Napadlo to někoho?
Patrik EichlerČeskou republiku v pondělí navštívil srbský prezident Boris Tadić. České aerolinie v pondělí oznámily, že od října ruší přímou linku do Bělehradu.
Srbská tisková agentura TANJUG v pondělí informovala o návštěvě prezidenta Borise Tadiće v České republice. Tadić byl přijat se státními poctami v letním sídle české hlavy státu Václava Klause na zámku v Lánech. Srbský prezidentský pár předal tomu českému umělecké dary odkazující na středověkou srbskou státnost. Hostitelský pár ve své rezidenci vystavil fotografie z návštěvy meziválečného jugoslávského krále Aleksandra Karadjordjeviće i text spojenecké Malé dohody z počátku dvacátých let dvacátého století.
Srbský prezident a jeho žena do pamětní knihy napsali: „Ve jménu velkého přátelství našeho národa a ve jménu naší budoucnosti a ve vzpomínce na velkého Tomáše Masaryka. Za Česko a Srbsko.“
------------
Velice Vám děkujeme za Váš zájem o informace z naší společnosti.
České aerolinie, stejně tak jako většina ostatních leteckých společností, zpravidla zveřejňují informace o letovém řádu souhrnně před začátkem, tedy před platností zimního anebo letního letového řádu, tedy zpravidla ve chvíli, kdy je o příslušných změnách rozhodnuto. V případě zimního letového řádu se tak podle potřeby děje buď již v září, nejčastěji však v říjnu. Nejvýraznější změny společnost komunikuje i mimo tento termín.
Informace, které se včera objevily v médiích, byly zveřejněny předčasně a s chybami, na tomto základě společnost zveřejnila upřesňující podklady. Jak jsem zmínila, souhrnná informace o zimním letovém řádu bude k dispozici ve chvíli, kdy bude finalizován.
------------
Psal jsem nedávno na České dráhy, proč nekoupí více vagónů pro autovlak, který zastihuji často vyprodán. Přidávám tuto korespondenci skrze souvislost spíše literární:
--------------------------------------------------------------------------------
Kopie původní zprávy:
Vážení přátelé, během roku poměrně často (cca 6-10x ročně) využívám cestu autovlakem na Slovensko a zpět. Několikrát, naposledy dnes s předstihem 5 dnů, se mi stalo, že pokud nezakoupím lístek s větším předstihem (třeba 14 dnů), je beznadějně vyprodáno. Rovněž i z cest, kdy se mi lístek podaří zakoupit, mám dojem, že služba je hodně vytížená. Často si kladu otázku, kterou tímto posílám současně i jako podnět: proč ČD nezakoupí více vagónů pro tuto službu, o které by bylo možné v případě zájmu vlak nastavovat a uspokojit tak více zájemců? Nebylo by to i pro dráhy výhodné a rovněž dobře propagovatelné z hlediska image - je to dobrá služba ve které se kloubí bezpečnost, ekologické hledisko a snad i zisk ČD... Díky, s pozdravem, Vít Janeček, Praha.
A zde odpověď:
Dobrý den,
ČD, a.s. v současné době zvažují nákup jiného typu vozů pro přepravu aut, který by umožňoval, byť v omezeném počtu, přepravu vozidel až do výšky 200 cm, předpokládáme však prostou výměnu stávajících vozů, které máme v nájmu. Počet záložních vozů pro přepravu aut umožňuje v některých případech realizovat posilu vlaku, poněkud problematické je nasazení shodného typu ubytovacícho vozu. Posila je však podmíněna souhlasem slovenského partnera - jedná se vždy o posilu dvěma vozy, což generuje při průjezdu Tatrami nutnost vystavit další hnací vozidlo. Posilu je z důvodu následné manipulace možno realizovat pouze do Košic.
K případnému vyčerpání nabídky dochází obvykle v závěru týdne, kdy cestující vracející se po pracovním týdnu na víkend domů využívají možnosti dlouhodobého předprodeje, v období prázdnin se poptávka přizpůsobuje i termínům výměn turnusů v turistických destinacích. Bohužel, úroveň cen za nabízenou službu nepokrývá náklady se službou spojené (nájem autovozu, odpisy ubytovacího vozu, úhrada servisní společnosti, údržba a opravy vozů, zvýšené úhrada za použití dopravní cesty a zvýšené trakční náklady), a to ani při průměrném 70% výtížení nabízené kapacity. Nabídka přepravy aut a ubytovacími vozy není ze strany objednatele dopravy považována za základní dopravní obslužnost, jedná se tedy o službu plně na obchodní riziko dopravců. Přitom cenu služby není možno stanovit jednostranně, i zde je nutná dohoda se slovenským partnerem (jedná o společný produkt, kdy probíhá dělba jízdného)
Je mi líto, že Vám nemohu dát příznivější zprávu, mohu Vám doporučit pouze využití možnosti předprodeje, který je až 60 dní před odjezdem vlaku, případně, je-li to možné, směrování cest mimo špičkové dny.
Hezký zbytek dne
A pokud jde o linku do Bělehradu, nevyvodil jsem z toho, že linka zůstane zachována. Tiskové oddělení ČSA médiím potvrdilo, že bude zrušena. Kdybych tu odpověď měl, tak bych ale nepsal, že u toho zveřejňování nepřemýšleli. Pokud byly informace o letovém řádu zveřejněny předčasně a s chybami, tak dle všeho nebyly zveřejněny oficiálně...