Ekodukt nestojí, ale Skanska dostala 91 milionů právem
Jiří GuthNebyl to podvod, alespoň ne ze strany Skansky: firma nestavěla ekodukt, ale optickou síť a tůně pro obojživelníky. Ředitelství silnic a dálnic to ale nedokázalo nebo nechtělo včas vysvětlit. Hnutí DUHA, které na případ poukázalo, se Skansce omluvilo.
V listopadu 2010 upozornilo Hnutí DUHA, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) proplatilo v roce 2008 necelých 91 milionů korun za zelený most čili ekodukt přes dálnici D47 u Hranic na Moravě, ačkoliv takzvaný ekodukt se nikdy nezačal ani stavět.
Ekodukt byl původně podmínkou, díky které ministerstvo životního prostředí s projektem dálnice před pěti lety souhlasilo. ŘSD však od roku 2007 usilovalo o jeho zrušení, což se mu nakonec v roce 2009 povedlo. Mezitím ale proplácelo faktury za jeho stavbu. Hnutí DUHA dokonce kvůli možnému podvodu podalo na policii trestní oznámení na neznámého pachatele.
ŘSD na dotaz ekoaktivistů potvrdilo, že Skanska peníze skutečně dostala. Stavební společnost prý namísto zeleného mostu vybudovala jiné, blíže neurčené stavby související s ochranou přírody. Jaké stavby to byly a proč je na fakturách uveden ekodukt, a ne ony, už ŘSD neuvedlo. Po zveřejnění tiskové zprávy s podezřením na podvod vysvětlila mluvčí ŘSD Martina Vápeníková, že se ve sporných fakturách vyskytovalo slovo „ekodukt", protože to odpovídalo schválené realizační dokumentaci zakázky.
Skanska se proti tiskové zprávě a nařčení z podvodu ohradila. Předložila rozpis odvedených prací a Hnutí DUHA také ukázala podrobnou dokumentaci k dílčím položkám. Většina odvedených prací s dotyčným zeleným mostem věcně nesouvisí. Největší položky představuje budování optické sítě pro sledování dálnice a náhradních lokalit pro obojživelníky. Platí nicméně, že Skanska za desítky milionů korun, které fakturovala, odvedla skutečnou práci.
„Mrzí mne, že namísto diskuse nás Hnutí DUHA přímo přes média nařklo, a způsobilo nám tak škody na dobrém jménu naší společnosti. V momentě, kdy jsme předložili podklady a informace, představitelé Duhy uznali, že Skanska se žádného podvodu nedopustila,” uvedl Dan Ťok, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Skanska a. s. „Fakturování jakýchkoliv částek bez provedení práce je zcela v rozporu s politikou stavební skupiny Skanska,“ dodal Dan Ťok.
Hnutí DUHA se proto omluvilo společnosti Skanska za dojem, který mohl vzniknout z původní tiskové zprávy, totiž že ji obviňuje z defraudace devadesáti milionů korun.
„Ředitelství silnic a dálnic proplatilo faktury na devadesát milionů korun za objekt, který se jmenuje X226 Ekodukt v km 96,4. Přitom dotyčný zelený most nestojí. ŘSD nám nevydalo požadované dokumenty se soupisem odvedených prací s tím, že neexistují. Soupis prací, který jsme po zveřejnění dostali od společnosti Skanska, ukazuje, že tato společnost žádné peníze nezpronevěřila. Společnosti Skanska se proto omlouváme,” uvedl Petr Machálek, ředitel Hnutí DUHA.
„Pevně doufám, že tento případ bude dostatečným poučením pro všechny. Skanska se dlouhodobě snaží kultivovat podnikatelské prostředí, jsme přitom připraveni stavět se čelem k případným pochybením, ale také bránit se při neoprávněných útocích. Oceňuji, že Hnutí DUHA uznalo své pochybení, věřím však také, že k podobným situacím už nebude docházet,” uzavřel Dan Ťok.
Hnutí DUHA nadále odmítá tvrzení ŘSD, že mosty pro zvířata prodražují dálnice. Pro spor, zda zelené mosty prodražují dálnice, je samozřejmě prakticky jedno, jestli dotyčné peníze někdo ztratil, ukradl nebo použil na něco úplně jiného, jakkoli užitečného. Každopádně platí, že se z nich nestavěl žádný ekodukt. Mosty pro zvířata, jež ochránci přírody navrhli, stály pouze 0,2 % z peněz, které stát v posledních jedenácti letech utratil za budování dopravní infrastruktury.