Uleví otevření Blanky dopravě v centru Prahy?

Andrea Cerqueirová

Na pražském magistrátu v pondělí v rámci veřejného projednání debatovali politici nad otázkou, jaké jsou možnosti zklidnění dopravní situace v centru Prahy v souvislosti s otevřením nové dopravní tepny, tunelového komplexu Blanka.

O budoucnosti dopravy na Malé Straně a Starém Městě diskutovali účastníci pondělního veřejného projednání na pražském magistrátu. Kladli si otázku, jaké jsou možnosti zklidnění dopravní situace v městském centru a omezení tranzitní dopravy v souvislosti s otevřením nové dopravní tepny, tunelového komplexu Blanka.

„Otevření Blanky je poslední příležitostí k regulaci dopravy v centru. Cíl: na Malé Straně a Smetanově nábřeží na padesát procent současného stavu,“ uvedl dopravní expert spolupracující s iniciativou Auto*Mat Marek Bělor. Do dopravních staveb v metropoli již byly investovány desítky miliard, intenzitu dopravy v historickém jádru města to ale podle jeho slov snížit nepomohlo. Zprovoznění Blanky je zatím plánováno na 15. září, výstavba tunelového komplexu Prahu doposud přišla na asi 37 miliard korun.

Ředitel odboru rozvoje a financování dopravy na magistrátu Tomáš Kaas nastínil možný postup: dva měsíce po otevření Blanky chce město provést dopravní průzkum, posléze by byla, ve spolupráci s městskými částmi, konkrétní řešení navržena. Tristní situaci v centru přiblížila na názorném příkladu rezidentka Prahy 1 Jana Titlbachová (SZ). „Když jsem jela z Újezdu na Malostranskou, trvalo to dvanáct minut," řekla. Jsou to přitom jen tři stanice tramvají, jenže Karmelitská, kterou část trasy vede, je pravidelně ucpaná.

Podle náměstka primátorky Matěje Stropnického (SZ, Trojkoalice) je po miliardových investicích potřeba vše dotáhnout do konce, centrum je třeba dopravně zklidnit. Otázka podle jeho názoru nestojí, zda, ale kdy to udělat. Náměstí v centru města (Palachovo, Malostranské) je podle něj možné rekonstruovat až poté, kdy bude jasné, v jakém režimu bude centrum fungovat.

Zastupitelka Prahy 1 Kateřina Klasnová (Zelená pro jedničku) uvedla, že odklonění dopravy z centra do tunelového komplexu Blanka je pro Prahu 1 obrovskou nadějí. Mnoho aut v centru města podle ní způsobilo i úbytek obyvatel první městské části. Zastupitelstvu Prahy 1 předloží materiál k řešení dopravy, který připravila společně se zastupitelem Filipem Pospíšilem (Zelená pro jedničku). Za problematický označila experiment Auto*Matu, kdy bylo uzavřeno Smetanovo nábřeží a „doprava se přelila na Malou Stranu“.

Na námitky členů Strany svobodných občanů, z nichž někteří se debaty, zorganizované zelenými z Prahy 1, zúčastnili v tričku s přeškrtnutým Stropnickým jako "ekoteroristou", že do centra pak nebude moci nikdo jiný než rezidenti, činovníci Auto*Matu odvětili, že do centra budou moci jezdit i jiná vozidla, ovšem po vhodnějších komunikacích než nyní.

„Neberu vám svobodu jezdit MHD, vy mi ale neberte svobodu jezdit autem jak chci," řekl jeden z členů Svobodných. Titlbachová reagovala, že svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého. „A my nechceme dýchat polétavý prach," dodala.