Lepší vyšpulená zadnice než otevřená palice?

Petr Dimun

Bez ohledu na to, jaké budou výsledky voleb, už nyní je jasné, že předvolební kampaň toho o české společnosti řekla velmi mnoho. Provázela jí řada jevů, které ale nejsou příliš pozitivní.

Ačkoliv výsledky voleb budeme znát s jistotou někdy během nedělního dopoledne a v případě těch senátních až příští týden po druhém kole, z mého pohledu už jejich výsledky nejsou až tak podstatné. Mám totiž za to, že předvolební kampaň odhalila velmi přesně stav společnosti, politiky i vztah mezi oběma navzájem. Co již je tedy dnes zřejmo?

1.Veřejný prostor se vulgarizuje

„Steak, tos nežral!“ stojí na poutači u jedné silnice směrem z Prahy do jižních Čech. Vulgarita tohoto reklamního vzkazu mi vždy spolehlivě zkazila chuť k jídlu, což se mi stávalo i při čtení některých volebních sloganů v minulosti. Letošní volební kampaň však jako kdyby byla přehlídkou veřejné vulgarity a olympiádou blbosti, kdy naopak ty chytré, respektive neblbé trčely osamoceně v moři těch blbých, sprostých a ještě sprostších.

Jako kdyby opadl strach z ostudy a naopak kandidáty napříč zemí něco hnalo k tomu, aby považovali své voliče za obhroublé pitomce, co se chtějí „nažrat“, jak stojí v onom sloganu na cestě z Prahy do Budějic. Chápu, například v Praze rekordní počet kandidujících subjektů rozředil veřejný prostor a mnohým subjektům jejich mentální kapacita prostě nedovolovala překročit práh hospody, kde vznikly, ale proč se k vulgaritě uchylovaly v kampani i subjekty celostátní, které se považují za tzv. seriózní?

2.Narůstá lhostejnost vůči excesům

×