Kdo se bojí státní služby?

Václav Velčovský

K plné účinnosti deset let starého služebního zákona nikdy nedošlo. Namísto toho je nyní připravena legislativní úprava, která petrifikuje současný stav zpolitizované státní správy a ještě rozšiřuje okruh institucí, jichž se zákon týká.

Přestože je zákon o státní službě č. 218/2002 Sb. na stole už deset let, k jeho plné účinnosti nikdy nedošlo. Údajně kvůli jeho velké finanční náročnosti. Jaké však mohou být skutečné důvody jeho neustálého odkládání a v poslední době také důvody jeho nahrazení jinými legislativními kočkopsy předkládanými Ministerstvem vnitra?

Příprava zákona o státní službě byla nesmírně náročná a bouřlivá, nicméně v roce 2002 úspěšně prošel veškerými legislativními procesy. Na veřejnoprávní bázi se jal profesionalizovat, a proto také odpolitizovat státní správu jasným oddělením politických a úřednických pozic, tj. jinými slovy oddělením moci politické a odborně úřednické, což je pro fungující administrativu krok absolutně nepostradatelný. Díky navrhované pozici státního tajemníka, jehož postavení ve služebním úřadu bylo na rozhraní moci politické a moci úřední a kterého měl jmenovat generální ředitel státní služby po dohodě se členem vlády, který dané ministerstvo řídí, mělo být zamezeno politickým tlakům na obsazování vedoucích pozic a docíleno personální stability.

Obdobně vyvedení systemizace mimo úřady do nezávislého Generálního ředitelství státní služby mělo poskytnout dostatečné záruky proti účelovým změnám organizační struktury a systemizovaných tabulkových míst. Zákon zaváděl služební poměr úředníků, definoval jejich práva i povinnosti. Už před deseti lety zároveň stanovoval principy objektivní personální politiky — od náboru přes hodnocení a vzdělávání, rozvoj, kariérní řád až po propouštění zaměstnanců. Metodickým, koordinačním a kontrolním orgánem mělo být Generální ředitelství státní služby, tj. nově zřízený ústřední správní úřad s navrhovanými 60 tabulkovými místy (celkem ústřední správní úřady zaměstnávají cca 17.000 zaměstnanců a v tomto kontextu se jeho plánovaný rozpočet jeví jako zcela marginální).

×
Diskuse
JJ
March 14, 2013 v 13.28
Pred tim odstavcem, ktery zacina vetou "Není pravda, že Portugalsko, Španělsko, Itálie nebo Řecko mají soukromoprávní úpravu státních úředníků..." mi to prijde takove trochu myslenkove pretrzene, jakoby vypadla jedna veta... Nicmene chapu to zhruba tak, ze MV zavadi nejaky status, kritikove na tom kritizuji, ze tomu tak nikde neni, a MV se haji, ze ano, ze tomu tak je v Recku, Italii, Spanelsku a Potrugalsku... Ja nevim, neocitnul jsem se v nejakem paralelnim vesmiru (pozitivni je, ze i tu mam predplaceny DR)? My jsme opet zmenili orientaci a mame nove vzory? A zrovna tyto?
Jinak nekolikaty zajimavy clanek autora k temuz dulezitemu tematu... Skoda, ze podobne hlasy "o necem" nezni v mainstreamu. Nebo alespon na nas nepadaji z propagacnich materialu CSSD.