Nepokračujte v chůzi! Politično mezi Arendtovou a Rancierem

Martin Škabraha

Víkendová esej vymezuje politično jako prostor, do nějž se vstupuje bez mandátu (lidu či jakékoliv jeho části), jen z titulu řeči a z republikánské ústavodárné vášně; z lásky k obci a zápasu o její podobu víc než z lásky k sobě a lidem.

V závěru slavného Kubrickova filmu Spartakus (1960), po konečné porážce rebelské armády, hledají římští velitelé mezi zajatými vzbouřenci jejich vůdce, aby jej mohli exemplárně potrestat. Po výhrůžce, že pokud se sám dobrovolně nepřihlásí, budou místo jednoho exekuováni všichni, se hlavní hrdina (Kirk Douglas) postaví a přizná: „Já jsem Spartakus!“ Avšak dříve, než se jej vojáci mohou chopit, zvedne se jiný muž a prohlásí: „Já jsem Spartakus!“ Následuje další a další, až se zvoláním „Já jsem Spartakus!“ znovu a naposledy povstane celá Spartakova obec.

Jméno bývalého gladiátora a vůdce asi nejslavnější vzpoury starého Říma vešlo, celkem pochopitelně, do dějin ve své latinské transkripci. Spartakus však pocházel z Thrácie a původní podoba jeho jména je tedy spíš řecká — Spártakos. Je to jen nahodilá a povrchní analogie, ale pozapomenutý řecký původ skrytý pod latinským nánosem mi připomíná jiný, daleko podstatnější přepis, vztahující se k hlavnímu tématu následující eseje.

Schrödingerova kočka na agoře

Klíčovým motivem díla Hannah Arendové je zachraňování toho, co v řeckém zõon politikon (politické či státotvorné zvíře; státo-tvor) nelze přeložit do latinského animal sociale (tvor společenský). Ono zachraňování je pochopitelně spjato se značnou mírou idealizace antické polis, podobně, jako je jindy idealizován Spartakus se svými spolubojovníky. Pokud takové idealizace umíme odlišit od faktograficky podloženého popisu událostí, mohou při výkladu dějin sehrát roli jakýchsi vodítek smyslu. Spartakus zřejmě nikdy nebyl uvědomělým revolucionářem bojujícím za proměnu římské společnosti. Na ideální rovině však platí, že jeho osoba objektivně tento rozměr nese jako určitý potenciál. Ne nutně realizovaný, ale přesto čitelný v aktu založení nové obce, sdružující jednotlivce vymaněné z jejich dosavadních společenských funkcí a bojující společně proti těm, kdo usilují o jejich svobodu. Tento potenciál je dál nesen vykladači a následovníky činů, jako byl ten Spartakův, a stává se reálným historickým činitelem, smyslem, který je tu k uchopení a pochopení. Není faktem, ale faktické události jsou výsledky jeho působení.

Ono nepřeložitelné z řeckého zõon politikon zde ztotožním s „političnem“. Politično je jakési pole vyživující politiku podobně jako u Marxe „živá práce vyživuje mrtvou“ (tj. kapitál). Bez tohoto zdroje by politika byla zcela pohlcena „latinským“ prinrcipem sociálna. Stala by se toliko korporativismem, vyvažováním skupinových zájmů, založeném na sdílení logiky — řádu — dané společnosti. Stala by se záležitostí víceméně mechanické reprezentace skupin, identifikovaných s určitým místem ve společenské struktuře a pověřujících své zástupce tomu odpovídajícím mandátem.

Politično je anarchie, v níž jeden hlas je právě jeden hlas bez ohledu na to, komu náleží; politično je územím bez mandátů, v němž jsou společenské rozdíly nivelizovány a společnost samotná jako by neexistovala — nejsou „páni a kmáni“, jen občané-republikáni. Politično je dia-logika (dialektika) těch, kteří uvádí dosavadní řád věcí, vyjádřený zákony psanými i nepsanými, do stavu Schrödingerovy kočky — v době mezi vhozením hlasovacích lístků do urny a jejich spočítáním je živý i mrtvý. A spolu s tím, jak jsou v politickém prostoru zpochybněny hranice a uspořádání kolektivních identit a jim náležitých zájmů, nároků či forem chování, tak je zpochybněna i hranice mezi individuálním a kolektivním. Proto prohlášení „Já jsem Spartakus“ z úst těch, kteří v logice sociálna, resp. úředních identit, nosí jiná jména, není prostý akt solidarity, ale adekvátní vyjádření politické existence a politické myšlenky.

Nikdy, ani v politice, neunikneme logice sociálna. Je v ní něco „fyzického“, něco, co roste samo od sebe, silou přirozenosti, evoluce. V pravém slova smyslu politickým se však společensky determinovaný postoj stává až v okamžiku, kdy se partikulární, jakoby instinktivní a „samohybný“ zájem proměňuje v určitou ústavní ideu — např. zájem na minimalizaci státních zásahů do obchodních vztahů se vyjádří jako princip checks and balances, brzd a protivah, jež mají zabraňovat koncentraci státní moci. Pro kritické porozumění tomuto principu je nezbytné znát jeho „třídní“ původ, není ale možné jej na něj zpětně redukovat. Vládnoucí ideje jsou vždycky víc než ideje vládnoucí třídy.

Sociální otázka, politická odpověď?

Hannah Arendtová považuje politiku v původním, antickém slova smyslu za činnost vyhrazenou „pánům domu“, jinak řečeno těm, kdo jsou existenčně zajištěni svým soukromým vlastnictvím. Státo-tvorové žijí z práce jiných, která je osvobozuje od ekonomické nutnosti a umožňuje jim věnovat se věci veřejné, „páchat“ velké činy, na nichž se zakládá obec a o nichž budou s úctou hovořit příští generace. Politika si v krajním případě vyžaduje ochotu k oběti ve prospěch obce, současně však dává prostor osobní ctižádosti toho, kdo chce v politickém zápase vyniknout, prosadit svou konstituční představu a získat uznání publika — politika je doslova scénou virtuosity.

×
Diskuse
June 2, 2013 v 7.17
Řekla bych, že měla pravdu spíš Arendtová než Rancière. Politika (pokud jí ovšem myslela správu obce) je vždycky věcí "pánů domu" nebo aspoň těch, kteří se tak cítí. Ti druzí (podle Ranciéra „část bez účasti“) jsou sice nositeli autentické politické aktivity, ale ta směřuje pouze ke zvrácení současného stavu, pro ně nevyhovujícího. Jsou to spíš revolucionáři, než politici. A když k takové události dojde, pak mají problém s tím, aby se stali skutečnými "pány domu". Potom je jenom otázkou času, kdy se stanou revolucionáři z bývalých "pánů domu".
June 2, 2013 v 8.02
To mi připomíná
...tu pohádku jak doma dělili krůtu a někdo dostal hlavu a někdo krk, že s tou hlavou otáčí.. :-)
June 2, 2013 v 8.42
Jenom bych tak úplně nesouhlasila s tvrzením Arendtové, že "takoví lidé nemají ctižádost vyniknout na agoře" a že "netouží po svobodě, ale jen po chlebu". Nemusí to tak být. Existují totiž i jiné věci, po kterých se dá toužit.
June 3, 2013 v 6.38
Ekonomická teorie
V tom je právě ekonomická teorie dobrá, že poskytuje modely, jak to může fungovat, když různí lidé touží po různých věcech, které si mohou navzájem poskytnout. Někdo má třeba chleba, jiný hrušky, jiný zas zlato a někdo má třeba sílu paží. No a na tom tržišti se potkáváme, abychom se vzájemně dohadovali co za co, a to tak dlouho, dokud nedosáhneme (Paretova:-) optima.
Díky ale za inspiraci k myšlence, co se stane, když do agory vstoupím s požadavkem na něco, co mi nikdo dát nemůže. Třeba právě tu svobodu :-)
June 3, 2013 v 17.52
Záleží na tom, co přesně za svobodu považujete.
Mimochodem, v dobách otroctví bylo možné svobodu (nebýt otrokem) koupit za peníze.
June 3, 2013 v 19.40
Svoboda
To jste mi udělala radost. Možná bychom časem zjistili, že za peníze se dá koupit i štěstí. :-)
June 3, 2013 v 20.01
Nevím, zda je to nějaký důvod k radosti. To, co se dá koupit za peníze, se totiž dá také někomu zcizit. Případně o to může přijít ten, kdo má dluh.
Myslela jsem si, že vás jakožto křesťana napadne spíš něco jiného, co se nedá koupit na trhu.
June 4, 2013 v 6.11
Komodity a náhražky
No ano... mne napadlo pár věcí, které od žádného konkrétního člověka nemohu získat. Bojím se ale, že by si dokázal namluvit, že když je nemohu získat od člověka, mohl bych je třeba chtít po nějaké skupině lidí. Třeba po "státu" a koneckonců třeba i po "akademicích" nebo "církvi".
A tady myslím, že vzhledem k tomu, že jsem poměrně socializovaný tvor, tak jsem rád, že oba dva vidíme tu možnost, že by se ty věci přeci jen daly na agoře nějak vyhandlovat. Třeba pár hodin práce za "spokojené stáří" a tak.
Riziko toho, že o to zas mohu přijít vnímám, ale abych byl upřímný: doufám, že celosvětově zákonnost a respekt k lidským právům spíš roste než upadá.
June 4, 2013 v 21.03
Však já také čekám, že za těch pár hodin vykonaných pro stát, mi tento připraví "spokojené stáří". O koho jiného by už se měl stát postarat, než o své zaměstnance?
Pokud je pravda, že "celosvětově zákonnost a respekt k lidským právům spíš roste než upadá", pak se nemáme čeho bát a společně s panem Sedláčkem a autorem jednoho zdejšího článku si můžeme říct "Nic se neděje. Máme se dobře. Bylo hůř. Nestěžujme si."
Ale je to vážně pravda, že respekt k lidským právům celosvětově roste? Nebo je to spíš tak, že se respekt k lidským právům celosvětově vyrovnává; tedy zřejmě roste ve třetím světě, zatímco Evropa a Severní Amerika už nějaké další zvyšování tohoto respektu nemůže očekávat a bude si muset uhájit aspoň ten dosavadní?
June 5, 2013 v 8.02
Ukazatele
Rychlá odpověď na Vaši otázku je, že nevím a museli bychom to asi hledat ve zprávách OSN, Amnesty International a podobných organizací. Možná k tomu vyšel i nějaký článek tady na DR
Zkusím se podívat a zjistit jak se v globalizovaném světě mění situace a zda nás "třetí svět" dohání, nebo my spějeme směrem k němu. Asi bude hodně záležet na ukazatelích, které pro to srovnání budeme používat.
Koneckonců, ono asi i to "spokojené stáří" bude vypadat jinak pro Vás, pro mne a pro mého adoptivního synka z Konga :-)
PM
June 5, 2013 v 20.17
Na okraj k H.A. a kultivaci pluralitního smýšlení dnes i zde
.....Klíčovým motivem díla Hannah Arendové je zachraňování toho, co v řeckém zõon politikon (politické či státotvorné zvíře; státo-tvor) nelze přeložit do latinského animal sociale (tvor společenský). Ono zachraňování je pochopitelně spjato se značnou mírou idealizace antické polis..........
Byla to více než mírná idealizace řecké demokracie, byla to tenkrát i dnes pro nejen židovského psance jedna z mála osvobozujících vizí společenskopolitického východiska. H.A. vycházela z řeckého objevu nekončícího disputu nad světem nabízejícím nekonečné množství různých stanovisek, jako jedinečné možnosti dosažení vysokého stupně objektivity v soupeření partikularních zájmů. Řekové učili rozumět si nejen navzájem jako jednotlivci, ale učili pozorovat svět ze stanoviska druhého a navíc z velmi rozdílných a často protikladný zorných úhlů. Poznání, že existuje světlo dokonalé pravdy, či možnost vystoupení z lidského údělu byla pro H.A. společensky neplatná. Nabízí se pouze rozdílné perspektivy společného světa a rozdílné schopnosti s touto rozmanitostí umět zacházet. Ideál vysoké objektivity spočívá ve virtuositě umění s jinými společně poznávat a jednat.
V dnešním stadiu demokracie, kdy mluvíme o pluralitě, aniž bychom se seznámili s tím co vše obnáší, by bylo takové seznámení celkem vhodným počinem..................řekl bych.
June 6, 2013 v 6.32
Mám tomu rozumět tak, pane Petrásku, že staří Řekové oceňovali schopnost člověka podívat se na svět očima jiných, kdežto Arendtová takovou schopnost popírala?
PM
June 6, 2013 v 9.09
Ježišmaria pani Hájková, co jsem to zase sesmolil
Paní Arendtová naopak vnímá demokracii jako jedinečnou možnost zajistit každému z nás možnost sebeurčení na základě schopnosti naučit se žít v a s nejednotností smýšlení tj. v pluralitě.
June 9, 2013 v 10.53
Spartakova obec
Otroci opravdu tenkrát mohli vytvořit obec. Byli toho schopní. Ovšem pravděpodobně ji mohli vytvořit jen krátkodobě a pouze se sobě rovnými. Nikdy by ji nevytvořili se svými pány. To by nešlo. Museli by se jich nejprve nějakým způsobem zcela zbavit. Dlužno říci, že ani jejich páni nebyli v té době schopni vytvořit obec, aniž by zároveň žili z otrocké práce. Prostě to nešlo.
A tak tehdejší demokracie nemohla být jiná než otrokářská. A to byl také důvod, proč nutně musela zaniknout. Aby vývoj pokračoval dál.
PM
June 9, 2013 v 13.03
A vývoj pokračoval dál až po verzi takové demokracie,
o které uvažovala H.A.
Lidská nerovnost, která štěpí společnost na vůdce a závislé je vrozená a neodstranitelná.Z toho vychází nejen H.A., ale i četná filozofická obec a vyvozuji z toho:
Společnost není schopna splnit zmíněnou psychologickou podmínku a vytvořit takovou právní situaci, která by vyloučila agresivitu. Lidská psychika neumožňuje ustanovit trvalé podmínky takové společenské smlouvy, která by zabránila masakrům a tak tedy zbývá pouze jejich režie. Zbývá pouze možnost kultivace agresivity střetu mocenských zájmů prohlubováním schopnosti tolerance - umění kompromisů a konzensu mezi seskupeními mocných a závislých.
H.A. proto považuje za jedině možné východisko, naplnit starořeckou představu o demokracii a dosáhnout maximálně možnou - opak zdejší - objektivitu při koncipování společenských projektů a odstranit tak i příčiny vzniku "slibných" romantických utopií.
June 9, 2013 v 13.15
S ohledem na to
..že se "demokratická společnost" snažila umlčet některé mé protesty v roce 1989 poukazem na to, že je mi pouhých 17 let, mne v diskusi o různých podobách "agor", vždycky nejvíc zajímají ty hranice a omezení. Osobně se třeba musím přiznat, že si nejsem úplně jistý, jak správně artikulovat práva nenarozených jedinců (a jedinek). Ale o tom, že členy "mojí" agory jsou tedy rozodně nepochybuji :-)
June 9, 2013 v 13.39
Já myslím, že člověk nijak zvlášť agresivní není. Že má jen své lidské potřeby (u každého jsou možná trochu jiné), které může uspokojovat třeba s pomocí trhu (jak už výše podotkl pan Lobpreis). Trh totiž řeší to, co by možná jinak řešily zbraně. Mnohem horší však je, když trh přestane fungovat nebo když člověk nemá trhu co nabídnout. A někteří evidentně nemají. Ještě ty své potřeby mohou uspokojovat za pomoci demokratické obce, která divoký trh zkrotí (jak naznačil pan Petrásek). Uvidíme, jak se jí to bude dařit.
June 9, 2013 v 14.54
Jen aby neměl pravdu Marx, který ve své Manifestu píše: "Novodobá buržoazní společnost, která vykouzlila tak mohutné výrobní a směnné prostředky, se podobá čaroději, který již není s to zvládnout podzemní mocnosti, jež vyvolal v život."
June 9, 2013 v 20.33
Mno...
Podle mne to bylo tak jak se bál Marx do té doby, než jsme stvořili i Vlekého Bratra, který snad zkrotí ty mocnosti a možná i některý druh lidí.
Osobně zastávám názor, že jde hlavně o to, že by jeden měl být schopen své jednání vysvětlit, je mi celkem jedno, zda ta entita, které se zpovídám je "obec" nebo "církev" nebo "rodina" (nebo "agora").
Samozřejmě jiné to je, pokud dotyčná entita začne stavět plynové komory, gulagy nebo hranice.
June 13, 2013 v 18.48
D.L.
Koho jste vlastně tím Velkým Bratrem myslel? A věříte, že má takovou moc?
June 14, 2013 v 8.08
Lidé, stroje a jiné entity...
Myslel jsem tím, že vím, jak funguje e-mail a proto mi nevadí, že je archivován a čten různými organizacemi.
Naopak, já jsem rád (,že vím), že to tak funguje.
June 14, 2013 v 16.50
Ty podzemní mocnosti, o kterých byla řeč, to jsou sebedestruktivní kapitalistické výrobní vztahy. Marx o nich celkem právem mluví jako o něčem zcela novém a fascinujícím, protože zbytky starých feudálních vztahů přesahovaly vlastně až do jeho časů, čili kapitalismus byl docela žhavou novinkou. Věděl ovšem, že kapitalismus nevydrží na věky, že není tak stabilní a dlouhověký jako byla tradiční společnost.
Problémy, které začínající sebedestrukce systému přináší, nejsou jen mafiánství, nadměrná korupce a jiná zločinnost, proti které snad sledování mailů trochu pomáhá. Je jich daleko více. Názvy těch hlavních jsou: ekonomická krize, ekologická krize, morální krize. S těmi si Velký Bratr neporadí.
Domnívám se, že matematické modely různých (ekologických, ekonomických) systémů pomáhají hledat předem možné krizové situace a případně se na lépe připravit.
Podle mne, čím více empirických dat, tím lepší model. Nemusí to tak být vždy, ale termín Big Data teď prostě je in.
June 15, 2013 v 10.53
Mimochodem
Zajímavé, jak si Agoru představují posluhovači globálního kapitalismu: http://www.youtube.com/watch?v=MaQmyhkGNm0
June 15, 2013 v 12.11
Ano, zajímavé.
Mimochodem, když jsem pročítala ten Manifest, všimla jsem si tam zmínky, že dělníci na začátku kapitalismu bojovali za své někdejší postavení středověkého dělníka, tedy, za něco, co už bylo a co kapitalismus nenávratně odnesl. Nic jiného si totiž neuměli představit. Myslím si, že je to docela normální. Vždycky se bojuje za to, co už bylo. Za to, co ještě nikdy nebylo, se totiž většině lidí bojuje docela špatně. Jsou sice i tací, kteří jsou ochotni bojovat za něco neexistujícího, ale je jich dost málo.
Ale i když se bojuje za něco, co už bylo, může se z toho nakonec vyvinout něco úplně nového.
June 15, 2013 v 16.59
Úhel pohledu
No je pravda, že ve sporu mezi konzervativci a liberály se budu stavět vždy na stranu transhumanismu :-)
June 15, 2013 v 17.45
Co je transhumanismus, to ani nevím. Není to totiž ve slovníku cizích slov. Ve sporu mezi konzervativci a liberály jsem neutrální, Já jsem totiž liberál i konzervativec zároveň a stavím se spíš na stranu humanismu.
June 16, 2013 v 6.49
Slova, pojmy...a ten zbytek
Humanismus je určitě v pohodě. Ten trans... no nevím, asi to není úplně důležité, ale pokud byste snad mohla mít pocit, že na obsahu našeho rozhovoru by se příliš nezměnilo, pokud bychom na sebe mluvili, možná byste mohla souhlasit i s některými jinými transhumanistickými myšlenkami.
Já se taky neidentifikuju úplně se vším co o transhumanistech píše česká wikipedie :-)
June 16, 2013 v 7.42
No, pokud jde hlavně o internet, tak uznávám, že je to asi to nejlepší, co z technických vynálezů v posledním půlstoletí spatřilo světlo světa. Kromě toho ještě nedám dopustit například na automatickou pračku, která osvobozuje od dřiny. Ale internet je prostě internet. Ten většinou z každého vytáhne, co v něm je, a co by se z něj možná jinak ani nedostalo ven.
June 16, 2013 v 8.19
No když to řeknu velmi stručně
... tak podle mne průmyslová revoluce vyvolala ty mocnosti kterými strašil Marx a revoluce v informačních technologiích vyvolala zase jiný druh mocností... a já doufám, že se ty mocnosti mohou navzájem požrat takovým způsobem, že z toho budeme my lidé mít užitek.
Ale to může samozřejmě být dáno hlavně mým mladickým optimismem (a možná taky tím, že často komunikuji s lidmi, které osobně neznám... a spoléhám se pouze na ty "odtělesněné" informace).
+ Další komentáře