Poslanci navrhují zřízení vyšetřovací komise kvůli dálnici D47
Andrea CerqueirováZřízení sněmovní vyšetřovací komise pro vyšetření závažných pochybení, která se stala při realizaci stavby dálnice D47, navrhují poslanci Úsvitu, TOP 09, KDU-ČSL a KSČM. Kilometr této dálnice vyšel na miliardu korun.
Poslanci TOP 09, lidovců, Úsvitu a komunistů podali návrh na zřízení vyšetřovací komise kvůli dálnicí D47. Kilometr této dálnice vyšel na miliardu korun, přičemž první reklamace odstartovaly už sedm měsíců od jejího otevření.
Iniciátorkou je poslankyně Olga Havlová (VV, zvolena za Úsvit), která žádost o zřízení komise odevzdala předsedovi Poslanecké sněmovny Janu Hamáčkovi (ČSSD). O komisi by sněmovna mohla rozhodnout na své zářijové schůzi.
„D47 je nechvalně známá dálnice v Moravskoslezském kraji. Je třeba zjistit, proč byly již v polovině ledna 2014 zastaveny vrtné práce na odběrech vzorků, násypů, včetně zastavení znaleckých posudků, a proč tento stav trvá dodnes,“ uvedla Havlová na páteční tiskové konferenci.
Dále je podle jejích slov zapotřebí ověřit, jaký je stav podkladů pro doplnění žalob a jaký je stav znaleckých posudků — jako materiálu pro rozhodčí soud mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a zhotoviteli stavby.
„Státu hrozí ztráty ve výši několika miliard korun. První reklamace u D47 byly již sedm měsíců po otevření a v roce 2012 bylo na devítikilometrovém úseku reklamováno 921 závad,“ dodala Havlová. Česká republika si podle ní nemůže dovolit prohrát spory v řádech miliard korun.
Komise by měla mít devět členů — předsedu, místopředsedu a sedm řadových členů. V komisi by mělo být po dvou zástupcích ČSSD a ANO a po jednom z KSČM, TOP 09, ODS, KDU-ČSL a Úsvitu. Poslanci ČSSD, ODS a ANO se zatím ke zřízení komise nepřipojili, ačkoli lídr ANO a ministr financí Andrej Babiš loni v prosinci po jejím zřízení volal.
Odbornou poradkyní komise by podle Havlové měla být bývalá ředitelka úseku kontroly kvality staveb na Ředitelství silnic a dálnic Miloslava Pošvářová, která v této záležitosti připravovala žaloby a o dálnici má podrobné informace. Nyní jí ale není umožněno, aby se podílela na prosazování soudních výher státu.
Pošvářová podle svých slov podala žaloby ve věci valorizace staveb, kdy byla státu způsobena škoda ve výši asi 1,2 miliardy korun, přičemž i její zásluhou stát už vyhrál přes 300 milionů korun. Další škody — ve výši asi tři miliardy korun — byly způsobeny ve stavebních záležitostech.
„Když kilometr dálnice stál daňové poplatníky jednu miliardu korun, občané mají právo na to, aby se vady bezplatně opravily. Není možné, aby místo toho zhotovitelé staveb tendrovali další soutěže ve veřejných zakázkách a zúčastňovali se dalších staveb,“ uvedla Pošvářová.
Podle ní měly být do konce června do žalob doplněny veškeré důkazy, termín byl ale posunut na září. „Je zřejmé, že od mého odchodu z Ředitelství silnic a dálnic, v lednu 2014, se na tom nepracovalo. Je evidentní, že se nepracuje pro to, by stát soudní spory vyhrál,“ doplnila.
Poslanec Herbert Pavera (TOP 09), který stejně jako Havlová ve sněmovně zastupuje Moravskoslezský kraj, uvedl, že po dálnici často jezdí. „Náš poslanecký klub má velké pochybnosti o tom, zda se něco v této souvislosti dělá, proto jsme vytvoření vyšetřovací komise podpořili,“ řekl.
Poslanec Karel Šidlo (KSČM) připomněl, že se dálnicí pravidelně zabýval hospodářský výbor, jehož je členem. „Na pokyn vlády jsme dostávali pravidelnou zprávu o tom, jak výstavba pokračuje. O to tristnější byl pak její výsledek, když se začaly projevovat závady při vlastním provozu. Škody jsou způsobeny jak technologickými chybami, tak chováním jednotlivých dodavatelů,“ řekl.
Česká republika si podle jeho slov zaslouží, aby dálnice byly budovaly nejen levněji, ale především ve vysoké kvalitě, což D47 není. Věří, že komise dojde k závěrům, vše bude řádně projednáno, zjistí se závady a bude provedena náhrada vůči ČR. Komise by měla konat v součinnosti s dotčenými institucemi, orgány činnými v trestním řízení, zpravodajskými službami i se zástupci nezávislé odborné veřejnosti.