Skanska zvažuje žalobu na Ředitelství silnic a dálnic
ČTKSpolečnost Skanska nevylučuje, že se bude soudit s Ředitelstvím silnic a dálnic kvůli poškozování dobrého jména firmy poté, co úřad reklamoval její dopravní stavby pohybující se v řádu stovek milionů korun. Skanska tato čísla považuje za nesmysl.
Největší tuzemská stavební společnost Skanska nevylučuje, že se bude soudit s Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) kvůli poškozování dobrého jména firmy. Na setkání s novináři to ve čtvrtek řekl generální ředitel Skansky Dan Ťok.
Podle vedení ŘSD se reklamace na dopravních stavbách budovaných Skanskou pohybují v řádu stovek milionů korun. Ministr dopravy Vít Bárta je odhadl až na miliardu korun. Skanska ale tato čísla považuje za nesmysl.
Na reklamovaných úsecích silnic stojí už víc než týden cedule, které řidiče upozorňují na dodavatele stavby a na to, že ŘSD je musí opravit. Skanska vedení ŘSD v dopise vyzvala, aby podnik cedule odstranil.
„Pokud je neodstraní, nevylučujeme žalobu o náhradu škody," uvedl Ťok. Přesné vyčíslení škod zatím firma nemá, cedule prý už ale začínají vadit některým obchodním partnerům Skansky. Dopis také obsahuje výzvu, aby ŘSD vytvořilo spolu se Skanskou komise, které by řešily sporné reklamace společně.
„Do dneška jsme nenašli vysvětlení, proč se ministr dopravy a vedení ŘSD pustili právě do nás a jen do nás, proč s námi komunikují ultimativním způsobem přes média, proč zveřejňují nepravdivé informace. Připadáme si teď jako terč na pouťové střelnici," poznamenal generální ředitel Skansky.
Podle dřívějšího vyjádření ministerstvo dopravy vyhodnotí úspěšnost těchto cedulí a bude uvažovat o jejich použití i na dalších údajně nekvalitních stavbách od jiných firem. ŘSD přitom v současné době se Skanskou řeší několik reklamačních řízení. Podle generálního ředitele ŘSD Jiří Švorce jsou největší potíže s kvalitou silnice D11, kde se zvlnil povrch vozovky, sesutí svahu na silnici D47 u Bílovce a chybějící atest svodidel na dálnici D1.
V případě zvlněné vozovky na dálnici D11 před Hradcem Králové v úseku Chýš-Osičky se ŘSD se Skanskou už dohodlo, že spor vyřeší v souladu s odborným posudkem Českého vysokého učení technického v Praze. Jeho odborníci nyní analyzují, co zvlnění vozovky způsobilo.
„Pokud experti řeknou, že vše zavinila Skanska a že to máme opravit, uděláme to bez mrknutí oka," řekl Ťok. Očekává ale spíše kompromisní stanovisko, které rozdělí odpovědnost mezi všechny strany sporu.
Skanska také čelí obvinění z dodávky nekvalitních svodidel na dálnici D1. Podle generálního ředitele Skansky se ale celý problém týká jen roku výroby části svodidel, která jsou prý ale jinak zcela stejná. „Přestože nejsme přesvědčeni, že jsme pochybili, a na dodané díly máme certifikáty, zahájili jsme výměnu," doplnil Ťok. Náklady na výměnu budou podle jeho slov maximálně do milionu korun.