Otevřený dopis řetězci Albert

Redakce DR

Zveřejňujeme otevřený dopis Idealistů k rukám generálního ředitele společnosti Ahold Delhaize, který vlastní supermarkety Albert.

Vážený pane generální řediteli,

prostřednictvím médií jsme byli informováni o situaci v české větvi koncernu Ahold Delhaize. Musíme vyjádřit velké znepokojení se způsobem, který Vaše firma zvolila při vyjednávání o mzdových podmínkách zaměstnanců řetězce Albert.

Ekonomická situace vašeho koncernu je dle oficiálních čísel v roce 2015 ve velmi dobré kondici. Ahold v posledním roce vykázal čistý zisk 852 milionů eur, což je o 43 procent více než v roce 2014. Tím se jen potvrzuje fakt, že je Vaše firma na trhu více než životaschopná, což lze doložit i na jejím historickém vývoji.

Přesto je vaše značka na veřejnosti poškozena tím, jak se koncern chová vůči svým zaměstnancům. Pokladní v řetězci Albert má dle dostupných informací průměrnou mzdu 12 500 korun hrubého za měsíc (tedy zhruba 462 eur).

Také zaměstnanci každý den minimálně osm hodin budují renomé společnosti. Foto ceskatelevize.cz

U vaší konkurence ale průměrné mzdy pokladních mohou dosahovat až k 20 tisíc korun (cca 740 eur měsíčně). Sám tento rozdíl je šokující a záměr vedení Albertu vyplatit vánoční prémie ve formě jednorázových třistakorunových dárkových poukazů je výsměch zaměstnancům, kteří každý den minimálně osm hodin spolu s vámi budují renomé společnosti Ahold Delhaize.

Důležitost těchto zaměstnanců je očividná — spoluutvářejí obraz a vnímání značky vaší společnosti, protože jsou v přímém kontaktu se zákazníky, kteří v důsledku vytvářejí zisk Aholdu Delhaize a tedy i vaše osobní příjmy.

Podle výroční zprávy 2015 vykazují supermarkety Albert 15,3procentní růst prodeje. Přijde nám proto adekvátní, aby o stejný poměr byly zvýšeny i mzdy vašich zaměstnanců, kteří pracují na půdě prodejen.

Ve svém etickém kodexu se hlásíte k tomu, že se odpovědně a čestně chováte ke všem partnerům. Důstojný růst mezd by byl dobrou motivací pro vaše zaměstnance. Vaše značka je ale v současnosti v našich očích — tedy očích zákazníků — poškozena a Ahold Delhaize je vnímáno jako firma, která zneužívá své zaměstnance čistě pro účely svého zisku.

Radim Hejduk, předseda spolku Idealisté.cz v Praze 4. 11. 2016