Nepokračujte v chůzi! Politično mezi Arendtovou a Rancierem
Martin ŠkabrahaVíkendová esej vymezuje politično jako prostor, do nějž se vstupuje bez mandátu (lidu či jakékoliv jeho části), jen z titulu řeči a z republikánské ústavodárné vášně; z lásky k obci a zápasu o její podobu víc než z lásky k sobě a lidem.
V závěru slavného Kubrickova filmu Spartakus (1960), po konečné porážce rebelské armády, hledají římští velitelé mezi zajatými vzbouřenci jejich vůdce, aby jej mohli exemplárně potrestat. Po výhrůžce, že pokud se sám dobrovolně nepřihlásí, budou místo jednoho exekuováni všichni, se hlavní hrdina (Kirk Douglas) postaví a přizná: „Já jsem Spartakus!“ Avšak dříve, než se jej vojáci mohou chopit, zvedne se jiný muž a prohlásí: „Já jsem Spartakus!“ Následuje další a další, až se zvoláním „Já jsem Spartakus!“ znovu a naposledy povstane celá Spartakova obec.
Jméno bývalého gladiátora a vůdce asi nejslavnější vzpoury starého Říma vešlo, celkem pochopitelně, do dějin ve své latinské transkripci. Spartakus však pocházel z Thrácie a původní podoba jeho jména je tedy spíš řecká — Spártakos. Je to jen nahodilá a povrchní analogie, ale pozapomenutý řecký původ skrytý pod latinským nánosem mi připomíná jiný, daleko podstatnější přepis, vztahující se k hlavnímu tématu následující eseje.
Schrödingerova kočka na agoře
Klíčovým motivem díla Hannah Arendové je zachraňování toho, co v řeckém zõon politikon (politické či státotvorné zvíře; státo-tvor) nelze přeložit do latinského animal sociale (tvor společenský). Ono zachraňování je pochopitelně spjato se značnou mírou idealizace antické polis, podobně, jako je jindy idealizován Spartakus se svými spolubojovníky. Pokud takové idealizace umíme odlišit od faktograficky podloženého popisu událostí, mohou při výkladu dějin sehrát roli jakýchsi vodítek smyslu. Spartakus zřejmě nikdy nebyl uvědomělým revolucionářem bojujícím za proměnu římské společnosti. Na ideální rovině však platí, že jeho osoba objektivně tento rozměr nese jako určitý potenciál. Ne nutně realizovaný, ale přesto čitelný v aktu založení nové obce, sdružující jednotlivce vymaněné z jejich dosavadních společenských funkcí a bojující společně proti těm, kdo usilují o jejich svobodu. Tento potenciál je dál nesen vykladači a následovníky činů, jako byl ten Spartakův, a stává se reálným historickým činitelem, smyslem, který je tu k uchopení a pochopení. Není faktem, ale faktické události jsou výsledky jeho působení.
Ono nepřeložitelné z řeckého zõon politikon zde ztotožním s „političnem“. Politično je jakési pole vyživující politiku podobně jako u Marxe „živá práce vyživuje mrtvou“ (tj. kapitál). Bez tohoto zdroje by politika byla zcela pohlcena „latinským“ prinrcipem sociálna. Stala by se toliko korporativismem, vyvažováním skupinových zájmů, založeném na sdílení logiky — řádu — dané společnosti. Stala by se záležitostí víceméně mechanické reprezentace skupin, identifikovaných s určitým místem ve společenské struktuře a pověřujících své zástupce tomu odpovídajícím mandátem.
Politično je anarchie, v níž jeden hlas je právě jeden hlas bez ohledu na to, komu náleží; politično je územím bez mandátů, v němž jsou společenské rozdíly nivelizovány a společnost samotná jako by neexistovala — nejsou „páni a kmáni“, jen občané-republikáni. Politično je dia-logika (dialektika) těch, kteří uvádí dosavadní řád věcí, vyjádřený zákony psanými i nepsanými, do stavu Schrödingerovy kočky — v době mezi vhozením hlasovacích lístků do urny a jejich spočítáním je živý i mrtvý. A spolu s tím, jak jsou v politickém prostoru zpochybněny hranice a uspořádání kolektivních identit a jim náležitých zájmů, nároků či forem chování, tak je zpochybněna i hranice mezi individuálním a kolektivním. Proto prohlášení „Já jsem Spartakus“ z úst těch, kteří v logice sociálna, resp. úředních identit, nosí jiná jména, není prostý akt solidarity, ale adekvátní vyjádření politické existence a politické myšlenky.
Nikdy, ani v politice, neunikneme logice sociálna. Je v ní něco „fyzického“, něco, co roste samo od sebe, silou přirozenosti, evoluce. V pravém slova smyslu politickým se však společensky determinovaný postoj stává až v okamžiku, kdy se partikulární, jakoby instinktivní a „samohybný“ zájem proměňuje v určitou ústavní ideu — např. zájem na minimalizaci státních zásahů do obchodních vztahů se vyjádří jako princip checks and balances, brzd a protivah, jež mají zabraňovat koncentraci státní moci. Pro kritické porozumění tomuto principu je nezbytné znát jeho „třídní“ původ, není ale možné jej na něj zpětně redukovat. Vládnoucí ideje jsou vždycky víc než ideje vládnoucí třídy.
Sociální otázka, politická odpověď?
Hannah Arendtová považuje politiku v původním, antickém slova smyslu za činnost vyhrazenou „pánům domu“, jinak řečeno těm, kdo jsou existenčně zajištěni svým soukromým vlastnictvím. Státo-tvorové žijí z práce jiných, která je osvobozuje od ekonomické nutnosti a umožňuje jim věnovat se věci veřejné, „páchat“ velké činy, na nichž se zakládá obec a o nichž budou s úctou hovořit příští generace. Politika si v krajním případě vyžaduje ochotu k oběti ve prospěch obce, současně však dává prostor osobní ctižádosti toho, kdo chce v politickém zápase vyniknout, prosadit svou konstituční představu a získat uznání publika — politika je doslova scénou virtuosity.
Díky ale za inspiraci k myšlence, co se stane, když do agory vstoupím s požadavkem na něco, co mi nikdo dát nemůže. Třeba právě tu svobodu :-)
Mimochodem, v dobách otroctví bylo možné svobodu (nebýt otrokem) koupit za peníze.
Myslela jsem si, že vás jakožto křesťana napadne spíš něco jiného, co se nedá koupit na trhu.
A tady myslím, že vzhledem k tomu, že jsem poměrně socializovaný tvor, tak jsem rád, že oba dva vidíme tu možnost, že by se ty věci přeci jen daly na agoře nějak vyhandlovat. Třeba pár hodin práce za "spokojené stáří" a tak.
Riziko toho, že o to zas mohu přijít vnímám, ale abych byl upřímný: doufám, že celosvětově zákonnost a respekt k lidským právům spíš roste než upadá.
Pokud je pravda, že "celosvětově zákonnost a respekt k lidským právům spíš roste než upadá", pak se nemáme čeho bát a společně s panem Sedláčkem a autorem jednoho zdejšího článku si můžeme říct "Nic se neděje. Máme se dobře. Bylo hůř. Nestěžujme si."
Ale je to vážně pravda, že respekt k lidským právům celosvětově roste? Nebo je to spíš tak, že se respekt k lidským právům celosvětově vyrovnává; tedy zřejmě roste ve třetím světě, zatímco Evropa a Severní Amerika už nějaké další zvyšování tohoto respektu nemůže očekávat a bude si muset uhájit aspoň ten dosavadní?
Zkusím se podívat a zjistit jak se v globalizovaném světě mění situace a zda nás "třetí svět" dohání, nebo my spějeme směrem k němu. Asi bude hodně záležet na ukazatelích, které pro to srovnání budeme používat.
Koneckonců, ono asi i to "spokojené stáří" bude vypadat jinak pro Vás, pro mne a pro mého adoptivního synka z Konga :-)
Byla to více než mírná idealizace řecké demokracie, byla to tenkrát i dnes pro nejen židovského psance jedna z mála osvobozujících vizí společenskopolitického východiska. H.A. vycházela z řeckého objevu nekončícího disputu nad světem nabízejícím nekonečné množství různých stanovisek, jako jedinečné možnosti dosažení vysokého stupně objektivity v soupeření partikularních zájmů. Řekové učili rozumět si nejen navzájem jako jednotlivci, ale učili pozorovat svět ze stanoviska druhého a navíc z velmi rozdílných a často protikladný zorných úhlů. Poznání, že existuje světlo dokonalé pravdy, či možnost vystoupení z lidského údělu byla pro H.A. společensky neplatná. Nabízí se pouze rozdílné perspektivy společného světa a rozdílné schopnosti s touto rozmanitostí umět zacházet. Ideál vysoké objektivity spočívá ve virtuositě umění s jinými společně poznávat a jednat.
V dnešním stadiu demokracie, kdy mluvíme o pluralitě, aniž bychom se seznámili s tím co vše obnáší, by bylo takové seznámení celkem vhodným počinem..................řekl bych.
A tak tehdejší demokracie nemohla být jiná než otrokářská. A to byl také důvod, proč nutně musela zaniknout. Aby vývoj pokračoval dál.
Lidská nerovnost, která štěpí společnost na vůdce a závislé je vrozená a neodstranitelná.Z toho vychází nejen H.A., ale i četná filozofická obec a vyvozuji z toho:
Společnost není schopna splnit zmíněnou psychologickou podmínku a vytvořit takovou právní situaci, která by vyloučila agresivitu. Lidská psychika neumožňuje ustanovit trvalé podmínky takové společenské smlouvy, která by zabránila masakrům a tak tedy zbývá pouze jejich režie. Zbývá pouze možnost kultivace agresivity střetu mocenských zájmů prohlubováním schopnosti tolerance - umění kompromisů a konzensu mezi seskupeními mocných a závislých.
H.A. proto považuje za jedině možné východisko, naplnit starořeckou představu o demokracii a dosáhnout maximálně možnou - opak zdejší - objektivitu při koncipování společenských projektů a odstranit tak i příčiny vzniku "slibných" romantických utopií.
Osobně zastávám názor, že jde hlavně o to, že by jeden měl být schopen své jednání vysvětlit, je mi celkem jedno, zda ta entita, které se zpovídám je "obec" nebo "církev" nebo "rodina" (nebo "agora").
Samozřejmě jiné to je, pokud dotyčná entita začne stavět plynové komory, gulagy nebo hranice.
Naopak, já jsem rád (,že vím), že to tak funguje.
Problémy, které začínající sebedestrukce systému přináší, nejsou jen mafiánství, nadměrná korupce a jiná zločinnost, proti které snad sledování mailů trochu pomáhá. Je jich daleko více. Názvy těch hlavních jsou: ekonomická krize, ekologická krize, morální krize. S těmi si Velký Bratr neporadí.
Podle mne, čím více empirických dat, tím lepší model. Nemusí to tak být vždy, ale termín Big Data teď prostě je in.
Mimochodem, když jsem pročítala ten Manifest, všimla jsem si tam zmínky, že dělníci na začátku kapitalismu bojovali za své někdejší postavení středověkého dělníka, tedy, za něco, co už bylo a co kapitalismus nenávratně odnesl. Nic jiného si totiž neuměli představit. Myslím si, že je to docela normální. Vždycky se bojuje za to, co už bylo. Za to, co ještě nikdy nebylo, se totiž většině lidí bojuje docela špatně. Jsou sice i tací, kteří jsou ochotni bojovat za něco neexistujícího, ale je jich dost málo.
Ale i když se bojuje za něco, co už bylo, může se z toho nakonec vyvinout něco úplně nového.
Já se taky neidentifikuju úplně se vším co o transhumanistech píše česká wikipedie :-)
Ale to může samozřejmě být dáno hlavně mým mladickým optimismem (a možná taky tím, že často komunikuji s lidmi, které osobně neznám... a spoléhám se pouze na ty "odtělesněné" informace).