Babišizace médií
Petr GočevAndrej Babiš prý média nakupuje proto, aby mu vydělávala. Případ Silvia Berlusconiho dokládá, že Andrej Babiš v tomto ohledu může mít i pravdu.
Andrej Babiš tvrdí, že noviny a televize nakoupil proto, aby mu vydělávaly. Stejně argumentuje Erik Tabery ve vztahu ke svému majiteli Zdeňkovi Bakalovi, bez ohledu na skutečnost, že Respekt vždy jen prodělával. Šéfredaktor Babišových Lidovek Léko tvrdí, že Babiš noviny koupil proto, že mu připadaly nekvalitní a on je chce zkvalitnit.
Všichni ostatní se argumentaci těchto cynických či sebeobelhaných presstitutek smějí, zatímco ti nejuvědomělejší „inženýři veřejného mínění“ svou ochotu uzpůsobovat své psaní podle přání a zájmů svého majitele bez uzardění hlásají do světa (Plesl, Zlámalová, Balšínek).
Ono je ale nakonec možné, že pravdu má Babiš. Ovšem způsobem, který pro Českou republiku neznamená nic dobrého. Vědci zjistili, že vždy, když byl Berlusconi u moci, hrnuly se mu zájemci o reklamu v jeho médiích především od firem závislých na státních regulacích a dotacích.
Ekonomové spočítali, že na těchto dodatečných příjmech z korupční reklamy Berlusconi vydělal celkem dvě miliardy eur. Bude tedy zajímavé sledovat, jak se teď začne „komerčně“ dařit babišomédiím. Česká média, údajně aspirující na úlohu hlídacích psů demokracie, se tak do dějin možná zapíší spíše jako pračky na špinavé peníze.
Text vychází v rámci projektu Kritická ekonomie, jehož je Deník Referendum partnerským médiem.