Šátky nebo smrt?

Eva Kaličinská

Eva Kaličinská ve svém textu popisuje obtíže migrantů se začleňováním se do nové společnosti, mimo jiné se také vrací k případu dvou muslimských dívek, které nechtěly studovat na zdravotní škole bez šátků na hlavě.

Každá emigrace s člověkem pořádně zatočí a je to vždy zcela individuální prožitek. Někoho zlomí, někdo se dokáže zregenerovat. Cizincům se často v nové zemi změní jejich společenský status. Zjišťují, že jsou v prostředí, které nelze zvládat skrze automatické a naučené způsoby, které bezpečně obstály v domácím prostředí. U uprchlíků se můžou vyskytnout emigrantské sny anebo táborový syndrom.

Příchozí mají pochopitelně spoustu očekávání a představ a svou budoucnost vidí v růžových brýlích. Od potenciálního zaměstnavatele očekávají práci, která je bude bavit, od společnosti, že je přijme a bude je akceptovat. Česká společnost předpokládá od migrantů otevřenost, spolupráci, adaptaci, přijetí majoritních zvyků a kultury. Nebudou přeci nám, Čechům, na obtíž a pokud možno splynou s davem…

Česká republika formulovala politický dokument Zásady koncepce integrace cizinců na území ČR, který je přílohou Usnesení vlády číslo 689 ze 7. 7. 1999. Jedná se o soubor patnácti zásad, jimiž deklarujeme svůj aktivní přístup v oblasti integrace cizinců.

Tato politika má směřovat k zajištění ochrany a přístupu cizinců k základním lidským právům a svobodám (Zásada č. 4) a má být charakterizovaná pozitivním přístupem a převzetím odpovědnosti státu za vytváření podmínek, které umožní spravedlivou účast cizinců na životě společnosti (Zásada č. 6).

Samotná integrace imigrantů je v Zásadě č. 5 formulována jako: proces postupného začleňování imigrantů do struktur a vazeb společnosti domácího obyvatelstva. Integrace imigrantů je komplexním jevem, který má své podmínky a politické, právní, ekonomické, sociální, kulturní, psychologické a náboženské aspekty.

×
Diskuse
January 13, 2014 v 20.28
Tělesná výchova, hudební nebo výtvarná výchova jsou předměty, kam se zkrátka chodit musí
Proč? Má to nějaký racionální důvod? Já stojím o to, aby mé děti tyto předměty navštěvovaly a těšily se z nich. Dokonce je považuji za užitečné. Ale opravdu nevím, proč by mělo jejich absolvování být vynucováno. Nešlo by místo vysvětlování komunitě, že to tak je a basta, spíš zvážit, zda je to tak správně?
??
January 14, 2014 v 8.37
Samozřejmě je to jen můj názor p. Krušina.
Za mého dávného mládí, jsem ve škole zaslechl citát (údajně staří Řekové) "je tak hloupý, že neumí číst ani plavat". Jinými slovy absolvováním těchto předmětů se snižuje míra hlouposti v naši společnosti. Proti může být jen zabedněný fanatik ať už náboženský či ideový. A tohle bychom podporovat neměli . Ideologické a náboženské hlouposti je i tak nadbytek. Integrace by měla vést ke světlu ne do tmy.