Zemanových sedmdesát procent popularity

Luděk Jirka

V souvislosti s Milošem Zemanem se hovoří o jeho více než 70% veřejné popularitě. Prvním, kdo začal to číslo veřejně šířit, byl přitom on sám. Odkazuje se na průzkum agentury SANEP, která byla už mnohokrát usvědčena z problematické metodiky.

Miloš Zeman během svého vystoupení v Partii 6. března 2016 zareagoval velice ostře na snahu senátu zmírnit prezidentovo vystupování: „Nepokládáte náhodou za drzost, pokud instituce, která má 30% důvěru, radí prezidentu, který má 70% důvěru?“ Prezident vycházel z průzkumu Střediska analýz a empirických výstupů (Sanep), podle něhož mu respondenti důvěřují na 70,2 procenta.

Po nedělní Partii převzala výsledky průzkumu různá média a možná i v návaznosti na výsledky Sanepu odmítl Tomáš Halík svou kandidaturu na příštího prezidenta. Z jeho vyjádření je totiž patrné znechucení, jak moc populární jsou u obyvatel České republiky Zemanova černobílá stanoviska. Z rozhovoru s Halíkem také vyplývá, že své šance na zvolení považuje za nízké.

Agentura Sanep tak splnila svůj účel: vyprodukovala výsledky, prezident je medializoval a další média si je osvojila.

Veřejnost je přesvědčována o Zemanově obrovské popularitě a intelektuálové se začínají obávat a všichni pomalu vzdávají úvahy nad alternativní kandidaturou. Protizemanovci zkrátka mají pocit, že prohrávají.

Největší problémem oněch 70,2 procenta je především ten, že průzkumy zveřejnila právě agentura Sanep. Ta již dříve položila „slavnou“ otázku: „EU zakázala České republice názvy pomazánkové máslo i tuzemský rum. Je podle vašeho názoru správné, aby EU určovala, kolik která země má vzít uprchlíků?“  Otázka je evidentně položená špatně, rámuje celou instituci Evropské unie jako negativní a škodlivou. Člověk pak hledá odpověď pod vlivem tohoto obrazu.

Podobná otázka si nic nezadá s otázkou: „Miloš Zeman používá ve sdělovacích prostředcích sprosté výrazy. Je podle vašeho názoru správné, aby se na jeho vystoupení dívaly děti?“

×