Na český mediální trh vstupují Číňané. Doma zavřeli pro cizince internet

Olga Lomová

Vstup čínského vlastníka napojeného na jestřáby mezi čínskými komunisty do Soukupovy mediální skupiny je mimořádně varovnou zprávou pro českou demokracii.

Ani ne půl roku poté, co čínská firma CEFC koupila podíly v mediální skupině Empresa média a Médea Jaromíra Soukupa, zaujímají Číňané pozici, která jim umožní významně ovlivňovat české mediální prostředí. Podle společného prohlášení ze 16. února CEFC nyní vlastní třicetiprocentní podíl v Médea a devětačtyřicetiprocentní podíl v EMPRESA MEDIA.

V prohlášení se dále uvádí, že do statutárních orgánů obou českých společností jako člen představenstva vstupuje prezident společnosti CEFC Group (Europe) Company Haiping Chen (Čchen Chaj-pching) a členkou jejich dozorčích rad bude nedávno jmenovaná viceprezidentka téže společnosti Marcela Hrdá. Haiping Chen byl ještě loni generální ředitel CEFC Shanghai Financial Holding Co., tedy jedné z mnoha společností svázaných s China Energy Company (CEFC, čínsky Čung-kuo Chua-sin — „Důvěra v Čínu“).

Panuje oprávněné podezření, že mateřská firma, která má neprůhlednou vlastnickou strukturu a jejíž „předseda“ Ye Jianming (Jie Ťien-ming) je poradcem prezidenta Zemana, má úzké vazby na zpravodajské služby Čínské lidové republiky a frakci „jestřábů“ v Ústřední vojenské komisi. Marcela Hrdá dlouhodobě spolupracuje s Jaroslavem Tvrdíkem, je také bývalou generální ředitelkou České pošty, posléze televize Barrandov a je, nebo alespoň donedávna byla, poradkyní ministra vnitra v oblasti e-governmentu a poštovních služeb.

×