Čtvrteční cyklojízda Prahou připomene oběti dopravních nehod
Vratislav DostálVe čtvrtek se uskuteční tradiční cyklojízda Prahou, která připomene oběti dopravních nehod. Jen v české metropoli zemřelo v loňském roce při dopravních nehodách 39 lidí. Od roku 2007 přitom počet dopravních nehod neklesá.
Oběti dopravních nehod připomene ve čtvrtek v 18 hodin tradiční cyklojízda Prahou. V loňském roce přitomjen v v hlavním městě zemřelo při dopravních nehodách devětatřicet lidí.
Přitom například jedna z nejnebezpečnějších křižovatek v Praze, na nábřeží Kapitána Jaroše, se teprve letos nejspíš dočká rekonstrukce. Právě zde před šesti lety bezohledný řidič smrtelně zranil Jana Bouchala, propagátora zklidňování dopravy a tvář iniciativy Auto*Mat, když se vracel na kole z práce domů.
„Doufáme, že nové vedení města bude po letech přešlapování na místě považovat vyřešení této křižovatky za prioritu — nejen vzhledem k její symbolice,“ uvedl v tiskoém prohlášení Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat.
„Při rekonstrukci tramvajové trati má být křižovatka kompletně přestavěna, zmizí vysoké obrubníky a rozšíří se zastávkový ostrůvek. Do projektu se podařilo začlenit přejezdy pro cyklisty, které umožní bezpečné odbočení z nábřeží vlevo do ulice Dukelských Hrdinů,“ dodal Filler.
Úpravy křižovatky mají být totiž provedeny v průběhu rekonstrukce tramvajové trati. Podle iniciativy Auto*Mat ale hrozí, že z finančních důvodů z projektu vypadnou a křižovatka bude nadále nebezpečným místem pro chodce i cyklisty.
Iniciativa proto o projektu informovala nového radního pro dopravu Josefa Noska i primátora Bohuslava Svobodu a požádala je o garanci, že na křižovatce potřebné přejezdy skutečně vzniknou.
Vzhledem ke stavu rozpočtu hlavního města, který dlouhodobě zatěžuje výstavba tunelu Blanka, přesto podle Fillera hrozí, že se bezpečnostní opatření z projektu rekonstrukce škrtnou a opět odloží.
„Do křižovatky poté nebude chtít nikdo zasahovat dalších dvacet let,“ obává se Filler. Dodatečná úprava křižovatky by kromě toho přišla daňového poplatníka mnohem dráž než realizace bezpečnostních opatření v rámci plánované rekonstrukce tramvajové trati.
Přátelé zemřelého Jana Bouchala současně od roku 2006 usilují o umístění pomníku, na nějž existují návrhy Davida Černého a Krištofa Kintery. Původně vítězný návrh sochaře Černého však byl svou formou i v kompromisní variantě nepřijatelný pro dopravní policii, protože by řidiče nutil zpomalovat.
„Pokud se má konečně zajistit bezpečnost křižovatky, chtěli bychom v rámci její rekonstrukce vyřešit jednou pro vždy i letitou otázku Bouchalova pomníku,“ vysvětlil Vít Masare z Auto*Matu.
Vzpomínková cyklojízda na Jana Bouchala a další oběti dopravních nehod v Praze odstartuje z náměstí Jiřího z Poděbrad, v 18:30 se zastaví ve Sněmovní ulici, v místě někdejšího Bouchalova pracoviště. Odtud se cyklojízda vydá po trase poslední Bouchalovy cesty.
V 19:15 pak proběhne krátké pietní setkání pěších i lidí na kolech právě na osudné křižovatce nábřeží Kapitána Jaroše s ulicí Dukelských hrdinů.