Napadlo to někoho?

Patrik Eichler

Českou republiku v pondělí navštívil srbský prezident Boris Tadić. České aerolinie v pondělí oznámily, že od října ruší přímou linku do Bělehradu.

Srbská tisková agentura TANJUG v pondělí informovala o návštěvě prezidenta Borise Tadiće v České republice. Tadić byl přijat se státními poctami v letním sídle české hlavy státu Václava Klause na zámku v Lánech. Srbský prezidentský pár předal tomu českému umělecké dary odkazující na středověkou srbskou státnost. Hostitelský pár ve své rezidenci vystavil fotografie z návštěvy meziválečného jugoslávského krále Aleksandra Karadjordjeviće i text spojenecké Malé dohody z počátku dvacátých let dvacátého století.

Srbský prezident a jeho žena do pamětní knihy napsali: „Ve jménu velkého přátelství našeho národa a ve jménu naší budoucnosti a ve vzpomínce na velkého Tomáše Masaryka. Za Česko a Srbsko.“

Český prezident po rozhovoru se svým srbským protějškem řekl, že „by Evropská unie neměla klást Srbsku podmínky, které neplatily pro další země — kandidáty členství“ . „Srbsku na této cestě poskytneme plnou pomoc,“ doplnil ještě. Tadić pak odpověděl, že Srbsko stojí o členství v Evropské unii. Je mu ale jasné, že to bude možné až po dokončení její vnitřní reformy. A zopakoval, že pokud bude prezidentem, Srbsko „nikdy neuzná Kosovo a Metohiji“.

Diplomatická vyjádření obou hlav států bychom mohli citovat ještě několik odstavců. Ve stejný den ale druhá srbská tisková agentura, BETA, publikovala zprávu pod názvem „Český letecký přepravce ČSA končí lety do Bělehradu“. Podle ní ČSA s koncem října ukončí lety do několika destinací (Bělehradu, Curychu, Boloni, Marseille, Benátek a Bordeaux). Nejvíce podle BETY rozhodnutí postihne cestující do Bělehradu a Boloni, protože tato města nemají s Prahou alternativní přímé letecké spojení. BETA ve zprávě také napsala, že ČSA takto pokračují v úsporných opatřeních a v rušení těch linek, které vykazují ztráty.

Dotázán na ulici, jistě by leckdo řekl, že s balkánskými státy udržujeme tradičně dobré vztahy. Měli jsme rádi J. B. Tita, protože v létě osmašedesát přijel do Prahy. Do Chorvatska jezdíváme na dovolenou. Bělehrad leckdo podporoval před dvanácti lety při bombardování tehdejší svazové Jugoslávie.

Jak se ale ukazuje, přímé letecké spojení mezi hlavními městy dvou států s tradičně dobrými vztahy není státním zájmem České republiky. Kdyby to tak bylo, jistě by česká vláda zvládla přesvědčit národního leteckého přepravce, aby linku nerušil. Tím spíše, že podle dostupných zpráv patří 92 % akcií ČSA stále ještě České republice. Že podle čtrnáct dní staré tiskové zprávy „do a z Bělehradu cestovalo v loňském roce s Českými aeroliniemi bezmála 40 tisíc zákazníků, o 56 % více než o rok dříve“. A že linka do Bělehradu je jedinou linkou mezi hlavními městy, kterou nyní ČSA ruší.

Zeptal jsem se tiskového oddělení ČSA, zda vědí, jak se média v pondělí dozvěděla, že dojde ke zrušení linky mezi Prahou a Bělehradem. Zda to oznámili tiskovou zprávou nebo třeba jen odpovídali na novinářský dotaz. Tiskové oddělení během celého dne neodpovědělo. Předpokládejme tedy obvyklé. Na ministerstvu zahraničí nikoho nenapadlo, aby ČSA sdělil, že linku nemají rušit, protože je to český státní zájem (pokud tedy je). V ČSA nikoho nenapadlo zeptat se na ministerstvu zahraničí, zda tu třeba zrovna nebude srbský prezident, a zprávu o zrušení linky by tak bylo lepší publikovat někdy jindy. Řečeno s A. J. Liehmem, ono totiž v této zemi nikdy nikoho nic nezajímá a nikdy nikoho nic nenapadá.

Kdyby k souběhu návštěvy hlavy státu a oznámení o konci letecké linky mezi dvěma hlavními městy došlo třeba v šedesátých letech, šlo by o událost výsostně symbolickou. Partnerovi bychom tím hrubě oznamovali, že naše tradičně dobré vztahy na nějaký čas odkládáme k ledu. Dnes snad, doufejme, jde více o nedostatek taktu, představivosti a skutečné úvahy o státních zájmech České republiky.

    Diskuse
    PE
    September 2, 2011 v 19.06
    Kopíruji sem větší část e-mailu od tiskové mluvčí ČSA pí. Hejskové. Tiskové oddělení ČSA dle všeho na dotaz, který zmiňuji v textu, odpovědělo včas, e-mail se ale cestou kdesi ztratil. Na obou stranách jsme to zjistili až ex post. Text by jistě vypadal jinak, kdyby odpověď došla v pořádku, nebylo by ale slušné zpětně jej upravovat.

    ------------
    Velice Vám děkujeme za Váš zájem o informace z naší společnosti.

    České aerolinie, stejně tak jako většina ostatních leteckých společností, zpravidla zveřejňují informace o letovém řádu souhrnně před začátkem, tedy před platností zimního anebo letního letového řádu, tedy zpravidla ve chvíli, kdy je o příslušných změnách rozhodnuto. V případě zimního letového řádu se tak podle potřeby děje buď již v září, nejčastěji však v říjnu. Nejvýraznější změny společnost komunikuje i mimo tento termín.

    Informace, které se včera objevily v médiích, byly zveřejněny předčasně a s chybami, na tomto základě společnost zveřejnila upřesňující podklady. Jak jsem zmínila, souhrnná informace o zimním letovém řádu bude k dispozici ve chvíli, kdy bude finalizován.
    ------------
    September 3, 2011 v 1.11
    souvislost
    Díky za souvislost, která se (jako mnoho jiných souvislostí) v přemíře mediálního provozu jen tak nevynoří... Ale chci ještě o jiném: v úřední komunikaci pozoruji, že se čím dál víc vrací ptydepe. Patriku, Ty jsi z odpovědi ČSA (soudě dle slov, kterými ji uvádíš) odvodil, že linka zrušena nebude, já tam spíše čtu jen ještě malou naději, že zůstane zachována...
    Psal jsem nedávno na České dráhy, proč nekoupí více vagónů pro autovlak, který zastihuji často vyprodán. Přidávám tuto korespondenci skrze souvislost spíše literární:

    --------------------------------------------------------------------------------
    Kopie původní zprávy:
    Vážení přátelé, během roku poměrně často (cca 6-10x ročně) využívám cestu autovlakem na Slovensko a zpět. Několikrát, naposledy dnes s předstihem 5 dnů, se mi stalo, že pokud nezakoupím lístek s větším předstihem (třeba 14 dnů), je beznadějně vyprodáno. Rovněž i z cest, kdy se mi lístek podaří zakoupit, mám dojem, že služba je hodně vytížená. Často si kladu otázku, kterou tímto posílám současně i jako podnět: proč ČD nezakoupí více vagónů pro tuto službu, o které by bylo možné v případě zájmu vlak nastavovat a uspokojit tak více zájemců? Nebylo by to i pro dráhy výhodné a rovněž dobře propagovatelné z hlediska image - je to dobrá služba ve které se kloubí bezpečnost, ekologické hledisko a snad i zisk ČD... Díky, s pozdravem, Vít Janeček, Praha.

    A zde odpověď:
    Dobrý den,
    ČD, a.s. v současné době zvažují nákup jiného typu vozů pro přepravu aut, který by umožňoval, byť v omezeném počtu, přepravu vozidel až do výšky 200 cm, předpokládáme však prostou výměnu stávajících vozů, které máme v nájmu. Počet záložních vozů pro přepravu aut umožňuje v některých případech realizovat posilu vlaku, poněkud problematické je nasazení shodného typu ubytovacícho vozu. Posila je však podmíněna souhlasem slovenského partnera - jedná se vždy o posilu dvěma vozy, což generuje při průjezdu Tatrami nutnost vystavit další hnací vozidlo. Posilu je z důvodu následné manipulace možno realizovat pouze do Košic.
    K případnému vyčerpání nabídky dochází obvykle v závěru týdne, kdy cestující vracející se po pracovním týdnu na víkend domů využívají možnosti dlouhodobého předprodeje, v období prázdnin se poptávka přizpůsobuje i termínům výměn turnusů v turistických destinacích. Bohužel, úroveň cen za nabízenou službu nepokrývá náklady se službou spojené (nájem autovozu, odpisy ubytovacího vozu, úhrada servisní společnosti, údržba a opravy vozů, zvýšené úhrada za použití dopravní cesty a zvýšené trakční náklady), a to ani při průměrném 70% výtížení nabízené kapacity. Nabídka přepravy aut a ubytovacími vozy není ze strany objednatele dopravy považována za základní dopravní obslužnost, jedná se tedy o službu plně na obchodní riziko dopravců. Přitom cenu služby není možno stanovit jednostranně, i zde je nutná dohoda se slovenským partnerem (jedná o společný produkt, kdy probíhá dělba jízdného)
    Je mi líto, že Vám nemohu dát příznivější zprávu, mohu Vám doporučit pouze využití možnosti předprodeje, který je až 60 dní před odjezdem vlaku, případně, je-li to možné, směrování cest mimo špičkové dny.
    Hezký zbytek dne

    PE
    September 3, 2011 v 17.04
    Díky. Je to otázka existence státních podniků, když žijeme v době, která státním podnikům nepřeje (a která si je nepřeje.)

    A pokud jde o linku do Bělehradu, nevyvodil jsem z toho, že linka zůstane zachována. Tiskové oddělení ČSA médiím potvrdilo, že bude zrušena. Kdybych tu odpověď měl, tak bych ale nepsal, že u toho zveřejňování nepřemýšleli. Pokud byly informace o letovém řádu zveřejněny předčasně a s chybami, tak dle všeho nebyly zveřejněny oficiálně...