Turistický průmysl zjišťuje, zda mu státy uhradí ztráty

Dušan Radovanovič

Komerční společnosti, které utrpěly kvůli zákazu létání milionové ztráty, chtějí pomoc od státu. O zisky se však předtím dělit nechtěly.

Islandská sopka Eyjafjallajökull chrlící popel, jenž na několik dní zablokoval leteckou dopravu téměř v celé Evropě, přišla draho nejenom letecké společnosti. Ztráty aerolinií i cestovních kanceláří se údajně pohybují v miliardách.

Pojišťovny ztráty odmítají uhradit, velké evropské aerolinie jako Air France — KLM nebo British Airways proto v Bruselu požadují pomoc od evropských komisařů. A podle posledních vyjádření se zdá, že Evropská unie by státní pomoc zřejmě skutečně tolerovala.

Stačila tak jedna sopka, aby výrazným způsobem změnila pohled leteckých společností a cestovních kanceláří. Společnosti, které se ještě nedávno bouřily proti zvýšené privatizaci zisků, nyní požadují socializaci ztrát. A zřejmě mají šanci na úspěch.

„To je obecná tendence téměř všech podobných společností. Když se daří dobře, říkají, že se má stát stáhnout a chtějí platit pokud možno minimální daně, jakmile se ale přihodí nějaký zásah vyšší moci, je to automaticky stát, který zde funguje jako poslední instance, která se má s nepříznivým stavem vypořádat,“ glosuje pro Deník Referendum tendence soukromých firem ekonomka a pedagožka na VŠE Ilona Švihlíková.

S žádostmi o pomoc neváhají ani české společnosti. „V případě, že by taková pomoc připadala v úvahu, bychom její využití samozřejmě vážně zvažovali,“ uvedla mluvčí Českých aerolinií Hana Hejsková.

Právě ČSA prochází bez ohledu na sopečnou činnost nejtěžším obdobím ve své historii. Dlouho se dokonce uvažovalo o jejich plné privatizaci. Zájem tehdy měla společnost Travel Service. Ovšem i Travel Service dnes zjišťuje, zda nedosáhne na státní podporu, neboť za tři dny přišla údajně o osmatřicet milionů korun.

Podle Ilony Švihlíkové může být současná situace jedním z argumentů pro ponechání státního podílu v ČSA. „Pokud má stát přejímat náklady za rizika nějaké společnosti, pak by pochopitelně bylo lépe, aby ta společnost byla pod státním dohledem,“ dodává Švihlíková.

Pozadu za aerolinkami nezůstávají ani cestovní kanceláře. I ony přišly o výdělky, které se prý dokonce rovnají ztrátám leteckých společností. „Nebudeme o pomoc sami žádat, ale pokud budou kompenzovány ztráty aeroliniím, budeme to vyžadovat také,“ uvedl mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Další informace:

Ihned.cz Škody kvůli sopce narůstají. Všichni chtějí státní pomoc — ČSA, Travel Service i cestovky