Čína a české pivo
Jiří ParoubekJiří Paroubek nastiňuje možnou budoucnost české spolupráce s Čínou v oblasti pivovarnictví. Českým pivovarům by stačilo získat necelé procento čínského trhu s pivem a český export piva do celého světa by se rázem zdvojnásobil.
Čína je v současnosti největším výrobcem a spotřebitelem piva na světě. V roce 2015 se v Číně vypilo přibližně pětadvacet miliard litrů piva a odhaduje se, že celkové příjmy z prodeje dosáhly 32,5 miliard dolarů. Čína zkrátka spotřebuje přibližně čtvrtinu celkové světové produkce piva.
V roce 2015 činil podíl dovážených piv do Číny pouhých 1,14 procenta z celkové spotřeby v zemi. Přitom se objem dováženého piva každoročně významně zvyšuje. Největším dovozcem piva do Číny je Německo, za ním následují Holandsko, Belgie a Francie.
Problémem dovozu piva do Číny jsou vysoké náklady na přepravu zlatavého moku z Evropy do Říše středu. Někteří výrobci piva — gigantické pivovarnické firmy Carlsberg, Heineken, Budweiser — proto pivo vyrábějí přímo v Číně.
Snižují tím své náklady na výrobu, tedy i výrobní a logicky i prodejní ceny svého piva. Snaží se modifikovat (například pivovar Carlsberg) i chuť svých piv, aby lépe odpovídala spotřebním zvyklostem Číňanů. Ti, jen tak mimochodem, nejsou zvyklí na hořkou chuť českého piva.