Historiografie a zkoumání sociálních nerovností
Vít StrobachPokračuje diskuze o roli historie a historiků v současné společnosti. Autor nastiňuje potenciál, který je zatím nevyužitý: Zkoumat proměny strategií legitimity a dávat hlas všem těm, kteří byli pomocí nich ve vzdálenější i velmi nedávné minulosti umlčeni.
V poslední eseji, publikované v Deníku Referendum před třemi týdny, jsem se zcela nevypořádal s vlastním nárokem, jenž na vědu a na historiografii jako vědu kladu. Pokusím se tedy alespoň na pár řádcích objasnit pojem „kritická historiografie“ a předejít dalším nedorozuměním, k nimž od té doby došlo (např. zde). Zdá se mi, že se jedná o kauzu, která důležitostí překračuje čistě akademické prostředí a v důsledku ovlivňuje veřejnou diskuzi týkající se schopnosti a kvality reflexe dějin české společnosti. Proto si dovoluji dál zatěžovat zdejší čtenáře.
Všimněme si, že nemalá část historiků začíná svou práci tvrzením, že jejich analýza pomáhá odkrýt slova, mýty (diskursy, narativy, …), jež dosud zkreslovaly naše pochopení dějin. Co přesně tím říkají? Samozřejmě jde o snahu ospravedlnit své teze jako správné, nárokovat si pravdu, řečeno jinými slovy obhájit místo, z něhož badatel na historii pohlíží. Na tom není nic až tak zvláštního a nestandardního. Paradoxní se toto jednání stává až ve chvíli, kdy je ono místo vyzvednuto nad svět mocenských vztahů, hodnot a zkušeností, kdy se stává jakýmsi neutrálním, posvátným územím z něhož lze — bez dalšího — vysvětlit běh minulého času. Namísto obhájení svého morálního přesvědčení, díky němuž jsme schopni nahlédnout svět jako pravdivý, nastupuje (falešný) universalismus skrývající buď naivitu, nebo čistý cynismus zápasu o moc.
Mnozí z těch historiků, kteří chtějí demytologizovat „nečisté nánosy“ kalící „průhlednost historie“, odmítají otevřeně vstoupit na pole společenské kritiky. Zdá se jim, že tato role historii, respektive vědě obecně nepřísluší. Titíž často argumentují „objektivními metodami“, či v lepším případě zvláštními pravidly institucí a autonomií vědy, jíž může uškodit, pokud si „zadá s politikou“. To je přístup, který podle mne podkopává emancipační potenciál, jež vědě vložilo do vínku osvícenství a jež bychom měli — opatrně, poučeni z jeho odvrácené, temné strany — dále udržovat v povědomí.
Každý historik by si měl uvědomit, že jako normální člověk je jistým způsobem zaujatý. To je lidské. Čím novější dějiny, tím více to platí. Já myslím, že teprve tehdy, když si lidé uvědomí, že jejich sympatie jsou na něčí straně, vidí v těch dějinách nějaký smysl, ze kterého mohou leccos vyvodit. Když si uvědomím, že jsem subjektivní, že se na svět dívám z určité pozice, pak jsem daleko objektivnější než ten, kdo se rovnou prohlašuje za objektivního a nestranného historika.
Vcelku nemám, co bych jako nestalinský marxista odborně k Vašemu textu přidal. Snad bych to, co napsala Evička Hájková, trochu modifikoval:
Je iluze si myslet, že historik v třídní společnosti se může vyhnout vlivu ideologie (chápu ji jako výraz zájmu určité třídy), tento vliv nemusí být jeho bádání na závadu, je-li příslušná třída alespoň částečně spojená s tendencí společenského pokroku (nechápu tuto tendenci jako nějaký automatismus, tupý determinismus, ale o tom jindy).Pak ideologie této třídy stimuluje - viz to mnohokráte vzpomínané osvícenství doby, kdy buržoasie byla ještě revoluční. Ale ideologie může taky brzdit a blokovat - nechci chodit někam do tuposti církevní feudální ideologie, když názorným příkladem je postmoderna v její rozvinutější fázi, kdy už jednoznačně fungovala jako nástroj vítězné globální buržoasie). Marxismus vidí jako jedinou záruku pravdivého vědeckého bádání angažovanost v rámci ideologie jediné třídy, která má objektivní zájem na zásadní přeměně společnosti, na svém vlastním sebezrušení - tou je proletariát, který ovšem klasikové nemohli nevnímat pod úhlem doby - jako industriální proletariát - a to bohužel nevyšlo, protože tomu jeho ideologii ukradl a předělal jeho dočasný spojenec - řídící aparát protosocialismu. Ale proletariát může mít i jiné formy - dnes kognitariát a zítra třída samosprávných vlastníků a ideologie těchto sil může být - zatím teprve vzniká - významným poznávacím stimulem i pro historiografii.
Co Vy na to pane autore?
Tak než se Vám uzdraví ta noha (?), alespoň ukázka:
http://www.youtube.com/watch?v=4U4vslPBgGk
Zajímalo by mne, které historiky a jaké diskuze v 60. letech máte namysli.
V roce 2000 měla na vídeňské universitě seminář o Mnichově a zahraniční politice té doby. -- Něco málo o ní je zde: http://de.wikipedia.org/wiki/Alice_Teichova