb patří k nejdůležitějším opatřením, kterými tato vláda bojuje za narovnání podmínek v podnikatelském prostředí a proti daňovým únikům. Celé tři roky společného vládnutí ujišťoval Andrej Babiš koaliční partnery a především veřejnost o hladké přípravě EET. Zákon je diskutován řadu let a vládní shoda byla také na tom, že již další rozvolnění a výjimky nebudou. Několik dnů před ostrým spuštěním však ministr financí přichází se zásadními výjimkami. Musíme se proto ptát, na čem Babiš a jeho „odborníci“ celé roky „makali“, když ne na jeho vlajkové lodi EET.
Celý příběh odstartoval ve chvíli, kdy Andrej Babiš přišel na jednání koalice bez předchozího upozornění s návrhem dvou výjimek v povinnosti EET. Výjimky se mají týkat internetových obchodů (takzvaných e-shopů) a podnikatelů s paušální daní u daně z příjmů. Návrhy nebyly podloženy žádnými relevantními čísly a ministr financí nebyl ani schopen odpovědět na elementární dotaz, jakého počtu subjektů se budou výjimky týkat.
Jediný, o kom Andrej Babiš s jistotou věděl, byla devadesátiletá seniorka z Kladna, které by to podle slov ministra financí pomohlo, a která zřejmě řídí ministerstvo financí, když je kvůli ní Andrej Babiš ochotný obejít pravidla vlády a podat pozměňující návrh jako poslanec.
Chaos a panika
O odbornosti ministrových „odborníků“ také svědčí fakt, že týden před spuštěním celého systému ministerstvo financí přišlo na to, že v České republice existuje něco jako nákupy v internetových obchodech a že se zde používají platební karty. Jak si ministerstvo financí nemohlo všimnout segmentu, kde se jen minulý rok obrátilo jednaosmdesát miliard korun? Jak ministr financí hlídá státní kasu, když nevidí jednaosmdesát miliard? Řádný hospodář by měl myslet i do budoucna a nezapomínat na jeden z nejdynamičtěji se rozvíjejících segmentů maloobchodu.
V odůvodnění se dokonce uvádí, že „pro daňovou správu nejsou tato data stěžejní“. Jinými slovy to vypadá, že už Andreji Babišovi nejde o nápravu podnikatelského prostředí. Místo toho svým laxním pojetím přistupuje k faktické deformaci tohoto prostředí a vyvolává nedůvěru v původní záměr celé vlády.
Předložení změn vnímám jako bezprecedentní chybu přípravy systému, která povede ke znejistění občanů a všech podnikatelů. S takovým přístupem si nikdo nemůže být jistý, zda hned zítra ministr financí nepřijde s dalšími výjimkami, nebo zda pozítří zase neodvolá, co už odvolal.
Mám obavu z toho, že klíčový nástroj nebude dobře fungovat a boj proti daňovým únikům nebude účinný tak, jak bylo deklarováno. Neprofesionální jednání a chaotické předkládání výjimek ze strany hnutí ANO nemůže vést k ničemu jinému než k nejistotě. Případné chyby, které ministerstvo financí tři roky přehlíželo, mohou poškodit naše občany. Není fér si takovým způsobem pohrávat s trpělivostí poctivých podnikatelů, kteří doposud EET podporovali.
Je nepřijatelné hrát pár dní před spuštěním EET s veřejností falešnou hru a měnit pravidla. Babišovi poradci píšou do novin o důležitosti stabilního ekonomického prostředí, o jeho předvídatelnosti a srozumitelnosti. Možná by měli dát pár rad i svému šéfovi. Mnozí podnikatelé již do přípravy na EET věnovali svůj cenný čas i peníze. Jasné znění zákona již dávno ovlivňuje rozhodování podnikatelů a jakékoliv změny na poslední chvíli jen podrývají jejich důvěru. Stát, který jednou nastavuje nějaká pravidla a opatření, načež je hned zase ruší, není fungující stát.
Návrh o vyloučení poplatníků s paušální daní z povinnosti EET není dobrý postup. Malí živnostníci mají samozřejmě právo na to požádat o paušální daň. Taková možnost ale nesmí být vstupenkou do šedé ekonomiky. Navržená výjimka navíc přináší enormní korupční riziko. Z paušální daně se totiž stane nástroj vyvázání se z platby DPH. Jedinou podmínkou bude dohoda s Finančním úřadem o výši ročního příjmu.
Andrej Babiš jistě nechtěl přijít o marketingovou značku „bojovníka proti korupci“, a tak k návrhu raději nedal provést vyhodnocení korupčních rizik Stejně jako v případě výjimky u e-shopů, i zde chybí provedení analýzy rozpočtových dopadů.
Je třeba zásadně odmítnou snahy rozdělovat společnost jen na ty, kteří jsou pro EET, a na ty, kteří jsou proti. Všichni, kdo byli od začátku příznivci EET, chtěli funkční a připravený systém bez výjimek, jak Andrej Babiš všem veřejně sliboval.
Musíme chránit svědomité podnikatele, ne vybírat na poslední chvíli privilegované. Musíme bojovat proti šedé ekonomice a proti všem, kteří získávají výhody na úkor poctivých. Špatná práce ministra financí a jeho týmu bohužel tyto snahy destruují.
Ministr Babiš možná umí řídit soukromou firmu, ale jeho práce posledních dní ukazuje, že rozhodně neumí řídit stát a už vůbec ne jemu svěřené ministerstvo. Jak jinak si totiž vysvětlit chaos a paniku, které tu vyvolal.