Švejk, Moravec a masky

Pavel Šaradín

V mozaice událostí tohoto týdne auora zaujala konference o veřejné správě, předvolební debaty a meziobecní spolupráce místních akčních skupin.

Tento týden jsem se zúčastnil konference o veřejné správě. Pořádala ji Univerzita Pardubice a v prvním bloku, jak už tomu bývá, vystoupili politici. Mezi nimi dva občanští demokraté, oba někdejší primátoři dvou největších východočeských měst. Jiří Stříteský je nyní senátor, Oldřich Vlasák místopředseda Evropského parlamentu. Častým úkazem podobných konferencí bývá, že politici vystoupí, řeknou si své a odejdou. Tím přirozeně netvrdím, že zrovna já bych jim mohl říci něco nového, nicméně vždy se najdou příspěvky, které přinášejí něco zásadního.

V případě pana Vlasáka mne zaujaly dvě věci. Evropská unie je sice byrokratický moloch, užitečné by bylo prosazovat praktické věci. Pan Vlasák navzdory svému členství v ODS navrhl sjednotit zásuvky na elektřinu. Sdělil jsem mu, že bych to považoval za jeden z posledních hřebíčků do rakve EU. Naprosto si nedokážu představit, že bychom Britům řekli, aby si všude vyměnili zásuvky. Nebo že bychom si my montovali ty britské? A co by na to řekl pan prezident? A co Ladislav Jakl?

Věc druhá. Europoslanec nabízel letáčky, čokoládky a také pexeso pro děti. Navzdory úsporným opatřením jeho vlády publicita musí být. Na kartičkách pexesa byly zobrazeny symboly evropských zemí. Velkou Británii zosobňoval Sherlock Holmes, Slováky Juraj Jánošík, Rakousko kráva, Portugalsko fotbalový míč a Itálii pizza. A nás? Švejk. Co na to říkají v ODS, která stojí vždy na straně našich národních zájmů, nevíme.

Volební kampaň je v plném proudu. Zatím nudnější než jsme čekali. Obě veřejnoprávní média nabízejí besedy s politiky. Český rozhlas věcného Martina Veselovského, Česká televize show Václava Moravce. On je hlavní postavou, kandidáti jsou až na druhém místě. Bohužel dramaturgie pořadu je taková, že se toho příliš o problémech krajů nedozvíme. Nevím, proč by měli kandidáti řešit třeba alkoholovou aféru. Na podstatné věci pak nezbývá čas. Zkrátka a dobře, problémy krajů viděné optikou Prahy.

Jedna věc v týdnu zanikla. Ministerstvo zemědělství zveřejnilo výsledky hodnocení místních akčních skupin (MAS, hovorově tzv. masky). Potenciál této formy meziobecní spolupráce je obrovský, z různých důvodů se však o nich příliš nepíše. Na předních pozicích se umístily MAS z Moravy. Řada z nich se drží v popředí dlouhodobě. Inspirativní pro celou společnost je přerozdělování peněz v rámci MAS. Důsledná kontrola u těch úspěšných zabraňuje zneužívání peněz. Pokud bychom chtěli skutečně přijmout úspěšný protikorupční model, pak bychom měli více prostoru poskytnout právě MAS. Platí to zejména pro regionální operační programy, jejichž správci odmítají zveřejňovat třeba seznamy neúspěšných žadatelů či členy hodnotících komisí.

    Diskuse
    September 29, 2012 v 16.47
    "Nevím, proč by měli kandidáti řešit třeba alkoholovou aféru. Na podstatné věci pak nezbývá čas."
    Možná je to účel, aby nebyl na podstatné věci čas. Afér proto není nikdy dost. Jsem zvědavá, co se bude v "Otázkách" řešit zítra.
    September 29, 2012 v 17.28
    - TV -
    Třeba bude užitečnější podívat se dnes na Dr. Koukolíka v Hyde Parku ?
    September 29, 2012 v 21.25
    Koukolík nedává naději, že bude někdy možné zbavit se deprivantů.
    September 29, 2012 v 21.51
    Chápu to tak, že alespoň na něco se můžeme spolehnout. I takováto "jistota" může být k něčemu dobrá.
    September 30, 2012 v 8.10
    Na druhé straně, nikde není řečeno, že jim musíme nechat volnou ruku.
    VK
    September 30, 2012 v 12.44
    Ke Koukolíkovi
    Koukolík zprostředkovává ještě další zcela zásadní poznatek z neurověd. A sice, člověk z největší pravděpodobností zcela jednoduše není racionální agent maximalizující svůj prospěch. Tudíž neplatí fundamentální základy veškerých ekonomických teorií. Natož pak teorie samotné.
    September 30, 2012 v 13.00
    Jistěže není. Navíc neurověda zatím nedospěla ke konci svého poznání, takže lidské schopnosti a možnosti ještě zdaleka nemůže znát. Ovšem ten neuromarketing, o kterém mluvil, se mi zdá velmi nebezpečný. Zvlášť pokud se to dá využít i politicky.
    September 30, 2012 v 13.05
    o něco více Koukolíka
    najdete na Britských listech 19.2.2008
    http://blisty.cz/art/39049.html