Další investice do staveb na Labi? Experti: Leda jako rezerva pro případ války
Vratislav DostálPodle studie expertů z VUT Brno by miliardové investice do vodních dopravních staveb na Labi mohly sloužit nanejvýš jako alternativa při uzavření dálnice nebo železnice. Anebo jako strategická rezerva pro případ války.
Experti ze Stavební fakulty VUT v Brně ve své studii z roku 2015 zjistili, že z hlediska přepravy nákladů podél Labe nemají další investice do vodních staveb na řece žádný význam. Přesun nákladů ze silniční a železniční dopravy na vodní je totiž zanedbatelný.
A ekologická organizace Děti Země dodává, že plánovaný jez u Děčína má navíc větší negativní vlivy na životní prostředí a přírodu, než je stav bez jezu.„Je zcela logické, že z dopravně-ekonomického hlediska není u nás další rozvoj nákladní vodní dopravy perspektivní,“ dodává předseda Dětí Země Miroslav Patrik.
Podle něj je proto zbytečné utrácet asi devět miliard korun za údajné zlepšení plavebních podmínek, navíc v situaci, kdy potřebujeme peníze na rychlé železnice a obchvaty obcí a měst.
„Pokud se z dálnice a železnice na vodu převede predikované množství zátěže," píší mimo jiné autoři dokumentu pod vedením Zdeňka Dufka, „tak pokles v zatížení dálnice a železnice bude pouze marginální, protože stávající objemy přeprav po dálnici a železnici jsou o jeden až dva řády vyšší než predikované objemy po vodě." Proto podle nich z hlediska kapacity souběžné dálnice i železnice nemá investice do splavnění řeky Labe význam.
Miliardové investice do vodních dopravních staveb na Labi by mohly sloužit, tvrdí autoři studie, nanejvýš jako alternativa při uzavření dálnice nebo železnice nebo jako strategická rezerva pro případ války. Studie také zjistila, že pokud by nákladní vodní doprava na Labi úplně skončila, tak by to česká silniční a dálniční síť a železniční tratě vůbec nepocítily.
Na státní hranici do Německa by totiž hypoteticky došlo ke zvýšení počtu kamionů za den asi o šest procent, tj. o 300 kamionů, anebo ke zvýšení počtu vlaků o dvě procenta, tedy o pět párů vlaků za den. „Z hlediska objemu přepravovaného nákladu by česká silniční síť a železniční tratě podél Labe snadno náklady z lodí vstřebaly, neboť jsou na takové nepatrné změny připraveny a nejméně deset let se tak i prakticky bez problému děje,“ doplňuje Patrik.
Děti Země současně připomínají, že do 13. dubna může veřejnost posílat na ministerstvo životního prostředí vyjádření ke třetí verzi dokumentace EIA, která doporučuje výstavbu jezu.
Česká republika za přípravu dopravně a ekonomicky neperspektivního a antiekologického jezu Děčín v cenném území evropsky významné lokality soustavy NATURA 2000 dosud utratila asi 600 milionů korun.