Vše, co bych si přála k Vánocům, je Černý pátek
Fatima RahimiFatima Rahimi přibližuje zběsilý symbol předvánočního nakupování — Černý pátek. Masivní slevy šetří peníze a obírají o čas. A někdy i o život.
Blíží se Vánoce. Pro někoho svátky pohody a radosti, pro druhé období stresu, nervozity a finančních tísní. Čas splněných přání bývá nejčastěji spjat s nakupováním co nejideálnějších dárků.
Možná jste si v předešlých dnech všimli všudypřítomného výrazu „Black Friday“, neboli černý pátek. Černý pátek, známý také jako „Boxing day“, je nejrušnější nákupní den v roce — a to hlavně ve Spojených státech, v Kanadě a ve Velké Británii. Nastává vždy v pátek po Dni díkuvzdání. Odstartuje tak vánoční nákupní honičku. Název pochází z šedesátých let, kdy předvánoční nákupní šílenství způsobilo řadu dopravních nehod a často i násilí na ulicích.
Prodejny jsou na tento temný den připravené měsíce a měsíce dopředu. Nové produkty, obrovské novinové a internetové reklamy, televize, rádio, všechny billboardy po celé země mají jeden cíl: povzbudit nenasytnou touhu konzumu, která se pro mnoho z nás stala součástí našeho jinak obyčejného světa.
Ve většině obchodů po dobu dvaceti čtyř hodin poklesnou ceny, a to dosti výrazně, někdy se jedná až o osmdesátiprocentní slevu. Lidé čekají hodiny a hodiny u nákupních center a nedočkavě počítají vteřiny. Některé prodejny otevírají v pátek o půlnoci a letos několik z nich prodloužilo nabídky na celý týden, přičemž se musí počítat s tím, že kdo dřív přijde, ten samozřejmě vyhrává.
Nákupní fronty jsou dlouhé, někdy trvá hodiny, než se člověk může dotknout svého vysněného zboží. Při honičce tak dochází velmi často k postrkování, slovnímu i fyzickému násilí. V roce 2008 čekaly asi dva tisíce lidí již od pěti hodin od rána před největším americkým obchodním řetězem — před Walmartem.
Jak se otevírací doba blížila, v davu rostla úzkost a nedočkavost. Když se otevřely dveře, dav vši sílou tlačil dopředu, přičemž ušlapal jednoho ze zaměstnanců k smrti.
Během několika posledních let se tyto „černé dny“ objevují také v České republice. Hlavně tedy v internetových obchodech, což nezpůsobuje takovou davovou psychózu, kterou můžeme vidět ve Spojených státech. Internetové obchody však mohou být tak zaneprázdněné, že to způsobí virtuální chaos a pád stránek na několik hodin.
„Pandemonium“, který se v tento den probouzí, může být metaforou pro naši současnou spotřebitelskou kulturu. Při snaze pořídit si co nejlepší dárek zapomínáme, že koneckonců nejlepší dárek, který můžeme v dnešní uspěchané době svým nebližším dát, je právě náš čas a naše pozornost. Ty ovšem věnujeme spíše výběru předmětů a bloudění po chodbách obchodů.