Křižovatka smrti se konečně dočkala opravy
Vratislav DostálV Praze byla znovu otevřena křižovatka na nábřeží Kapitána Jaroše. Podle aktivistů z iniciativy Auto*mat jedna z nejhorších křižovatek v metropoli. Po celkové rekonstrukci by tak křižovatka měla být bezpečnější pro chodce i cyklisty.
Pražská křižovatka na nábřeží Kapitána Jaroše byla znovu otevřena k užívání. Celková rekonstrukce křižovatky, kterou dlouhá léta žádala a prosazovala iniciativa Auto*mat, by měla znamenat větší bezpečí pro chodce, cestující tramvajemi i cyklisty.
Stav křižovatky byl dlouhodobě kritizován poté, co na ní došlo k řadě nehod. V roce 2006 zde byl smrtelně zraněn mluvčí iniciativy Auto*Mat Jan Bouchal. Po nátlaku aktivistů nakonec opravu křižovatky slíbil sám pražský primátor Bohuslav Svoboda.
„Trvalo to dlouho, ale je dobře, že vedení města konečně k rekonstrukci křižovatky přistoupilo. Šlo o jedno z nejnebezpečnějších míst v Praze. Je třeba poděkovat všem, kdo se na jeho opravě podíleli,“ uvedl v tiskovém prohlášení Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.
Podle aktivistů tak bude přecházení pěti pruhů vozovky bezpečnější pro chodce. Cestující tramvajemi pak podle iniciativy Auto*mat ocení, že nástupní ostrůvek byl rozšířen a doplněn zábradlím. Křižovatka má i nové pásy pro odbočení cyklistů.
Město přitom křižovatku původně opravit chtělo, avšak projekt byl kvůli úsporným škrtům zrušen. Řadu týdnů se pak zdálo, že i po rekonstrukci tramvajové trati zůstane nebezpečná křižovatka beze změn. Rozhodnutí o opravě padlo na poslední chvíli: v odpovědi na interpelaci na únorovém zasedání pražského zastupitelstva ji Auto*Matu přislíbil primátor Bohuslav Svoboda.
„Město by mělo vnímat bezpečnost chodců jako prioritu. Doufáme, že úpravy i dalších podobných míst už budou probíhat automaticky i bez přímé intervence primátora, jak je tomu ve všech vyspělých metropolích,“ vysvětlil Vratislav Filler z iniciativy Auto*mat.
Křižovatka je důležitým uzlem pro chodce i cyklisty. Jak ukázalo sezónní sčítání cyklistů v červnu 2010, denně tímto místem projelo 500 lidí na kolech, převážně vyjíždějících z třídy Dukelských Hrdinů.
Od té doby se podle aktivistů počet cyklistů v Praze zvýšil zhruba o polovinu. Automatické sčítání v roce 2011 údajně ukázalo špičkové průjezdy třídou Dukelských Hrdinů až 800 cyklistů denně.