Otevření Blanky mají vykompenzovat opatření zklidňující dopravu
Vratislav DostálPodle pražského primátora Tomáše Hudečka z TOP 09 otevření komplexu v dubnu příštího roku vykompenzuje řada opatření zklidňujících dopravu v centru Prahy. Ekologové jeho slib vítají. Je jen škoda, že se budou realizovat jako odpustek, dodávají.
Hlavní město se chystá na „Den B“, což je krycí označení pro otevření tunelu Blanka. Dědictví předchozích vedení magistrátu, které každého Pražana ročně stojí víc jak deset tisíc korun, má být ospravedlněna. Primátor Tomáš Hudeček z TOP 09 slibuje, že otevření komplexu v dubnu příštího roku vykompenzuje řadou opatření zklidňujících dopravu v centru Prahy.
„Humanizace severojižní magistrály nebo pěší zóna na Smetanově nábřeží jsou věci, které dlouhodobě podporujeme a vítáme, že o nich město začalo seriózně uvažovat,“ uvedl dopravní expert iniciativy Auto*Mat Vratislav Filler. „Je jen škoda, že se budou realizovat až jako odpustek vykupující Prahu ze zprovoznění zbytečného megalomanského tunelu. Podobné věci se mohly udělat i bez Blanky a město by si ušetřilo pětatřicet miliard korun,“ dodal.
Dřívější vedení města použilo řadu právnických kliček, aby se vyhnulo posouzení vlivu stavby na životní prostředí. Zprovoznění Blanky je sice podmíněno dostavbou vnějšího okruhu mezi Ruzyní a Čimicemi, tomu se ale město vyhne dlouhodobým provozováním tunelů v režimu zkušebního provozu.
Důsledky pro obyvatele v okolí ulic V Holešovičkách, Jugoslávských Partyzánů, Patočkovy a dalších budou přitom drtivé. „Provoz tunelu bude stát každý rok tři sta milionů korun, to by se nejspíš vyplatilo tunel vůbec neotevírat,“ spekuluje Vratislav Filler.
Aby nedošlo k zahlcení Prahy auty, je potřeba dostat do Blanky co nejvíc aut projíždějících centrem Prahy. „Po severojižní magistrále tranzituje 25 000 aut, další desetitisíce si zkracují cestu přes historické centrum. Dopravní modely ukazují, že sama od sebe se na okruh nepřesunou, musí se zasáhnout do dopravního režimu,“ vysvětlil Filler.
Podstatné teď podle něj je, aby jednotlivá opatření byla co nejúčinnější. Podle názoru iniciativy Auto*Mat by proto magistrát, pokud chce Praze skutečně pomoci, měl minimálně provést první kroky humanizace severojižní magistrály, zklidnit Smetanovo nábřeží a průjezd Karmelitskou, zasáhnout do dopravního režimu na Letné i na všech komunikacích navazujících na Blanku.
„Megalomanské stavby jako je Blanka jsou zcela překonanou záležitostí. Byly zastaralým dopravním řešením už za éry Pavla Béma a doufejme, že jim v Praze už na věky odzvonilo,“ uvedl Filler. Podle něj je třeba hledat inteligentní řešení a celý dopravní systém Prahy zcela přehodnotit. Nezbytná je dle jeho mínění nová dopravní koncepce řešící všechny druhy dopravy současně.