Britský premiér plánuje zprivatizovat správu silnic, v policii se už začalo
Petr JedličkaPodle Davida Camerona prospěje reforma státu i soukromým firmám. Podle médií ale plán zároveň otvírá cestu k novému zpoplatnění dopravy, včetně výběru mýta soukromníky.
Už ne státní služba, ale soukromé podniky by se v budoucnu měly starat o údržbu a sjízdnost hlavních britských silnic. Počítá s tím nový plán Davida Camerona, jenž britský premiér představil v pondělí novinářům. Firmy, fondy či podnikatelské skupiny ze země i zahraničí mají dle plánu soutěžit o správní koncese, v nichž se zaváží k údržbě určité komunikace na delší dobu. Za to získají státem garantovanou část britské varianty silniční daně a nové možnosti rozvoje podnikání.
Premiér si od reformy slibuje nové příjmy do státního rozpočtu, efektivnější správu cest a včasné provedení oprav, které stát v posledních letech odkládá kvůli hospodářské krizi. Zároveň ale plán hají i ideologicky.
„V čem se hlavní silnice liší od jiné infrastruktury, například vodovodů a kanalizací, které udržuje soukromý sektor s pomocí soukromých, nezávislým úřadem regulovaných podniků už řadu let? Proč tu padají výzvy, že právě silnice mají být financovány z veřejných zdrojů? (...) Je zapotřebí naléhavě zvážit možnosti nalákání velkých soukromých investic do silniční sítě — investic ze svrchovaných peněžních fondů, z penzijních fondů i od dalších subjektů,“ řekl Cameron v pondělní.
Privatizace správy by se měla týkat jen menší části silniční sítě — velkých mimoměstských komunikací (tzv. trunk roads) a silnic dálničního typu (motorways); britská média ale upozorňují, že tyto komunikace pojímají většinu osobní meziměstské dopravy a takřka všechnu dopravu nákladů v zemi.
Podle listu The Independent se přitom v Cameronově plánu počítá i s tím, že nový soukromý správce začne na silnici vybírat vlastní mýto. U stávajících silnic to návrh sice zakazuje, u nových ale připouští. Podle Independentu a dalších zdrojů se tak může například stát, že správce přistaví k silnici další jízdní pruh a celou komunikaci nově zpoplatní.
List The Guardian zároveň míní, že vláda spoléhá na příchod zahraničních správců, zvláště pak čínských firem. Deník v této souvislosti upozorňuje, že Cameronův ministr financí a hospodářství George Osborne jednal i o takovýchto „formách spolupráce“ při nedávné návštěvě Pekingu.
Premiérův návrh by měl být v příštích dnech zpracován do podoby oficiálního dokumentu a předán expertům ministerstva financí a ministerstva dopravy k okomentování. Vtělen do zákona by pak mohl být už letos na podzim.
Plán hned v pondělí odmítli zástupci britského Svazu automobilistů i opoziční labouristé. Dle obou povede především k další zátěži dopravců, kteří již nyní bojují se stoupajícími cenami benzínu, a k nadužívání menších silnic, které zpoplatněny nebudou.
Soukromá i policie?
David Cameron slíbil otevřít všechny veřejné služby s výjimkou justice a národní obrany soukromému sektoru v takzvaném White Paperu vydaném už loni na jaře. Svým slibům zatím dostál jen částečně. Některá média to zdůvodňují protitlakem od Cameronových koaličních partnerů ve vládě — liberálních demokratů; jiná upozorňují na spor v samotné Konzervativní straně. Jak připomíná New Statesman, část Cameronových troyů požaduje co nejrychlejší změny; jiná si ale myslí, že lepší je držet se zpátky, zvítězit v dalších volbách a změny provést až s jasnou většinou v parlamentu.
Krátce před pondělním oznámením zaujal novináře i další případ semi-privatizace veřejných služeb, konkrétně policie. List The Guardian na počátku března informoval, že policejní sbory v hrabstvích Surrey a West Midlands vyzvaly bezpečnostní firmy, aby převzaly část jejich úkolů. Zaměstnanci soukromých agentur by za poplatek 1,5 miliardy liber (45 miliard korun) mohli na daném území zasahovat u násilných incidentů, pomáhat při jejich vyšetřování a také zadržovat podezřelé, a to po sedm let. Podobně jako správci silnic by také agentury dostávaly garantovaný podíl příjmů z veřejných rozpočtů.
Výzva sklidila v Británii četnou kritiku. Příslušné policejní sbory se přitom hájily argumentem, že při stávajících škrtech v rozpočtu (až dvacet procent) musejí sahat i k nezvyklým opatřením.
Někteří britští komentátoři upozorňují, že termín privatizace se pro současné Cameronovými návrhy nehodí — nejde totiž o rozprodání v pravém slova smyslu, ale spíše o dlouhodobý pronájem práv. Poslední skutečné velké privatizace proběhly v Británii za vlády Johna Majora v první polovině devadesátých let. V téže době byla zprivatizována i železniční doprava.
Další informace:
The Independent Cameron to fill hole in nation's finances by privatising roads
The Guardian David Cameron unveils plan to sell off the roads
The Guardian Revealed: government plans for police privatisation
New Statesman Cameron delays his privatisation plan again
The Telegraph How we will release the grip of state control