Paci paci pacičky, máme samé jedničky
Saša UhlováTlak na výkonnost a úspěch v očích druhých začíná už vlastně u nejmenších mimin. Je i rodičovská láska první formou „zisku“, který dítě dobývá odvedenou prací?
„Tak copak už umí?“ Nepříjemná otázka, kterou jsem zase slyšela u lékaře. Co by asi tak ani ne roční dítě mohlo umět? Přemýšlím. Zdravotníci kontrolují psychomotorický vývoj proto, aby včas odhalili odchylku, která by signalizovala, že něco není v pořádku a mohli učinit potřebné kroky.
Z podrobného výslechu vyplynou závěry: Leze, staví se a obchází nábytek, ale nesedí, žvatlá a snaží se opakovat slova, ale neumí dělat paci, paci, paci pacičky a pá pá. Jak to, že nesedí, když už stojí? Zdravotní sestra všechno pečlivě zapisuje. Klidně vysvětluju, že moje starší děti už chodily, ale neseděly. Později se i sedět naučily. A že neumí zamávat a nezná říkanky bude asi tím, že jsem ho to nenaučila.
No ale jelikož Američani jsou Američani, tak hned začali přemýšlet o tom, jak ten vývoj nejen sledovat ale i akcelerovat. Když je dobře, že dítě chodí v roce, tak je ještě lepší když chodí v osmi měsících. Kdyby tak bylo akcelerované ve všech ohledech, tak bude mít DQ (vývojový kvocient) 150 a je to genius. Dítě, které v 8 měsících chodí, v 18 měsících mluví ve větách, ve třech čte a v šesti čte Prousta jistě bude pokračovat tím, že v 25 letech dostane Nobelovu cenu za vysvětlení záhady temné hmoty ve vesmíru.
S tím Proustem trochu přeháním, ale holčičku, která v první třídě čte Podivný případ se psem od Haddena jsem poznal, také třeba chlapce, který v školkovém věku kreslí modely atomu, kde jsou kvarky. Když v televizi nějaké takové akcelerované dítě vidím jak s tím typickým triumfálním (a trochu prázdným) úsměvem uvádí dospělé v úžas, tak je opravdu lituji. Jsou to oběti narcismu svých rodičů a je velmi málo pravděpodobné, že jim ta genialita vydrží do dospělosti.