O letadlech a mašinkách
Patrik EichlerStát nesmí oslabovat své zdroje a vzdávat se svých schopností ve prospěch soukromých firem. Politická levice musí formulovat program posilování zdrojů a rozvoje schopností. Letní příklad dává doprava.
„Prosadíme dobře fungující stát,“ znělo hlavní volební heslo sociální demokracie na podzim 2013. Sám jsem za ním viděl kromě jiného schopnost státu prosazovat své kroky koordinovaně napříč resorty.
Oslovovala mě ta představa také proto, že jsem v tomto deníku před necelými čtyřmi lety psal o zrušení přímého leteckého spojení mezi Prahou a Bělehradem. Oznámeno bylo v době návštěvy srbského prezidenta v Praze (sic!). A zároveň ve chvíli, kdy Srbsko bylo čerstvě zařazeno na seznam zemí české prioritní zahraniční rozvojové spolupráce.
O dva roky později začala přímé spoje nově provozovat srbská, kapitálem z Arabského poloostrova financovaná, letecká společnost Air Serbia. Dnes létá desetkrát týdně. V rámci rozvoje zahraničí spolupráce s jednou z našich prioritních zemí ovšem České dráhy s platností od loňského prosince zase zrušily jediný přímý rychlík Praha — Bělehrad.
Jistě, cestovat se dá různě. Do Bělehradu dojedete i s přestupem ve Vídni i v Budapešti. Jet můžete i autobusem. Ale nesvědčí o naší ochotě ke spolupráci více než deklarace ministerstva zahraničí kroky státu v oblastech, za které odpovídají jiná ministerstva než to zahraniční? A nesvědčí to především o schopnosti naší vnitřní koordinace?