Koupaliště zdarma

Filip Šimeček

Společností se opět šíří městské legendy. Tváří v tvář sociální nejistotě to však již nejsou černé sanitky unášející děti ani koťata chovaná ve sklenicích — cílem fám a mýtů se stále častěji stávají Romové.

Je pátek, 27. září, podvečer. Nacházím se na ostravském náměstí SNP. Protože jsem měl poblíž pracovní schůzku, využiju příležitosti a jdu si poslechnout předvolební sliby DSSS. Akce se však (v souladu s mým očekáváním) od běžného předvolebního mítinku trochu liší.

Sleduju dav lidí, který zuřivě útočí na kordon policistů blokující přístup k ubytovně pro sociálně slabé. Ti odpovídají slzným plynem. Z oblaku bílého dýmu najednou vyběhne zhruba padesátiletá paní.

Kurvy černé jsou to!“ konstatuje paní s hysterickým řevem a protírá si zarudlé oči. „Cigáni mají všechno, my nemáme nic! Přijdete do lékárny a ty kurvy neplatí poplatek za recept, no kde jsme?

Promiňte, vy si myslíte, že v lékárně někomu odpustí poplatek z rasových důvodů?“, zeptám se se zájmem rozhorlené ženy.

No jasně! Kdo je na hmotné nouzi, ten prostě doloží příjmy a neplatí nic!

×
Diskuse
October 1, 2013 v 16.38
Smečka
Připadá mi, že mnoho lidí má bohužel mentalitu vlčí nebo psí smečky s celou tou její hierarchií. Nad sebe kladou miliardáře i jiné "důležité" a vlivné osoby, proti kterým rozhodně nebudou nic podnikat. Sami sebe ve smečce umísťují někde na předposledním místě, ale pořád se ještě vidí kousek před těmi Romy, které patrně vnímají jako ty úplně nejposlednější. To jsou podle jejich názoru ti, co mají ve smečce "žrát až nakonec" a proto je potřeba vykázat je tam, kam patří.
Obávám se, že dokud bude nad lidmi vládnout tento "zákon smečky", bude se znovu a znovu obracet i proti nim samotným. Až do doby, než začnou vyznávat jiný zákon - svobodu, rovnost a solidaritu.
JK
October 2, 2013 v 9.44
Postřehy
Když jsem vedl debatu o rasismu se svými studenty, podařilo se mi je dostat do situace, kdy tvrdili, že sice rozumí tomu, že rasismus je nesmysl, ale jsou prostě tak vychováni a mají tu nenávist vůči Romům tak hluboko v sobě, že s tím nemůžou nic dělat. Pak jsem je potkal, když se vrhali proti těžkoděncům s úmyslem zapálit ubytovnu.

Ke Kumarovi v Ostravě přicupitala vetchá drobná stařenka.

"Pane Kumare, můžu se vás prosím na něco zeptat?"
"Ano?"
"Proč nevypadnete raději zpátky do Indie, co?"

Kupte si hřebeny, blíží se všivé časy...


October 2, 2013 v 17.04
Možná je doma opravdu naučili jak se chovat k "cigánům", protože některé matky jimi pravděpodobně straší děti už v kolébce, i když si možná neuvědomují dosah svého konání.
Na druhé straně pochybuji o tom, že by je rasovému smýšlení učili i ve škole. Tam je jistě učili snášenlivosti a tomu, co je správné, takže nemohou říkat, že by něco nevěděli. Když člověk uznává, že dělat něco je nesmysl a přitom to dělá, tak to jednoduše znamená, že to dělat chce, protože mu to přináší uspokojení.
Ovšem takový člověk by minimálně měl cítit nějaký vnitřní rozpor mezi tím, co skutečně dělá, a tím, co by správně dělat měl. Bělohradský píše v knize Společnost nevolnosti o kognitivní disonanci, kterou cítí například kuřák vyhýbající se chůzi kolem plakátu "Kouření škodí zdraví" opatřeného navíc nějakou drastickou fotografií... Nevím, zda něčím podobným trpí někdo z útočníků. Možná, že ne. Rasismus koneckonců zdraví neškodí, že? Aspoň ne zdraví rasistů...