Čína a české pivo
Jiří ParoubekJiří Paroubek nastiňuje možnou budoucnost české spolupráce s Čínou v oblasti pivovarnictví. Českým pivovarům by stačilo získat necelé procento čínského trhu s pivem a český export piva do celého světa by se rázem zdvojnásobil.
Čína je v současnosti největším výrobcem a spotřebitelem piva na světě. V roce 2015 se v Číně vypilo přibližně pětadvacet miliard litrů piva a odhaduje se, že celkové příjmy z prodeje dosáhly 32,5 miliard dolarů. Čína zkrátka spotřebuje přibližně čtvrtinu celkové světové produkce piva.
V roce 2015 činil podíl dovážených piv do Číny pouhých 1,14 procenta z celkové spotřeby v zemi. Přitom se objem dováženého piva každoročně významně zvyšuje. Největším dovozcem piva do Číny je Německo, za ním následují Holandsko, Belgie a Francie.
Problémem dovozu piva do Číny jsou vysoké náklady na přepravu zlatavého moku z Evropy do Říše středu. Někteří výrobci piva — gigantické pivovarnické firmy Carlsberg, Heineken, Budweiser — proto pivo vyrábějí přímo v Číně.
Snižují tím své náklady na výrobu, tedy i výrobní a logicky i prodejní ceny svého piva. Snaží se modifikovat (například pivovar Carlsberg) i chuť svých piv, aby lépe odpovídala spotřebním zvyklostem Číňanů. Ti, jen tak mimochodem, nejsou zvyklí na hořkou chuť českého piva.
Česká hospoda v Tchien-ťinu
S tím, jak se zvyšují možnosti Číňanů cestovat, je ovšem do budoucna možné očekávat, že stále více z nich bude poznávat zahraniční piva. A budou je na čínském trhu následně také požadovat.
České pivovary loni exportovaly do zemí EU 3,5 milionu hektolitrů piva a mimo EU téměř šest set tisíc hektolitrů. Z tohoto objemu Češi do Číny vyvezli přes čtyřicet tisíc hektolitrů piva, což byla doslova kapička v moři tamní spotřeby.
Vývoz piva z České republiky se přitom z roku na rok v objemu zdvojnásobil. Státní podnik Budvar zvýšil loni svůj prodej piva v Číně zhruba o třetinu. Kromě Budvaru se na čínský trh v průběhu let dostaly i značky Lobkowicz, Litovel, Žatec, Zubr, Černá hora a další. Velmi důležité bude, zda noví majitelé Plzeňského pivovaru — zejména pokud to budou čeští vlastníci — umožní na čínský trh vstup Pilsner Urquelu.
Od Plzeňského pivovaru je možné očekávat — na rozdíl od středně velkých českých pivovarů — i určitou rozsáhlejší marketingovou akci při vstupu plzeňského piva na čínský trh.
Jistou cestou, jak se s českým pivem etablovat na čínském trhu větší měrou nežli dosud, by byla výstavba českých pivovarů s českou technologií i sládky přímo v Číně. To by si mohly dovolit Plzeňský pivovar, Staropramen (pokud by o to měl zahraniční vlastník vůbec zájem) a možná i Budvar. Menší české pivovary to mohou udělat jen ve spojení s čínskými investory, což by ovšem také byla cesta.
Pivovar Lobkowicz zvolil zajímavou strategii pro svůj rozsáhlejší vstup na čínský trh. Po nedávném vstupu čínské společnosti CEFC do této pivovarské společnosti buduje Lobkowicz minipivovar a českou hospodu v čínském městě Tchien-ťin.
Kromě toho Pivovar Lobkowicz uzavřel při nedávné návštěvě čínského prezidenta v Praze dohodu s velkým čínským maloobchodním řetězcem, jehož obrovské obchodní sítě se otevřou exkluzivnímu odbytu tohoto českého piva. Zdá se, že Lobkowicz, pokud bude jeho projekt v Tchien-ťinu úspěšný, jej bude analogicky uplatňovat i v jiných čínských městech.
Budvar se spojil, pokud jde o prodej svého piva, s čínskou společností vlastnící v Číně velkou síť pivních barů.
Pro dokreslení situace: českým pivovarům by stačilo získat necelé procento čínského trhu s pivem a český export piva do celého světa by se rázem zdvojnásobil. To je v tuto chvíli sice fantaskní představa, ale postupnými kroky je možné potenciál čínského trhu s pivem využívat podstatně více nežli dosud.