Na návrh ministra dopravy Víta Bárty začalo Ředitelství silnic a dálnic v březnu instalovat u silnic cedule, upozorňující na nekvalitní práci firmy Skanska. Ta se brání žalobou, na základě které soud vyslovil předběžné opatření, bránící jejich další instalaci.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nesmí na základě předběžného rozhodnutí Městského soudu v Praze používat u některých úseků silnic a dálnic cedule, které upozorňují na údajně nekvalitní práci stavební firmy Skanska. Tuto informaci v pondělí zveřejnila sama Skanska, ČTK ji potvrdila také mluvčí soudu Martina Lhotáková. Skanska chce ještě v pondělí podat na ŘSD žalobu na ochranu dobré pověsti.
Soud už ale nevyhověl návrhu Skansky na předběžné opatření, které by ministerstvu dopravy zakázalo nařizovat ŘSD, aby podobné cedule u silnic a dálnic instalovalo. „Ve vztahu k ministerstvu dopravy Městský soud v Praze uzavřel, že je nepřípustné, aby omezoval orgán výkonné moci — ministerstvo dopravy — v jeho činnosti a působnosti," řekla ČTK Lhotáková.
Předseda Dětí Země a poradce na ministerstvu dopravy Miroslav Patrik v pondělí Deníku Referendum řekl, že žalobu Skansky považuje za standardní postup zvolený firmou, která se cítí dotčena na svých právech. „Má-li Skanska pocit, že se jí děje bezpráví, je žaloba logickým důsledkem,“ tvrdí Patrik. Je přesvědčen, že žaloba nesouvisí s chystaným odchodem ministra Bárty z funkce. „Jde o souběh okolností v čase, Skanska by žalobu podala tak jako tak,“ dodal Miroslav Patrik. Předběžné opatření soudu má odkladný účinek, ŘSD nesmí nadále cedule instalovat, byť ještě neproběhlo soudní řízení.
Už v půli března řekl ministr Vít Bárta v televizní debatě Otázky Václava Moravce „Společnost Skanska má na ministerstvu dopravy tři nej: Nabídla nám nejmenší slevy, je to největší dodavatel a máme u ní největší reklamace, a to teď ve výši takřka jedné miliardy korun."
„Do dneška jsme nenašli vysvětlení, proč se ministr dopravy a vedení ŘSD pustili právě do nás a jen do nás, proč s námi komunikují ultimativním způsobem přes média, proč zveřejňují nepravdivé informace. Připadáme si teď jako terč na pouťové střelnici," poznamenal k tomu v březnu generální ředitel Skansky.
Konflikt Skansky s ŘSD a ministerstvem dopravy se táhne už delší dobu. Podle generálního ředitele společnosti Skanska se firma snažila veškeré reklamace řešit v klidu a v rámci smluvních podmínek. ŘSD podle něj lže o kvalitě práce společnosti, posudcích a reklamacích, a proto se společnost bude proti poškozování dobré pověsti bránit žalobou. Poškozování pověsti by údajně mohlo ŘSD a ministerstvo dopravy stát 50 milionů korun.
ŘSD v současné době se Skanskou řeší několik reklamačních řízení. Podle již dřívějšího sdělení generálního ředitele ŘSD Jiřího Švorce jsou největší potíže s kvalitou silnice D11, kde se zvlnil povrch vozovky, sesutí svahu na silnici D47 u Bílovce a v chybějící atest svodidel na dálnici D1, které společnost už vyměnila.
Na reklamovaných úsecích silnic od poloviny března stojí cedule, které řidiče upozorňují na dodavatele stavby a na to, že Ředitelství silnic a dálnic je musí opravit. Rovněž na těchto úsecích byla snížená povolená rychlost.
Cedule s textem: „Zde stavěla Skanska“ je například na dálnici D1 na 336. kilometru, kde došlo k sesuvům půdy. Celkovou výši reklamace vůči společnosti Skanska ŘSD odhadlo na 600 milionů korun. Skanska takový objem reklamací pokládá za neoprávněný.