Stavební firmy s tajnými majiteli mají stamilionové obraty

Dušan Radovanovič

Vedle stavebních gigantů budují české silnice a dálnice také menší firmy. Ředitelství dálnic to vydává za důkaz o funkčním prostředí trhu s betonem.

Ředitelství silnic a dálnic sestavilo žebříček dvaceti největších firem, které v České republice staví silnice a dálnice. Mezi největší společnosti patří tradiční stavitelé typu Metrostav, Strabag nebo Skanska. Králem je pak společnost Eurovia, jež má zakázky za osmnáct miliard korun.

Když chcete pochopit, co se děje v domácí politice, stačí číst Deník Referendum. Podpořte nás!
×

Vedle těchto gigantických firem však figurují společnosti menší, jejichž obrat se ovšem stále pohybuje v řádech stovek milionů. Kdo tyto firmy skutečně vlastní, ovšem nikdo netuší. Jedná se totiž o společnosti s anonymními akciemi na majitele v listinné podobě.

Ukázkovým příkladem může být firma EDS Holding, která od státu získala zakázky téměř za miliardu, nebo Integra stavby se zakázkami v hodnotě 759 milionů. Mezi firmami, které se specializují spíše na opravy a rekonstrukce silnic pak patří přední místo například společnosti Silnice Group s 236 miliony korun nebo firmě Silnice.cz, jež má zakázky za 282 milionů.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík tato zjištění interpretuje po svém. „Je to pro nás důkaz, že český trh je daleko pestřejší a konkurenceschopnější, než si veřejnost myslí,“ řekl týdeníku Ekonom Brunclík.

Jenže firmy s neznámými majiteli vyvolávají vážné pochybnosti. Nelze například doložit, že zadavatel nezadal zakázku sám sobě. „Má-li nějaká akciová společnost listinné akcie na majitele, ministři, starostové, primátoři a další dostávají příležitost zadávat státní zakázky společnostem, které sami vlastní, tedy sami sobě,“ vysvětlil v deníku E 15 ekonom Tomáš Ježek.

Bez veřejného majitele byla například společnost Haguess, která pražskému magistrátu provozuje kontroverzní projekt Opencard.

„Souhlasím, aby jednou z kvalifikačních podmínek při veřejných zakázkách byla transparentní vlastnická struktura,“ řekl na dotaz týdeníku Ekonom ministr dopravy Gustáv Slamečka.

Další informace:

Ekonom.ihned.cz Ekonom: České silnice staví dobře „utajené“ firmy

    Diskuse