Uprchlíci nejsou bestie. Bestie jsme my
Tomáš JungwirthTomáš Jungwirth připomíná v souvislosti s debatou o uprchlících slova Hannah Arendtové. Humanistická hodnota sdíleného lidství ustupuje ve veřejném mínění lidství nahému.
Ze současné diskuse o uprchlictví se vytrácí chápání uprchlíků jako lidských bytostí nadaných nezadatelnými právy. Užíváme ekonomickou a bezpečnostní retoriku, která nás chrání před nutností vyrovnat se s vlastním svědomím. Sami se tak stáváme tím, za co často považujeme uprchlíky — bestiemi.
Je to jeden z paradoxů dnešního světa. Státy postupně ztrácejí svoji svrchovanost a stávají se do velké míry pouze služebníky globálních ekonomických procesů. Zároveň ale zůstávají plně odpovědnými za dodržování pořádku a bezpečnosti na svém území. Tomu pak odpovídají i očekávání, která do států v době vypjatého individualismu vkládají sami občané.
Slovník i programové priority politiků se rychle přizpůsobují. Uprchlictví se stává „problémem, který je třeba řešit“, často dokonce „rizikem, které je nezbytné eliminovat“. Práva a potřeby samotných uprchlíků se stávají v nejlepším případě jedním z mnoha argumentů, který je třeba uvážit, daleko častěji ale jen „blábolením multikulturních fanatiků.“ Zdá se, jako by tváří v tvář tragédiím ve Středozemním moři nebylo jiného východiska než dalšího budování „pevnosti zvané Evropa“. Dehumanizace diskuze o uprchlictví pak vede k legitimizaci i natolik extrémních názorů, jako že by se lodě s migranty ve Středozemním moři měly torpédovat.
Se vší naléhavostí se zde zhmotňuje varování Hannah Arendtové před nebezpečím „nahého lidství“ oproštěného od privilegií, které s sebou nese občanství toho kterého státu nebo ten „správný“ původ: „Lidská práva, která měla být nezadatelná, se ukázala být nevymahatelnými… kdekoli tam, kde lidé nebyli občany žádného svrchovaného státu.“
Tato teze v dnešním světě neplatí pouze pro těch přibližně dvanáct milionů osob, které nejsou nositeli žádného občanství. Obdobně dopadá i na ty desítky milionů lidí, kteří jsou občany států zhroucených, otevřeně represivních, nebo zmítaných občanskými válkami. Jejich občanství nemá mimo jejich zemi původu žádnou váhu, nenese s sebou garanci ochrany a pomoci na „cizím“ území. Zapomínáme, že jsou to lidé a že jako takoví jsou nám slovy české Listiny základních práv a svobod „rovní v důstojnosti i právech“.