Historiografie a zkoumání sociálních nerovností

Vít Strobach

Pokračuje diskuze o roli historie a historiků v současné společnosti. Autor nastiňuje potenciál, který je zatím nevyužitý: Zkoumat proměny strategií legitimity a dávat hlas všem těm, kteří byli pomocí nich ve vzdálenější i velmi nedávné minulosti umlčeni.

V poslední eseji, publikované v Deníku Referendum před třemi týdny, jsem se zcela nevypořádal s vlastním nárokem, jenž na vědu a na historiografii jako vědu kladu. Pokusím se tedy alespoň na pár řádcích objasnit pojem „kritická historiografie“ a předejít dalším nedorozuměním, k nimž od té doby došlo (např. zde). Zdá se mi, že se jedná o kauzu, která důležitostí překračuje čistě akademické prostředí a v důsledku ovlivňuje veřejnou diskuzi týkající se schopnosti a kvality reflexe dějin české společnosti. Proto si dovoluji dál zatěžovat zdejší čtenáře.

Všimněme si, že nemalá část historiků začíná svou práci tvrzením, že jejich analýza pomáhá odkrýt slova, mýty (diskursy, narativy, …), jež dosud zkreslovaly naše pochopení dějin. Co přesně tím říkají? Samozřejmě jde o snahu ospravedlnit své teze jako správné, nárokovat si pravdu, řečeno jinými slovy obhájit místo, z něhož badatel na historii pohlíží. Na tom není nic až tak zvláštního a nestandardního. Paradoxní se toto jednání stává až ve chvíli, kdy je ono místo vyzvednuto nad svět mocenských vztahů, hodnot a zkušeností, kdy se stává jakýmsi neutrálním, posvátným územím z něhož lze — bez dalšího — vysvětlit běh minulého času. Namísto obhájení svého morálního přesvědčení, díky němuž jsme schopni nahlédnout svět jako pravdivý, nastupuje (falešný) universalismus skrývající buď naivitu, nebo čistý cynismus zápasu o moc.

Mnozí z těch historiků, kteří chtějí demytologizovat „nečisté nánosy“ kalící „průhlednost historie“, odmítají otevřeně vstoupit na pole společenské kritiky. Zdá se jim, že tato role historii, respektive vědě obecně nepřísluší. Titíž často argumentují „objektivními metodami“, či v lepším případě zvláštními pravidly institucí a autonomií vědy, jíž může uškodit, pokud si „zadá s politikou“. To je přístup, který podle mne podkopává emancipační potenciál, jež vědě vložilo do vínku osvícenství a jež bychom měli — opatrně, poučeni z jeho odvrácené, temné strany — dále udržovat v povědomí.

×
Diskuse
June 8, 2012 v 17.19
Historik může dějiny zkoumat z různých úhlů. Někdo se specializuje na dějiny hmotné kultury, dějiny umění, dějiny nějaké instituce, nějakého konkrétního území či nějaké epochy. To všechno je důležité. Ale tomu, kdo úplně odmítá vidět, že dějiny jsou také "dějinami třídních bojů" (marxističtí klasikové), bude v tom jeho historickém pohledu vždycky něco chybět.
Každý historik by si měl uvědomit, že jako normální člověk je jistým způsobem zaujatý. To je lidské. Čím novější dějiny, tím více to platí. Já myslím, že teprve tehdy, když si lidé uvědomí, že jejich sympatie jsou na něčí straně, vidí v těch dějinách nějaký smysl, ze kterého mohou leccos vyvodit. Když si uvědomím, že jsem subjektivní, že se na svět dívám z určité pozice, pak jsem daleko objektivnější než ten, kdo se rovnou prohlašuje za objektivního a nestranného historika.
??
June 8, 2012 v 20.03
Pane Strobachu - odkud jste se vynořil
do tohoto našeho veskrze ideologií vládnoucí třídy zdeformovaného diskurzu - já Vám tleskám ze vší síly, připomněl jste mi diskuse o historiografii na skutečné úrovni, jaké byly v době mého studia na FF UK v letech tzv. novotnovské renesance - 1965- 1968 (studoval jsem dále, ale to už byla normalizace, dozníval jen vliv těch vynikajících vědců a pedagogů 60 let).
Vcelku nemám, co bych jako nestalinský marxista odborně k Vašemu textu přidal. Snad bych to, co napsala Evička Hájková, trochu modifikoval:
Je iluze si myslet, že historik v třídní společnosti se může vyhnout vlivu ideologie (chápu ji jako výraz zájmu určité třídy), tento vliv nemusí být jeho bádání na závadu, je-li příslušná třída alespoň částečně spojená s tendencí společenského pokroku (nechápu tuto tendenci jako nějaký automatismus, tupý determinismus, ale o tom jindy).Pak ideologie této třídy stimuluje - viz to mnohokráte vzpomínané osvícenství doby, kdy buržoasie byla ještě revoluční. Ale ideologie může taky brzdit a blokovat - nechci chodit někam do tuposti církevní feudální ideologie, když názorným příkladem je postmoderna v její rozvinutější fázi, kdy už jednoznačně fungovala jako nástroj vítězné globální buržoasie). Marxismus vidí jako jedinou záruku pravdivého vědeckého bádání angažovanost v rámci ideologie jediné třídy, která má objektivní zájem na zásadní přeměně společnosti, na svém vlastním sebezrušení - tou je proletariát, který ovšem klasikové nemohli nevnímat pod úhlem doby - jako industriální proletariát - a to bohužel nevyšlo, protože tomu jeho ideologii ukradl a předělal jeho dočasný spojenec - řídící aparát protosocialismu. Ale proletariát může mít i jiné formy - dnes kognitariát a zítra třída samosprávných vlastníků a ideologie těchto sil může být - zatím teprve vzniká - významným poznávacím stimulem i pro historiografii.
Co Vy na to pane autore?
June 8, 2012 v 21.43
inu, jak říká staré přísloví -
Když nejde Lapidarium k Hellerovi, musí Heller do Lapidaria (i ten Dolejš už tam našel cestu)

Tak než se Vám uzdraví ta noha (?), alespoň ukázka:
http://www.youtube.com/watch?v=4U4vslPBgGk
??
June 8, 2012 v 22.12
Díky pane Kopecký
o tomhle jsem nevěděl. Bohužel nejde jen o nohu, ale o znovu rozbouřenou páteř, už mne to štve.
June 27, 2012 v 15.54
Na podstatných věcech bychom se myslím pane Hellere shodli. Předpokladem vycházejícím z kritické teorie je rozpoznání těch skupin společnosti, které díky dané hegemonii trpí zneuznáním a to i za předpokladu, že toto zneuznání nejsou schopny jako takové kvalifikovat a artikulovat. To samozřejmě obnáší i určitý univerzalistický nárok (pojetí společ. dobra, podob základních lidských/sociálních práv, ...). Při zkoumání paměti, o níž také šlo v mých minulých článcích, jde o to zabývat se takovými formami kolektivní paměti, jež neumožňují adekvátní sebechápání, díky nimž se tedy tzv. okrajové individuální a kolektivní paměti, nezapadající do (hegemonního) příběhu, stávají objektem symbolické represe. Nejde samozřejmě jen o "idealistickou kritiku", je to úzce provázáno s "materialistickou praxí", potažmo s přerozdělováním. Dobře je to u nás patrné právě na antikomunismu a pokusy znovuoživit nacionalistické představy o společnosti, resp. na historických vyprávění, které to doprovázejí. Netvrdím, že je zde přímá úměra mezi antikomunistickou kampaní a mírou nerovnosti přerozdělování, ale ta závislost je důležitá a (nejen) podle mne nepřehlédnutelná.
Zajímalo by mne, které historiky a jaké diskuze v 60. letech máte namysli.
June 27, 2012 v 15.56
a promiňte za zpoždění. (i když zrovna dnes, při opětovných žních antikomunismu, je to snad znovu aktuální)
??
June 27, 2012 v 21.06
Už jsem hodně zapomněl, na odkazy se nevzmůžu - šel jsem
pak jinou cestou )cestiu systémové analýzy protosocialismu). Ale fascinovaly mne diskuse o krizi feudalismu u nás před husitstvím- Graus, Kavka, pak o krizi feudalismu později v 16-17.století - Hroch,Haubelt, Polišenský a různí zahraniční, později mne zaujala diskuse o ASIJSKÉM VÝROBNÍM ZPŮSOBU - většinou sověti, nikiforov atd.,ale to už bylo střiženo normalizací a stagnací - no,zkrátka už jsem to zapomněl, ale vím, že tam vždy byla teorie, nejen pozitivistické popisy.
June 28, 2012 v 0.07
jojo, husitství bylo docela silnou stránkou tehdejšího dějepisectví ...Hrochova práce objevná (ono dosud asi není historik, který by prorazil do světa jako on, a navíc docela zaslouženě). Nejsem si jist, jestli jsem v minulém příspěvku tak docela sdělil to, nač jste se ptal, spíše jsem tak volně pokračoval v tématu a asi jen hodně implicitně naznačoval, kde se naše cesty střetávají ... nemám problém ani s pojmem třídní boj či pokroková třída, alespoň v určitém kontextu. Ale to asi zase někdy příště.
June 28, 2012 v 11.24
Alice Teichová
rodačka z Vídně, také působila do roku 1968 na FFUK.
V roce 2000 měla na vídeňské universitě seminář o Mnichově a zahraniční politice té doby. -- Něco málo o ní je zde: http://de.wikipedia.org/wiki/Alice_Teichova